3142
Sök

Hjälp!! Nissan Micra-97

24 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
Är det någon som har tips på vad det är för fel på frugans bil?
Det är en Micra med 1,3 liters motor!
Den startar som vanligt men en gul motorvarnings lampa börjar lysa och efter ca 5 sekunder så dör motorn!!!! sad
Enligt handboken till bilen så är det antingen fel på startspärren eller så är det fel på avgasreningen,det borde inte vara fel på startspärren för lysdioden slutar blinka när man vrider på täningen!
Jag har provat att spruta startgas på slangarna i motorutrymmet men ingenting händer(ifall någon slang tar tjuvluft?)
Det konstigaste är att ibland så startar bilen och går som vanligt tills man tex stänger av motorn går in och handlar kommer ut igen,sätter sig och??????? Nä det är bara och ringa efter någon som kan bogsera hem bilen!

Hjälp!!!!!!!!!!!!!! Finns det någon som kan ge mig tipps? Snart går den till skroten jag är så trött på skiten:(

Mvh Peder
Senast redigerat av pedreus (11 maj 2007)

24 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Är det ingen som har något tipps att ge?

workoholic
146 Inlägg
11 maj 2007
vadå dioden slutar lysa menar du den som e över tändningen så har det ju inte me det o göra...då återstår antingen själva tändningen lr startspärren om bilen inte startar utan bara harklar så släpp efter långsamt så den precis går ur starten o snabbt vrider du på igen om den inte startar då är det nog immobilizern o den e upp till märkesverkstaden att koda in.

24 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Bilen den startar hur bra som helst, men den går i ca 4-5 sekunder sen dör den tvärt!
Den röda dioden för startspärren sitter på instrumentbrädan ovanför radion!
När man vrider om tändningsnyckeln så slocknar den dvs den borde då vara avaktiverad.
Har provat båda nycklarna och det är ingen skillnad!
När bilen väl går så går den bra, tomgången är stabil ,den varvar som den ska mm.
Jag provade att ta bort luftfiltret idag för att lukta i insuget,sedan pumpade jag på gaspedalen för att känna ifall det kom bensin och det gör det!
Farsan var över idag för att kika på bilen men!!!
Startade bilen flera gånger o nu gick den normalt.

Kan det vara något elfel som kommer o går? och isåfall vad?
Rotorn o fördelarlocket var ganska slitna men jag har filat kontaktyterna och sprutat elektronikspray men ingen skillnad!

24 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Ingen som har ett vättigt tipps? sad

workoholic
146 Inlägg
12 maj 2007
pedreus skrev:
Är det någon som har tips på vad det är för fel på frugans bil?
Det är en Micra med 1,3 liters motor!
Den startar som vanligt men en gul motorvarnings lampa börjar lysa och efter ca 5 sekunder så dör motorn!!!! sad
Enligt handboken till bilen så är det antingen fel på startspärren eller så är det fel på avgasreningen,det borde inte vara fel på startspärren för lysdioden slutar blinka när man vrider på täningen!

Mvh Peder

har du inte kollat startspärren hos nissan du säger ju själv att det kan vara glapp i den (lr annat fel på startmotorn). så det är nog bara o buta immobilizer o koda om nycklarna.

5 710 Inlägg
13 maj 2007
Hej!

Din rubrik motsvarar inte riktigt det som står skrivet i reglerna:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176

Låser denna så får du göra ett nytt försök. 

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

Sök