1473
Sök

Försäkringsfråga

23 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#1
Hej.

Syrran lyckades med bedriften att köra på en sten på en enfilig skogsväg i dagarna. Stenen tog så illa att förmodligen har det blivit en spricka i sumpen eftersom all olja rann rakt ut.

Frågan är nu den.
Om det är en privat väg kommer försäkringsbolaget då att betala ut ersättning? Eller krävs det att det är en allmän väg?

Bilen är helförsäkrad hos If.


SSS -12
3 217 Inlägg
6 november 2005
#2
Jag tror säkert att markägarna skulle vara förstående om man säger att man råkade svänga fel och inte hittade någonstans att vända, det är väl bara att prata med de som äger vägen och sedan ta upp det med försäkringsbolaget!

Med goda ord och sansat uppförande så tror jag säkert att det går att fixa smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 november 2005
#3
Gick motorn åt skogen p.g.a. det också eller hann bara oljan rinna ut? Ett tråg borde väl inte vara så klurigt att byta om man får tag på ett från skroten eller så...


23 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#4
Vet tyvärr inte riktigt hur det ser ut. Syrran e i Vänersborg just nu och hon kan inte så mycket om bilar. 
Visst e begagnat bra men om försäkringsbolaget tar på sig det så tycker jag det är bättre med nytt!


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
23 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#6
Måste bara säga att det inte e min bil som e pajad utan det e farsans Mondeo från 95.


460 Inlägg
7 november 2005
#7
helförsäkringsdelen ska täcka det.
skriv en skadeanmälan och lämna in till skadekontoret på försäkringsbolaget.
Ibland kan en sån skada inebära inlösen eftersom bolaget är rädd för följdfel
i motorn efter spräckta oljetråg

245 Inlägg
8 november 2005
#8
Självrisken borde ligga på över 3000:- minst, säkert mer eller hur?
Ett oljetråg på skroten kostar inte så värst många hundringar...

Man får välja vad man tycker e bäst o lägga pengarna på?

Om inte motorn eller något annat har tagit skada/gått sönder samtidigt förstås!!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

12 086 Inlägg
8 november 2005
#9
Man ska alltid se om man kan fixa problmet själv utan att blanda in försäkringsbolagen. tar du in försäkringsbolaget så är det en skada i registret och massa bonusar försvinner. Är man lite händig kan man fixa det mesta i rimlig skadeväg. Detta geller förståss bara i singelolyckor. är dte fler inblandade bör försäkringsbolaget kontaktas så det inte blir missförstånd bilägarna emellan.

121 Inlägg
8 november 2005
#10
Fkoff skrev:
...tar du in försäkringsbolaget så är det en skada i registret och massa bonusar försvinner....
Bonussänkning får man inte sålänge det bara gäller skada på det egna fordonet,
det vet jag av erfarenhet från förra vintern! smile
Och om det är privat eller allmän väg spelar ingen roll, bilen är ju försäkrad vart den
än framförs, dock kan man ju anses vara oaktsam om man åker i skogen (off road)
eller liknande.



Sök