3552
Sök

"Low oil pressure" Toyota Auris 08

4 Inlägg
23 september
Trådstartare
#1
Hej!
Igår kväll körde jag så fick jag felmeddelandet Low Oil Pressure, den försvann efter 1-2 sekunder och det hände exakt när jag svängde.
Den kom inte upp igen.

Jag körde tillbaka hem (ca 3-4 min)
Efter att ha googlat så visar det sig att man absolut inte ska köra med den varningslampan på.
Men som sagt, den kom upp i 1-2 sekunder bara, och jag kände inget fel i bilen när jag körde tillbaka hem.
När jag kom hem väntade jag ungefär 10 min, och kollade stickan och såg att oljenivån var JÄTTE låg.

Är det helt kört?
Jag har mekonomen precis bredvid lägenheten så tänkte köpa olja direkt på morgonen. Sen har jag en bilverkstad nära också (ca 30 sek med bil).
Är det lugnt att fylla på oljan sen åka till bilverkstaden?

Forummoderator
26 341 Inlägg
23 september
#2
Jag tror du kommer att kunna få lite olika svar här, dvs både ja och nej.

Personligen anser jag det är svårt att veta när man inte hör eller ser fordonet i fråga.
Vad som förmodligen har hänt är att den lilla olja som fanns slungades åt ena hållet när du svängde, vilket fick givaren att tro att där inte fanns någon olja alls för ett par sekunder.
Ingenting bör ha hänt på denna korta stund, men det är förstås inte bra att köra med så lite olja i längden.

Personligen hade jag inte kört med bilen innan jag fyllt på med mer, och väl fylld hade jag sedan lyssnat och känt efter konstigheter. Men du säger ju samtidigt inget om att du innan har hört något konstigt så då borde det inte heller bli några konstigheter.

Se detta som en liten varning. Håll lite extra koll på oljan framöver, utifall du har tex läckage.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
23 september
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Jag tror du kommer att kunna få lite olika svar här, dvs både ja och nej.

Personligen anser jag det är svårt att veta när man inte hör eller ser fordonet i fråga.
Vad som förmodligen har hänt är att den lilla olja som fanns slungades åt ena hållet när du svängde, vilket fick givaren att tro att där inte fanns någon olja alls för ett par sekunder.
Ingenting bör ha hänt på denna korta stund, men det är förstås inte bra att köra med så lite olja i längden.

Personligen hade jag inte kört med bilen innan jag fyllt på med mer, och väl fylld hade jag sedan lyssnat och känt efter konstigheter. Men du säger ju samtidigt inget om att du innan har hört något konstigt så då borde det inte heller bli några konstigheter.

Se detta som en liten varning. Håll lite extra koll på oljan framöver, utifall du har tex läckage.

Jag fyllde på olja, körde bilen tvärs över gatan till verkstaden. (Mekanikern ogillade detta).
Men han löste det och sa att det inte är några problem att köra.
Han bytte olja och filter, och sa att han inte kunde se några läckor, och motorn lät bra.
Det senaste har jag hört ett "knackande" ljud som kommer precis efter uppstart när man trampar på gaspedalen, men som alltid försvunnit efter några sekunder.
Idag lät den som värst när jag tog den till verkstaden.
Men det ljudet har försvunnit helt efter att han fixade oljan och filtret.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 september
#4
Jeriko skrev:
Mack skrev:
Jag tror du kommer att kunna få lite olika svar här, dvs både ja och nej.

Personligen anser jag det är svårt att veta när man inte hör eller ser fordonet i fråga.
Vad som förmodligen har hänt är att den lilla olja som fanns slungades åt ena hållet när du svängde, vilket fick givaren att tro att där inte fanns någon olja alls för ett par sekunder.
Ingenting bör ha hänt på denna korta stund, men det är förstås inte bra att köra med så lite olja i längden.

Personligen hade jag inte kört med bilen innan jag fyllt på med mer, och väl fylld hade jag sedan lyssnat och känt efter konstigheter. Men du säger ju samtidigt inget om att du innan har hört något konstigt så då borde det inte heller bli några konstigheter.

Se detta som en liten varning. Håll lite extra koll på oljan framöver, utifall du har tex läckage.

Jag fyllde på olja, körde bilen tvärs över gatan till verkstaden. (Mekanikern ogillade detta).
Men han löste det och sa att det inte är några problem att köra.
Han bytte olja och filter, och sa att han inte kunde se några läckor, och motorn lät bra.
Det senaste har jag hört ett "knackande" ljud som kommer precis efter uppstart när man trampar på gaspedalen, men som alltid försvunnit efter några sekunder.
Idag lät den som värst när jag tog den till verkstaden.
Men det ljudet har försvunnit helt efter att han fixade oljan och filtret.

Med risk för att låta som en "pekpinne", men försök se det som att det faktiskt är för din skull. Man bör kolla oljan ibland! I synnerhet när man hör ett ljud från motorn, redan då är man sent ute så att säga. Om dessutom oljelampan tänds, om så bara en kort stund, så bör man definitivt både stanna och kolla oljan. Du hade helt klart troligen tur denna gång, men i fortsättningen måste du verkligen hålla koll på nivån. Nästa gång riskerar du annars att stå där med motorras och en bil som är värt skrotpriset, och det är rätt trist.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
23 september
#5
Hur ofta servar du bilen?
Har den tagit skada så har den tagit skada, ditt alternativ just nu är att bara fortsätta köra.

Kul grej, tog in en Corolla -20 i Fredags där hybridsystem var ur funktion p.g.a lågt oljetryck.
Knackade hejvilt om motorn, senaste service vid 4500 mil.
Har nu gått 18100 mil.
Ny olja + filter och den är nu knäpptyst.

Dock så vill jag ta ner tråget och se över allt då det förekommer en del koks och glitter i oljefiltret, samt svajigt oljetryck.
Men sånt är ju helt upp till kunden då någon skall betala för det. smile

Up the RA


Sök