3850
Sök

E30 starka Drivaxlar o klump?

118 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#1
Tar och Bumpar upp min tråd lite.    Och ändrar frågan lite.   Nu har saker ändrats!  nu har jag fått tag på en m20b25 maskin som ska sättas trubo på.   Har redan planerat köpa in en 618 tyckplatta med 6-puck men en vettig 260 låda.  Men håller kardan, Diff och drivaxlar för de?    Snackar med planer upp på runt 300hk kanske.. kanske lite mer senare? för o ha lite marginal.

De är ju en e30 touring en 89  320. 

Jätte tacksam för alla svar jag kan få!




Gammal text nedanför:



Hejsan Hejsan! Nu är det en E30 touring 320 som ska få lite snik turbo.
Och tänkte stärka bakvagnen lite. För jag har redan knäckt 1 drivaxel utan turbo..  (själva knuten sprack i 3-4 delar)

letat runt massa info och fått fram om drivaxlar:

Klena varianten
316 318 320 323 324d 325e

Grövre varianten
318is 320is 325 M3     

MEN de säger mig inte mycket om vilka klumpar dom passar på?
Jag har en AGAD och en väldigt fin vanlig 320 klump.  med vanliga 320 driv axlar.

Nu är frågan för o behålla mina 4/100 och få allt o passa direkt med kardan.
Vad för drivaxlar ska jag ha? och passar dom på min klump?  Och tror ni min klump håller för om vi skulle säga upp till 200hk kanske om jag tar i lite?

Skulle gärna komma undran så billigt som möjligt o inte jätte sugen på o köpa några nya M grejer för massa pengar.. Men att gå till skroten o plocka lite vettiga grejer är ju inga pengar.

Tacksam för alla svar!   MVH: Sebbe smile
Senast redigerat av Sebb0 (1 april 2014)


118 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#2
-BumP-


5 686 Inlägg
21 november 2013
#3
Jag är inte insatt i BMW med nog tycker jag 320-diff och drivaxlar borde hålla för 200hk om man inte misshandlar drivlinan allt för mycket.

Drivlinan i Volvo 300-serien håller för 200hk och den har rykte om sig att vara väldigt klen så jag tvivlar på att E30-drivlinan skulle vara klenare.


118 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#4
Jaa de är nog sant. Men jag har som sagt redan knäckt en.. skulle göra en liten börn och den vänstra smal direkt. och bilen har ändå bara gått lite över 21tusen. bytte till en ny som gått 19tusen och de har funkat sen dess men de är ju fruktansvärt träligt om man åker någon stans o de inte smäller nära garaget..

Så om ett par drivaxlar från tex vanliga 325 passar skulle jag nog köpa in ett par om de skulle hända igen.


95 Inlägg
21 november 2013
#5
jag har kört med svetsad 325 klump (den stora) och med original 320 drivaxlar. och det har hållit för mig i ett år nu med mycket lek smile


5 686 Inlägg
21 november 2013
#6
Ja beror mycket på hur man kör. Hålla nere kopplingen helt och dumpa den när man håller stumt kan mörda vilken drivlina som helst hur stadig den än är.
Ska man börna eller göra rivstarter och vet att drivlinan inte är den stadigaste så håller man precis på dragläget vid lagom varvtal för att sedan dumpa koppling samtidigt som man trycker fullt.

Men är ju alltid trevligt att ha en drivlina som man vet ligger en bit bort från bristningsgränsen.

Men som sagt är jag inte insatt i BMW så någon annan får svara där på vilka drivaxlar som passar.


118 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#7
Okej okej då passar dom ju om inte annat så de är ju bra smile

Som sagt va de du säger är helt rätt. Man kan lätt paja vilka grejer som helst om man inte tänker sig för.
Men de låter ju vettig detta. Får hoppas att dom håller som dom är nu och om dom inte gör de så blir de nog lite värre drivaxlar sen! smile 

tack för hjälpen! smile


118 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#8
Tar och Bumpar upp min tråd lite.    Och ändrar frågan lite.   Nu har saker ändrats!  nu har jag fått tag på en m20b25 maskin som ska sättas trubo på.   Har redan planerat köpa in en 618 tyckplatta med 6-puck men en vettig 260 låda.  Men håller kardan, Diff och drivaxlar för de?    Snackar med planer upp på runt 300hk kanske.. kanske lite mer senare? för o ha lite marginal.

De är ju en e30 touring en 89  320. 

Jätte tacksam för alla svar jag kan få!



Sök