3349
Sök

Ford Mondeo -02 2,5l V6, tips på trim?

46 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Hej.

Har nyligen köpt mig en ny bil. en Ford Mondeo 2,5l V6 som jag har lite frågor om.

Jag har läst på lite olik forum om den och vissa säger att det går att "chippa/optimera" och viss säger att det inte går.

Är det nån här om har koll på ifall det går att optimera den? Vad skulle man tjäna på att byta ut originalluftfiltret till ett sportluftfilter?

Finns det nått annat sätt att "vässa" den lite grann på?

Är inte så kunnig på sånt här å tackar på förhand för "enkla" svar.

Mvh johan

6 632 Inlägg
31 mars 2014
Skulle bara tjäna reparation med att byta filter..men det låter fint!

Kan vara så att 3.0an har större insug, kan kolla imorgon i mån av tid ifall det är olika.

De/Dem

5 710 Inlägg
3 april 2014
Zumo skrev:
Är det nån här om har koll på ifall det går att optimera den? Vad skulle man tjäna på att byta ut originalluftfiltret till ett sportluftfilter?

Vet inte hur dålig/trång Fords originalsystem är men förmodligen vinner du bara en sak: Ljud.
En V6:a med öppna luftvägar kan ju låta riiiiiktigt gött och med ljud får man mycket psykologiska hästar smile
Dock finns det ju nackdelar med ett annat filter oxo. Läs lite om det här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

MVH Jonas
..............

Hamster
817 Inlägg
3 april 2014
Köp isåfall ett insatsfilter (sånt man stoppar i original luftburk) och inget öppet sportfilter.
Det går alldeles utmärkt att chippa/optimera. Ger inte så mycket hk men ger lite annorlunda (sportigare) karaktär.

Ett sportsystem från t.ex Simons Sport ger lite bättre flöde och ljud.
Sen kan man alltid gå steget längre med extraktorgrenrör. Finns även fina kompressorkit att köpa big_smile

Sök