2518
Sök

Flygande besiktning, vad gäller?

KHRacing
19 maj 2014
Funkiee skrev:
fast man får ju höja effekten 10% enligt lagen utan att regbesiktiga

MJAE: är svaret på detta.

Evildan
19 maj 2014
KHRacing skrev:
Evildan skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsbesiktning/Kontrollbesiktning-av-vanligaste-fordonen/

Ser inget fel med deras förfarande.

hittade bara:
Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

står inget alls där om flygande besiktning. jag hade inte tillåtit dem att utför denna då de ej hade SKÄLIG ANLEDNING.

för runt 3 år sedan så fanns det ett papper man kunde kopiera o ha med sig, där stod allt vad de hade rätten att
gör/utföra på allmän väg vid en kontroll.-
Bla.. för att få utför en FLYGANDE BESIKTNING så krävdes det SÄRSKILD ANLEDNING: enligt detta pappret.

Läs hela sidan som länkas nästa gång så hittar du säkert rätt text. wink

Föreläggande om registreringsbesiktning
Om det vid en kontrollbesiktning eller vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats, kan fordonet föreläggas att inom en månad inställas för registreringsbesiktning. En registreringsbesiktning har till syfte att

•identifiera ett fordon
•fastställa de uppgifter som ska införas i vägtrafikregistret
•kontrollera att fordonet uppfyller de krav som ställs på det.
Fordonet får körförbud om inte registreringsbesiktningen genomförs i tid.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Putteliten skrev:
Vad gjorde att du inte fick anmärkning på intercooler och dump å filter då?

Berättade för konstapeln att jag byggt bilen endast i syfte för 'show' inte race.

Det som satte pricken över i'et var att han prövkörde bilen och tynade ur den på ettan, varav han sa att den kändes okej och att dom inte kunde göra något åt det.

Administratör för JDM Life Sweden

862 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Powerman skrev:
Slitet bakdäck är väl bara positivt att de påpekar?

Absolut! hade jag haft bättre koll så hade jag sluppit biljetten.

4 nya är beställda!

KHRacing
19 maj 2014
Evildan skrev:

Om det vid en kontrollbesiktning eller vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats, kan fordonet föreläggas att inom en månad inställas för registreringsbesiktning. En registreringsbesiktning har till syfte att

•identifiera ett fordon

Det såg jag allt. men fortfarande står inte själva förfarandet i text - alltså vad som ger dem rätt att stoppa dig - för en FLYGANDE BESIKTNING :-)

KHRacing
19 maj 2014
RS-Triw skrev:
Putteliten skrev:

Berättade för konstapeln att jag byggt bilen endast i syfte för 'show' inte race.

Det som satte pricken över i'et var att han prövkörde bilen och tynade ur den på ettan, varav han sa att den kändes okej och att dom inte kunde göra något åt det.

Vad ger en polisman rätten enligt lagtext att varva ur din/min bil i ettan ?

862 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
KHRacing skrev:
RS-Triw skrev:
Putteliten skrev:

Vad ger en polisman rätten enligt lagtext att varva ur din/min bil i ettan ?

Kan ej lagboken utan och innan, därav har jag ställt frågan.

kan vara att han hade pistol och batong, något jag inte?

KHRacing
19 maj 2014
RS-Triw skrev:

Om du tänker igenom själva frågan jag ställde.....så

Evildan
19 maj 2014
KHRacing skrev:
Evildan skrev:

•identifiera ett fordon

Det såg jag allt. men fortfarande står inte själva förfarandet i text - alltså vad som ger dem rätt att stoppa dig - för en FLYGANDE BESIKTNING :-)

Polis får stoppa vilket fordon dom önskar för att göra en kontroll på det eller dess förare om det finns misstanke att något inte står rätt till med endera, det ingår i deras arbete, eller har jag helt fel i detta?

865 Inlägg
19 maj 2014
KHRacing skrev:
Evildan skrev:

•identifiera ett fordon

Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.

Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.

Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.

Från: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … 02-574/#K2

862 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
KHRacing skrev:
RS-Triw skrev:

Om du tänker igenom själva frågan jag ställde.....så

Ber om ursäkt att du inte förstod min ironi.

3 354 Inlägg
19 maj 2014
Funkiee skrev:
fast man får ju höja effekten 10% enligt lagen utan att regbesiktiga

Nej, det får man Ej,

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Fri fart för ett fritt folk!
14 285 Inlägg
19 maj 2014
KHRacing skrev:
Evildan skrev:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsbesiktning/Kontrollbesiktning-av-vanligaste-fordonen/

hittade bara:
Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

står inget alls där om flygande besiktning. jag hade inte tillåtit dem att utför denna då de ej hade SKÄLIG ANLEDNING.

för runt 3 år sedan så fanns det ett papper man kunde kopiera o ha med sig, där stod allt vad de hade rätten att
Bla.. för att få utför en FLYGANDE BESIKTNING så krävdes det SÄRSKILD ANLEDNING: enligt detta pappret.

det stämmer dom måste ha en särskild anledning där ingår f-n inget klistermärke..

bara att lämna in en polisanmälan  bara sätta hårt mot hårt.

Kör fort så hinner inget hända...

862 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Growe skrev:
KHRacing skrev:
Evildan skrev:

hittade bara:

det stämmer dom måste ha en särskild anledning där ingår f-n inget klistermärke..

bara att lämna in en polisanmälan  bara sätta hårt mot hårt.

Jag ville mest få lite mera kött på benen så jag vet inför framtida flygande.. så man vågar säga emot..

Hur ser det ut med provkörning utav bilarna då? det har dom rätt till eller?

Sök