3052
Sök

Tändkasset 9000

48 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
jag bytte nyligen tänstift och upptäkte då att det fattades en vad ska man kalla de "tätnings Kopp"på den ena som sticker ner över tändstiftet.gör det inget eller ska jag försöka få tag på en "tätningkopp"?hmm

Kettunen
13 maj 2007
Försök att fixa en i alla fall. Tror inte det ska va nån fara men DET kan hända att tex kolv slår i stiftet

48 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
det skumma är att jag har motorknack och det blev värre när jag bytte stift.
Senast redigerat av thobbie (13 maj 2007)

Kettunen
13 maj 2007
Åh jävlar. Vet inte om det kan ha med saken att gö men jag hade inte kört me bilen förens det är fixad IFALL att det nu är så =/

48 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
ojoj får nog försöka fixa en sådan då.men hur kan kolven slå i stiftet för att det fattas en plastbit på tändkassen?ursäkta knäppa frågor

Kettunen
13 maj 2007
Ne men stiftet går ju längre ner än va den ska göra med det.  Gjorde den tabben en gång med en gammel moppe. Tog ett stift från MC. Det sa ajajaj efter något mil. Kolven sprack i 1000 bitar o jag flög i diket o moppen i sjön som var på andra sidan på vägen
Senast redigerat av Kettunen (13 maj 2007)

3 295 Inlägg
13 maj 2007
tror nog att "kettunen" missupfattade din fråga.. det borde gå att skaffa en sån tätning hos den lokale saab återförsöljaren eller på skroten.. där är det ju bara att plocka!

48 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
har just mailat min lokala bilskrot och frågat.

48 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
lägger in en bild på min sida så kan ni se vilken jag menade

48 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
bilden är nu inlagd

118 Inlägg
13 maj 2007
att denna plastbit fattas gör ingeen skillnad. Det är INTE så att kolven tar i om dessa saknas. det enda som kan hända är att vatten kan komma in vid stiften om du motortvättar. KNacket kan vara lyftare eller kamkedja. Om det läter från ventilkåpans vänstra sida så är det kamkedja. Byt genast eller vänta på motor ras. Kollat detta på en saab som lät illa i kamkedjan, sträckaren varute 15mm , vilket är gränsen på vad det ska vara vid bte. Låter det över hela ventilkåpan så är det lyftarna, då´kan du börja med ett oljebyte
masens

48 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
de låter som jag kan höra runt insuget,har jort oljebyte för två veckorsen men det samma knack..är det svårt att byta lyftare?

5 710 Inlägg
14 maj 2007
masens skrev:
Kollat detta på en saab som lät illa i kamkedjan, sträckaren varute 15mm , vilket är gränsen på vad det ska vara vid bte.

På T7 motorer ja. På B234 har man större slaglängd på sträckaren och jag skulle inte brytt mig vid 15mm.

MVH Jonas
..............

Chef
379 Inlägg
14 maj 2007
knack på insugssidan kan vara ventilsätet som inte är riktigt plant mot ventilen......

Jag har kört över 3000 mil med kamkedjeskrammel i min 900:a, låter mest när den är kall.... ganska tyst när den är varm......

Låter det hela tiden? och låter det som om det skulle vara en grej som låter? (inte flera) följer knackandet varvtalet?

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

48 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
det är mest min fru som kör med bilen men va jag förstår så låter de inte lika mycke när motor får jobba och att det börjar knacka när bilen börjar bli varm och nästan inget när den är kall.

Sök