2329
Sök

V70 2,4 Turbo -97 Felmedellande fråga

127 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#1
Hej på er!

Min lambda lampa började lysa när jag var ute och åkte med min V70 2,4 turbo -97 så väl hemma så kopplade jag in bilen på min OBD II läsare och följade fel står då registrerat på skärmen "Turbocharger Wastegate Solenoid A Low" Provade radera felkoden men lambda lampan tänds efter 10 sek igen efter motorn startats.

Någon som vet vad felet står för eller vilken del som ev behövs bytas ut eller om det är något man kan göra rent själv ex??


Tacksam för svar, tack på förhand!

Sluta vela ladda mera..

125 Inlägg
9 april 2014
#2
Magnetventilen som styr laddtrycket?


127 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#3
Jag hade mina funderingar kring den med. Liten svart sak med tre utgångar till luft slangar ett kontakt stycke och sitter monterad vid sidan av luft filter boxen va? Ska sägas det med att bilen går som den ska fast lampan lyser.

Sluta vela ladda mera..

125 Inlägg
9 april 2014
#4
Precis, vet inte vad det kan vara annars. Är alla slangar hela? Är väl ganska vanligt att magnetventilen strular?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 april 2014
#5
MV är som sagt en sak som brukar ge med sig med tiden, kanske inte så lustigt då den dels utsäts för ganska varm luft stundvis och dels har ett membran som öppnar och stänger med hög frekvens hela tiden...

dock är det märkligt att du säger att bilen går som den ska då den utan MV bör lägga sig på GLT dvs du borde ha mycket mindre i laddtryck nu...

btw, är det bytt motor i bilen? "2.5T" modellen kom ju inte förens -98 om det nu inte är en AWD


Forummoderator
26 308 Inlägg
11 april 2014
#6
Xoff skrev:
MV är som sagt en sak som brukar ge med sig med tiden, kanske inte så lustigt då den dels utsäts för ganska varm luft stundvis och dels har ett membran som öppnar och stänger med hög frekvens hela tiden...

dock är det märkligt att du säger att bilen går som den ska då den utan MV bör lägga sig på GLT dvs du borde ha mycket mindre i laddtryck nu...

btw, är det bytt motor i bilen? "2.5T" modellen kom ju inte förens -98 om det nu inte är en AWD

Ehm..han har ju skrivit 2.4T?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 april 2014
#7
Mack skrev:
Xoff skrev:
MV är som sagt en sak som brukar ge med sig med tiden, kanske inte så lustigt då den dels utsäts för ganska varm luft stundvis och dels har ett membran som öppnar och stänger med hög frekvens hela tiden...

dock är det märkligt att du säger att bilen går som den ska då den utan MV bör lägga sig på GLT dvs du borde ha mycket mindre i laddtryck nu...

btw, är det bytt motor i bilen? "2.5T" modellen kom ju inte förens -98 om det nu inte är en AWD

Ehm..han har ju skrivit 2.4T?

jo, jag såg detta, men har mycket svårt att tro att det sitter en 2.4T i bilen då motorn B5244T uteslutande har VVT vilket TS inte har i bilen enligt bilder wink

däremot så finns 2.5T utan VVT -98 så en sådan kan det vara...


Forummoderator
26 308 Inlägg
11 april 2014
#8
Xoff skrev:
Mack skrev:
Xoff skrev:
MV är som sagt en sak som brukar ge med sig med tiden, kanske inte så lustigt då den dels utsäts för ganska varm luft stundvis och dels har ett membran som öppnar och stänger med hög frekvens hela tiden...

dock är det märkligt att du säger att bilen går som den ska då den utan MV bör lägga sig på GLT dvs du borde ha mycket mindre i laddtryck nu...

btw, är det bytt motor i bilen? "2.5T" modellen kom ju inte förens -98 om det nu inte är en AWD

Ehm..han har ju skrivit 2.4T?

jo, jag såg detta, men har mycket svårt att tro att det sitter en 2.4T i bilen då motorn B5244T uteslutande har VVT vilket TS inte har i bilen enligt bilder wink

däremot så finns 2.5T utan VVT -98 så en sådan kan det vara...

Ah..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

127 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#9
Tack för svaren grabba! Det är en 2,4 Ltt Års 1997 om jag fattat det rätt. 193hk orginal eller något sådant? Bytte Mv igåt till en helt ny från Volvo lampan höll sig släckt 10sec längre nu sedan började den att lysa igen.. Provade koppla ur den helt och körde lugnt en runda och kopplade sedan upp mig med OBD läsaren igen och samma problem kvarstod så det måste vara den som strular. Är uppkopplad nu och då¨ser jag 5st registrerade fel. Lambda 1 och 2 och någon "Bank" sak. Lambdorna är nyligen bytta. Det är de som är så sjukt att bilen går lika bra som när det inte var några fel på den. Ska kolla kabelbrott i kontakten som går in i MV idag.

Sluta vela ladda mera..

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
14 april 2014
#10
streetan skrev:
Tack för svaren grabba! Det är en 2,4 Ltt Års 1997 om jag fattat det rätt. 193hk orginal eller något sådant? Bytte Mv igåt till en helt ny från Volvo lampan höll sig släckt 10sec längre nu sedan började den att lysa igen.. Provade koppla ur den helt och körde lugnt en runda och kopplade sedan upp mig med OBD läsaren igen och samma problem kvarstod så det måste vara den som strular. Är uppkopplad nu och då¨ser jag 5st registrerade fel. Lambda 1 och 2 och någon "Bank" sak. Lambdorna är nyligen bytta. Det är de som är så sjukt att bilen går lika bra som när det inte var några fel på den. Ska kolla kabelbrott i kontakten som går in i MV idag.

Som sagt Det fanns inga "2.4" motorer alls -97 men dina 193hk stämmer rätt så bra med motorn som heter 2.5T

Men om man skall vara noggrann (men då frångår vi vad det står på bilen) så hade volvo aldrig några 2.5 vitmotorer, alla va faktiskt 2.4 så i teorin så har du rätt, men det som står på bilen och i papperna är 2.5 wink


Nog med offtopic smile

Koppla i alla kablar, nolla bort felkoderna och ut och kör, sedan skriver du upp de exakta felkoderna du får och postar dem (brukar vara PXXXX där X motsvarar siffror) så kanske jag kan rota lite i vad det kan vara för fel...


Fri fart för ett fritt folk!
14 051 Inlägg
14 april 2014
#11
den tänder sällan för mv`n direkt utan då borde det komma efter en stund.

eller så är den kortsluten inte ens med sladden urryckt borde han märka av det förens man kör.
eftersom det sitter gamla sprutet så finnst det inte mycket den ska säga till om.

när den lägger felkoden direkt på tongången så är det något annat än den om nu inte den är kortsluten helt

gissar med på lambda säkert skarvade lambdor från skitema eller nått sånt

Kör fort så hinner inget hända...

127 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#12
Tack Xoff smile Man lär sig något nytt varje dag hehe. Jag han inte hunnit med någon redig felsökning än men ska göra det innan helgen så skriver jag upp alla Fel medelande nr till dig Xoff så ska jag även kolla lambdorna som du säger Growe och sitter det något skarvat biltema jox där så ryker det all världens väg!

Sluta vela ladda mera..


Sök