2522
Sök

Framvagnsinställning efter sänkning ett måste?

671 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
#1
Hallå där!

Nån som kan berätta varför man bör göra en hjulinställning i samband med att man monterar sänksats?

//Kohler

Second is the first loser

Pan
1 maj 2007
#2
annars blir väl däcken slitna i innerkant antar jag har inte en aning gissar bara tongue

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 maj 2007
#3
Måste o måste.... Måste på dom flesta bilar för att toe vinklar ändras, oftast toe out.


Speed FMK
849 Inlägg
1 maj 2007
#4
som de tidigare säger. hjulinställningen blir fel och däcken slits ut fortare. en polare slet ut nya vinterdäck på en sommar pga att förra ägaren sänkt o inte ställt in hjulinställningen. detta var dock ganska extremt då de fick ställa 3cm på varje hjul tongue


Mvh Ludde


671 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
#5
Ok... ja om det påverkar inställningen så är man väl tvungen...

jag vill veta eftersom jag misstänker att firmorna som monterar säger att man måste göra en hjulinställning för att tjäna mer cash. men man kanske blir tvungen att hosta upp då...

Nån som vet nått prisvärt ställe i Östergötland för sänkning (och framvagnsinställning)??

Second is the first loser

1 150 Inlägg
2 117 Inlägg
8 maj 2007
#8
Det är Camber som ändras. Innebär att däckets ovansida tiltar inåt ju mer bilen sänks. Sänker man ca 30-40 mm så håller däcken ganska länge men med kanske 100mm sänkning blir Cambervinkeln riktigt rejäl. Ca 3 grader Camber gör gott för drifting och kurvtagning på bana men sliter mycket på den inre delen av däckens slitbana.
Corden tittar fram efter ganska kort körsträcka.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
8 maj 2007
#9
Okey, då vet man det, ska sätta dit riktig sänkningsats, har just nu kapade orginal fjädrar. Kommer höjas 1 cm

Lev livet, det kan ta slut fort

47 Inlägg
9 maj 2007
#10
shogun skrev:
Det är Camber som ändras. Innebär att däckets ovansida tiltar inåt ju mer bilen sänks. Sänker man ca 30-40 mm så håller däcken ganska länge men med kanske 100mm sänkning blir Cambervinkeln riktigt rejäl. Ca 3 grader Camber gör gott för drifting och kurvtagning på bana men sliter mycket på den inre delen av däckens slitbana.
Corden tittar fram efter ganska kort körsträcka.

Det kommer ungefär se ut så här framifrån //  \\


207 Inlägg
11 maj 2007
#11
Bi0HaZZarD skrev:
som de tidigare säger. hjulinställningen blir fel och däcken slits ut fortare. en polare slet ut nya vinterdäck på en sommar pga att förra ägaren sänkt o inte ställt in hjulinställningen. detta var dock ganska extremt då de fick ställa 3cm på varje hjul tongue


Mvh Ludde

varför köra med nya vinterdäck på sommaren?!


Sök