Klicka på bilden för att höra hur den låter.
![http://i264.photobucket.com/albums/ii184/sabelstrom/th_20140323_163901.jpg]()
En liten sammanfattning:
Original Block B230F från 740 Inklusive vev, stakar, kolvar.
Delar från B200F från 360, tråg, oljepump, och svänghjul.
Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, backcutventiler, KG8 kam. Jobb och kammontering gjort av Erland Cox på
http://www.topplocksverkstan.se/Vevparti balanserat med lättat svänghjul, kolvar och stakar viktade. Jobb gjort av Peter på
http://www.petersmotor.com/Blocket henat med:
http://www.osborn.de/swedish/products/h … _tools.htmNya lager, ringar och packningar i hela motorn.
Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 4,9-5mm vid Ö.D.Enligt
http://www.kgtrimning.com/ och Erland Cox.
Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.
Med original tändning renix från 360 får jag förtändning ca 45grader vid 4000varv. (Tändningen ska inte överstiga 35grader om jag fattat det rätt)
Monterade på B230A tändning med vakuumstyrd fördelare och ställer jag förtändning ca 34grader vid 4000varv så blir det eftertändning 7grader vid 1000-1500varv och då dör bilen.
Känns inte som den går på alla cylindrar, luktar dålig förbränning på avgaserna, alla stift är torra och sotiga.
Lambda värdet under 14 trots att jag sänkt bränsletrycket från original, kan vara för dom dåligt förbrända avgaserna som spökar med värdet kanske.