4627
Sök

Tips om köp på basar..

9 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Hejsan!
Jag har precis köpt mig en Golf IV och tänkte bygga ut lite på original ljudet.
Jag har just nu 2 slutsteg och tänkte kolla om nån kunde hjälpa till med tips om bra basar för just de slutstegen. Jag tänkte använda ena slutsteget till basar och den andra till ett par 6*9.
Det jag letar efter är nåt i stil med 2 st 12 tummare. Ena slutsteget är en Gas cyber x4 dvs 4*100Watt och jag tänkte brygg koppla den för att kunna ha 2 st basar.
Har bland annat kollat in Blaupunkt Velocity 300...men frågan är kommer mitt Gas slutsteg orka driva 2 sånna basar??
Det andra slutsteget jag har är en aning svagare och mer budget steg dvs en : NXS N2300 X2 med 300Watt(2*150WattRms)
Jag vill helst inte betala mer än 1000-1500 för bas per styck. Och jag vill bara ha baselementen och inte någon färdig låda.
Hoppas nån kan hjälpa då de finns så mycek att välja mellan i basdjungeln.big_smilebig_smilebig_smile

66 Inlägg
12 maj 2007
Gå in på www.brl.se Dom säljer jbl för 1500 kr (ordinare pris 3200 st). Riktigt bra bashögtalare till det priset! Lycka till

9 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
jaxell skrev:
Gå in på www.brl.se Dom säljer jbl för 1500 kr (ordinare pris 3200 st). Riktigt bra bashögtalare till det priset! Lycka till

Så du skulle ta Jbl istället för Blaupunkt basarna?
Tror du  mitt slutsteg orkar driva dem? Jag är ganska ny när de gäller billjud så vet inte hur allt de där med Ohm och Watt funkar med just bilar:)

66 Inlägg
12 maj 2007
Vet inte men du ska inte köpa ett nytt steg också då för att få ett riktigt bra ljud? Köper du http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=257 så får du nog garanterat bra ljud! big_smile

9 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
njaa lite osäker på de där med att köpa så mycke nytt..hehe...tänkte försöka hålla kostnaderna nere för att kondensator,byggmaterial(träskivor etc),6*9 m.m. kommer också komma snart så ja tänkte passa på och försöka jobba med det jag har...sen för att kolla om det verkligen behövs tex ett nytt steg.big_smile

The south shall rise again
39 Inlägg
12 maj 2007
Köp kicker (www.ljudstudion.se)

66 Inlägg
12 maj 2007
Octane01 skrev:
njaa lite osäker på de där med att köpa så mycke nytt..hehe...tänkte försöka hålla kostnaderna nere för att kondensator,byggmaterial(träskivor etc),6*9 m.m. kommer också komma snart så ja tänkte passa på och försöka jobba med det jag har...sen för att kolla om det verkligen behövs tex ett nytt steg.big_smile

Köper du steget jag visa dig så får du ett par 6x9 som egentligen kostar 799 för 1 krona wink

296 Inlägg
12 maj 2007
hur seriös kommer du att vara med ditt ljud   för sinus live steget är inget fin ljuds steg   men funkar grymt bra till  vardags lyssnande,

9 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
hur seriös kommer du att vara med ditt ljud   för sinus live steget är inget fin ljuds steg   men funkar grymt bra till  vardags lyssnande,

Hmm.. ja du jag kommer inte tävla direkt med ljudet utan det är mest vardagslyssnande och kanske så att man kan höja volymen då och då....då ska de helst va rent ljud också.

296 Inlägg
13 maj 2007
Okej då är ju sinus live som handen i hansken.    ja jag kan då inte göra annat än rekomendera Carbonize  mycket bra service,

9 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
Okej då är ju sinus live som handen i hansken.    ja jag kan då inte göra annat än rekomendera Carbonize  mycket bra service,

Ok..tack för hjälpen. Tror jag ska beställa basar först och se hur dem funkar tillsammans med mina slutsteg just nu och om det eventuellt behövs så kan man uppgradera och köpa sinus live.big_smile

296 Inlägg
13 maj 2007
ja just de    haha  glömde helt bort din fråga   sorry    hm.  vill du verkligen ha 2st ???   det tar ju dubbelt så mkt plats wink   

mitt tips   
4-kanaliga  till alla andra högtalare   och ett monoblock  till basEN,  så slipper du 6*9   sen kan du uppgradera framsystemet.

9 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
ja just de    haha  glömde helt bort din fråga   sorry    hm.  vill du verkligen ha 2st ???   det tar ju dubbelt så mkt plats wink   

mitt tips   
4-kanaliga  till alla andra högtalare   och ett monoblock  till basEN,  så slipper du 6*9   sen kan du uppgradera framsystemet.

eheheh  aa jag vet 2 st tar ganska stor plats men tänkte bygga in dem i bagaget på så fint sätt som möjligt för att slippa ha någon färdig låda däri. En bas känns inte rätt...varför vet ja inte ..hehehe:D Men den 4 kanaliga tänkte jag som sagt brygga för 2 basar så de borde väl funka? eller? och jag är ganska nöjd med mitt framsystem,tro de eller ej.6*9 tänkte jag bara ha som ett komplement.

296 Inlägg
13 maj 2007
ja om du nu vill ha 2st basar på 4-kanaliga   (ja det fungerar bryggat)    så kan du ju inte ha nå mega stora,  du måste ha 2st relativt små lättdrivna saker.   har du ett  framsystem som spelar bra mid/bas  så behöver du inte 6*9

9 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
ja om du nu vill ha 2st basar på 4-kanaliga   (ja det fungerar bryggat)    så kan du ju inte ha nå mega stora,  du måste ha 2st relativt små lättdrivna saker.   har du ett  framsystem som spelar bra mid/bas  så behöver du inte 6*9

Aa de va de jag tänkte kolla vilka tips som fanns om olika basar. Jag tänkte mig 12 tummare och plats finns det för 2 sånna. så de är väl bara ut o leta mer tills man hittar:)

296 Inlägg
13 maj 2007
haha  jag har 2st 10"  i en kombi å ja får typ ner max 2st flak :S   men då har ja massa andra saker å inte gjort det så seriöst. men 12" som du kommer köpa kommer inte att ara nå djupa så det går nog bra smile    kolla på dessa    mycket bra pris   http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=336

9 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
dem verkar bra och enligt pappret så ska dem passa mitt slutsteg perfekt. Får se hur de blir och vilka basar det blir till slut.Men såg att de hette carpower. Är helt okänt märke för mig. Har du någon erfaranhet från just Carpower högtalare eller? Bra eller dålig kvalité?..hmm

296 Inlägg
13 maj 2007
jag har ingen som helst erfarenhet av detta märke  men jag har mycket bra erfarenhet av Carbonize och jag tror att dom funkar bra,  garatnti har du,   men skicka iväg ett mail om upgifter på ditt steg och hör vad dom tycker + du får ju köpa 2st 6*9 för 1 krona om du köper 2,    men skicka ett mail dom är mycket kunniga.

9 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
ok de kan jag göra. Tack för all hjälp:Dbig_smile

296 Inlägg
13 maj 2007
det är det som forumen är till för     lycka till

Sök