3050
Sök

Bromsfel service omgående

77 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#1
Hejsan
Har en v70 2,4 t 2001a. När jag svänger kraftigt så får Ja upp felmeddelandet bromsfel service omgående, slocknar direkt ja slutar svänga. Bromsvätskan är något låg precis över min. På senaste servicen sa dom att mina belägg behöver bytas snart. Räcker det att byta belägg och fylla på? Mvh


Forummoderator
26 342 Inlägg
4 maj 2014
#2
Kan räcka med att byta beläggen också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
4 maj 2014
#3
Bjurtan skrev:
Hejsan
Har en v70 2,4 t 2001a. När jag svänger kraftigt så får Ja upp felmeddelandet bromsfel service omgående, slocknar direkt ja slutar svänga. Bromsvätskan är något låg precis över min. På senaste servicen sa dom att mina belägg behöver bytas snart. Räcker det att byta belägg och fylla på? Mvh

Det billigaste är väl att fylla på bromsvätska vilket du bör göra i vilket fall som helst.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 maj 2014
#4
Vettemannen skrev:
Bjurtan skrev:
Hejsan
Har en v70 2,4 t 2001a. När jag svänger kraftigt så får Ja upp felmeddelandet bromsfel service omgående, slocknar direkt ja slutar svänga. Bromsvätskan är något låg precis över min. På senaste servicen sa dom att mina belägg behöver bytas snart. Räcker det att byta belägg och fylla på? Mvh

Det billigaste är väl att fylla på bromsvätska vilket du bör göra i vilket fall som helst.

/Benny

Ganska puckat å fylla på bromsvätska om beläggen e dåliga eller ??

Om nivån e låg brukar det oftast betyda slitna belägg ja. Är det en manuell bil så bör do kolla så det inte dropppar bromsvätska mellan motor å låda med.. Då läcler slavcylindern till kopplingen.. Låda ut för å byta

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

77 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#5
Hoppas inte på det sistnämnda. Men nivån har vart lite över min 3 månader så verkar ju inte läcka mer. Provar byta belägg och fylla på. Annars blir det  väl ett dyrt huvudcylinder byte för 10 000


1 365 Inlägg
5 maj 2014
#6
Du märker ett läckage direkt eftersom du får luft i systemet och därmed.....inte kan bromsa. Det kan inte bli tydligare än så.

byt inte bromsvätska om du inte vet vad fan du håller på med. på vissa bilar funkar inte den manuella metoden för bytet och då står du där med 50% luft i systemet. Jag behöver både tryck och vacuumsug för att det ska bli bra på min. Men nån annan kan säkert fylla i hur det är på en v70.   

Bjurtan skrev:
Hoppas inte på det sistnämnda. Men nivån har vart lite över min 3 månader så verkar ju inte läcka mer. Provar byta belägg och fylla på. Annars blir det  väl ett dyrt huvudcylinder byte för 10 000


Evildan
5 maj 2014
#7
Fyll inte på bromsvätska innan du trycker tillbaka bromskolvarna i bromsoken då du byter belägg, på så vis slipper du att det rinner över ur bromsvätskebehållaren.

5 Inlägg
5 maj 2014
#8
Gjort detsamma en gång i tiden;)) och ett måste är ju att spola med vatten alltomkring..hmm

600 Inlägg
5 maj 2014
#9
Hör kanske i riktigt hit men tänke ssmörja upp bromsoken fram och har hessa oil och hilti slagborrmaskin fett, tror ni dessa skadar gummipackningar? Får inte riktigt fram va ddessa innehåller

5 Inlägg
5 maj 2014
#10
Ring o kolla mekonomen ?
Chansar inte
De vet tex w40 käkar gummi

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 maj 2014
#11
Richtenb skrev:
Du märker ett läckage direkt eftersom du får luft i systemet och därmed.....inte kan bromsa. Det kan inte bli tydligare än så.

byt inte bromsvätska om du inte vet vad fan du håller på med. på vissa bilar funkar inte den manuella metoden för bytet och då står du där med 50% luft i systemet. Jag behöver både tryck och vacuumsug för att det ska bli bra på min. Men nån annan kan säkert fylla i hur det är på en v70.   

Bjurtan skrev:
Hoppas inte på det sistnämnda. Men nivån har vart lite över min 3 månader så verkar ju inte läcka mer. Provar byta belägg och fylla på. Annars blir det  väl ett dyrt huvudcylinder byte för 10 000


Inga problem å lufta en V70n å om det läcker i kopllingen märker du aldrig det på bromsarna då den tar bromsvätska högre upp i behållaren. Har nivån hållt sig i 3 månader har du förmodligen ingen läcka dock. Men alltid smart å ta en koll ändå.

Lycka till.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 maj 2014
#12
garanterat bromsbeläggen som skapar problemet!   bara att byta  tar inte lång tid på dessa bilar och vem som helst utan centralmonterade tummar klarar av det


gissar på att det tar max 1timme för en ovan

Kör fort så hinner inget hända...

77 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#13
Har bytt belägg och bromsvätska nu. beläggen fram va det ca 2-2,5 mm kvar. så hoppas det är löst nu
tack för alla svar. Återkommer om ett tag om det skulle sjunka igen


77 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#14
Kan man testa på nått sätt om det läcker i huvuvcylinder eller slaven? har pumpat bromsen när bilén är avtängd och den blir stum.


4 Inlägg
10 maj 2014
#15
Läckage eller luft i kopplingssystemet kan du kolla på samma sätt som bromsarna, fast genom att pumpa upp ett tryck med kopplings pedalen istället.


Sök