4203
Sök

Bubbla -66. Är min bil 12volts konverterad?

10 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#1
Jag har skaffat mig en VW Bubbla av årsmodell -66.
Problemet som var på den är, att den dör på tomgång.
Jag testade att ladda batteriet och märkte att det satt ett 12volts batteri i den.
Detta var inget jag frågade förra ägaren om utan det kom som en shock för mig.

Kan detta vara orsaken att bilen inte går ordentligt? Kan bränslepumpen överbelastas om inte korrekt batteri sitter i?
Och om nu bilen är 12volts konverterad, hur kan jag ta reda på det?

5 119 Inlägg
25 mars 2014
#2
Kolla om du har en 6 eller 12v generator smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 008 Inlägg
26 mars 2014
#3
Fullstrutsen skrev:
Jag har skaffat mig en VW Bubbla av årsmodell -66.
Problemet som var på den är, att den dör på tomgång.
Jag testade att ladda batteriet och märkte att det satt ett 12volts batteri i den.
Detta var inget jag frågade förra ägaren om utan det kom som en shock för mig.

Kan detta vara orsaken att bilen inte går ordentligt? Kan bränslepumpen överbelastas om inte korrekt batteri sitter i?
Och om nu bilen är 12volts konverterad, hur kan jag ta reda på det?

Som mb_pucken säger: Kolla vad den laddar! Vi har också en Bubbla, en -65:a. Den har ett nytt 6-voltbatteri. Har för mig det rockade loss på 2500:-

En tanke som då slår mig är att: Tidigare ägare har insett detta och trott att det går klart med ett 12-voltsbatteri som ersättning. Nix.

Föreslår att du gör så här:
Koppla startkablar till en "vanlig bil" men inte plus. Se till att alla förbrukare som ljus, torkare, bensinvärmare osv är avstängda.

Hoppa in i bilen och vrid på nyckeln samtidigt som någon duttar lite på bilen ni lånar ström från. Den bilen ska vara avstängd. Nu bör folkan hoppa igång utan problem. Mät sedan laddningsspänning.

När vår bil är lite trött startas den på detta sätt. En konvertering är inte så svår då alla kablar är grövre på en bil med 6-voltsystem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

567 Inlägg
26 mars 2014
#4
Fullstrutsen skrev:
Jag har skaffat mig en VW Bubbla av årsmodell -66.
Problemet som var på den är, att den dör på tomgång.
Jag testade att ladda batteriet och märkte att det satt ett 12volts batteri i den.
Detta var inget jag frågade förra ägaren om utan det kom som en shock för mig.

Kan detta vara orsaken att bilen inte går ordentligt? Kan bränslepumpen överbelastas om inte korrekt batteri sitter i?
Och om nu bilen är 12volts konverterad, hur kan jag ta reda på det?

Hej, du kan ju kolla vad det står på halvljuslampan tex. Volttalet bör ju stå där.


Forummoderator
18 008 Inlägg
26 mars 2014
#5
Läste fel förut. Trodde bilen inte gick igång... Sorry.
Börja med generatorn. Är den bytt så bör resten vara det med. Annars hade lampor poppat som popcorn och torkarna hade gått "duktigt fort"

Tomgången regleras av förgasaren. Ingen elpump där. Även skicket på tänddelar som stift, kondensator, tändspole och tändkablar spelar in. Är bilen lättstartad så kan startmotorn vara original. Den håller ett tag till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
26 mars 2014
#6
Nu är det 100 år sedan jag mecka bubbla men sitter det inte en mekanisk soppa pump på motorn ?
Kanske behöver en översyn på förgasaren ! eller tändsystem.
Och som föregående talare ,om den var utrustad med 6 v system skulle lampor brinna överallt  hmm

10 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#7
Bra idee att kolla generatorn! Men vart sitter den?
Tändspolen verkar vara 12Volts (det står det på den)

Lamporna vet jag inte eftersom ingen fungerade när jag köpte den & har stått i garage sen dess. men har köpt nya idag och ska testa i helgen om dom brinner upp eller inte!

Vindrutetorkarna verkar gå motsatsen till superfort smile går mkt segt!

Tack för alla andra svar! Skitroligt att det finns stort intresse för bubblor!

796 Inlägg
28 mars 2014
#8
Står det 12v på ditt batteri och du har köpt 6v lampor så lär dom poppa ganska fort:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

10 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#9
Nä är 12volts lampor så det där var kanske lite dumt resonerat av mig..


Sök