3686
Sök

Ford Escort -98 Tädningslås / Går ej starta bilen

110 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Har lite problem med min min Ford Escort -98:a.
Det är så att bilen får ingen tändning alls när man vrider på nyckeln.
Inga lampor på instrumenten tänds inte ett liv, märkte nu senast jag provade att radioläget får för sig att funka ibland. Alltså att radion går igång när man vrider nyckeln ett snäpp.

Började för en vecka sedan ungefär, men då gick det starta den efter några försök med att vrida om nyckeln.
Nu är det helt dött, inte ett liv som sagt.

Hade mina funderingar på om det kan vara tändningsrelä't som dummar sig?
Men givetvis ska det ju bli mörkt lagom när man känner sig lite manad till att fixa lite.
Så har ej kollat upp det.

Eller kan det vara själva tändningslåset i sig som är pajj?
Vet inte vad den heter eller kallas, men det är ju en svart plastklump som 4kablar går in i.
((1 Röd / 1 Svart / 1 Gul / 1 Svart/Silver)) Som vrids om när man vrider på nyckeln.
Har försökt både det ena och det andra utan resultat.

Någon som har en idé på vad det kan tänkas vara för fel?

// VTEx
Senast redigerat av VTEx (16 maj 2014)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

1 122 Inlägg
17 maj 2014
#2
För det första visst har du haft ström i batteriet/startkablat samtidigt och försökt? Annars misstänker jag tändplattan bakom låset. Ta lös den från själva låset och vrid med mejsel eller något i plattan så d inte är fel i låset men kan knappast tro

gasa nu foer faen!

110 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#3
ValP2k skrev:
För det första visst har du haft ström i batteriet/startkablat samtidigt och försökt? Annars misstänker jag tändplattan bakom låset. Ta lös den från själva låset och vrid med mejsel eller något i plattan så d inte är fel i låset men kan knappast tro

Mm, jag provade detta innan "glömde skriva det", jag skulle tippa på att det är de kontaktdonet som är trasigt.
De går inte tjuvkoppla ihop dom där kablarna med en switch eller något så länge tills man får tag på ett nytt don.?

Ser ju ut så här:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10372103_10203619586107476_8877177307430826855_n.jpg

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/206/bil/lgnr/1956(1).jpg&width=&height=

Mvh // VTEx
Senast redigerat av VTEx (17 maj 2014)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

Evildan
17 maj 2014
#4
Det går utmärkt att koppla om med strömbrytare och startknapp, se till så att du använder detaljer som kan hantera de strömmar som ska passera.

110 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#5
OKej wink
Då är det bara försöka ta reda på vilken kabel som går till vad :p

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

Evildan
17 maj 2014
#6
VTEx skrev:
OKej wink
Då är det bara försöka ta reda på vilken kabel som går till vad :p

Svart är jord.

Röd är säkerligen tändning.

Randig är nog till solenoiden.

Den kvarvarande är nog till radioläget, acc.
Senast redigerat av Evildan (17 maj 2014)

110 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#7
Evildan skrev:
VTEx skrev:
OKej wink
Då är det bara försöka ta reda på vilken kabel som går till vad :p

Svart är jord.

Röd är säkerligen tändning.

Randig är nog till solenoiden.

Den kvarvarande är nog till radioläget, acc.

Kan nog vara så :p

Tackar så mkt för hjälpen

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

Evildan
17 maj 2014
#8
VTEx skrev:
Evildan skrev:
VTEx skrev:
OKej wink
Då är det bara försöka ta reda på vilken kabel som går till vad :p

Svart är jord.

Röd är säkerligen tändning.

Randig är nog till solenoiden.

Den kvarvarande är nog till radioläget, acc.

Kan nog vara så :p

Tackar så mkt för hjälpen

Mät innan du kopplar, jag vågarinte lova att det stämmer det jag anar.
Lycka till.
Smält inga kablar, det luktar så förbannat illa. wink

110 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
VTEx skrev:
Evildan skrev:

Svart är jord.

Röd är säkerligen tändning.

Randig är nog till solenoiden.

Den kvarvarande är nog till radioläget, acc.

Kan nog vara så :p

Tackar så mkt för hjälpen

Mät innan du kopplar, jag vågarinte lova att det stämmer det jag anar.
Lycka till.
Smält inga kablar, det luktar så förbannat illa. wink

Hehe, ska mäta lite innan.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

1 122 Inlägg
18 maj 2014
#10
VTEx skrev:
Evildan skrev:
VTEx skrev:

Kan nog vara så :p

Tackar så mkt för hjälpen

Mät innan du kopplar, jag vågarinte lova att det stämmer det jag anar.
Lycka till.
Smält inga kablar, det luktar så förbannat illa. wink

Hehe, ska mäta lite innan.

Mäta? d är bara prova sig fram inget händer mer än några blixtar smile

gasa nu foer faen!

110 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#11
ValP2k skrev:
VTEx skrev:
Evildan skrev:

Mät innan du kopplar, jag vågarinte lova att det stämmer det jag anar.
Lycka till.
Smält inga kablar, det luktar så förbannat illa. wink

Hehe, ska mäta lite innan.

Mäta? d är bara prova sig fram inget händer mer än några blixtar smile

:p hehe

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

110 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#12
Har nu vart ute och mätt lite på kablarna så jag vet nu "nästan" vad allt är till.
--------------

Mätt med multimeter de 3 olika lägena med nyckeln.

Nyckelläge #1) RÖD och GUL har 12V,  ( + och radioläge )

Nyckelläge #2) RÖD , SVART , GUL har 12V  ( + och radioläge och svart vet i fasen? )

Start/Nyckelläge #3) Svart/Grå kabel får 12V tills nyckeln fjädrar tillbaka till läge#2

------------
Som sagt så fattar jag inte va den svarta kabeln är till?? Òó
Måste ju vara tändningsström/signalström?

Har gjort 2bilder lite snabbt i paint, se om jag fattat det hela rätt om jag kopplar det så här.
Första bilden är kontaktdonet som det ser ut nu, andra bilden är hur jag tänkt koppla det.

http://fuskbugg.se/file/SCNj1B/lsdon.png

http://ladda-upp.se/files/2014/b102178.png
Senast redigerat av VTEx (18 maj 2014)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

110 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#13
Fel hittat och fixat.
- - - - - - - - - - - -
Tänkte jag skulle ge mig ut igårkväll och koppla ihop startknapp och tändningsswitch men när jag kom ut så startade bilen som vanligt med nyckeln. Òó ?

Nu idag på morgonen tänkte jag att om bilen går igång så drar jag en sväng till skroten och hämtar lite delar.
Bilen startade men efter någon sekund så dog bilen och det började knäppa och leva ifrån säkringsboxen/reläboxen.
Blev lite irriterad så jag fotade till boxen som sitter under ratten och vipps så gick tändningen igång.

Så där uteslöt jag att det var tändningslåset som var felet.

Åkte till skroten iallfall och plockade ur ett tändningsrelä för att testa om det hjälpte.
När jag sänkte ned säkringsboxen så såg jag att där var det både damm och ärgade anslutningar.
((så det var inget fel på det reläet som satt i innan heller.))
Plockade bort det mesta och rengjorde allt och sprayade på Elektronikskydd spray, nu funkar bilen klockrent igen.
Fick efter att jag fixat felet höra av en bekant att det var mycket vanligt att det kom in fukt i säkringsboxarna på just Escort, och att Ford Verkstäder bytte många sånna under 90-talet , början 2000. :p

Tack för hjälpen alla iallafall , hoppas tråden kan hjälpa någon annan med liknande fel smile
Senast redigerat av VTEx (19 maj 2014)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

Evildan
19 maj 2014
#14
Skitabra att du skriver in vad som var fel.
Då slapp du ifrån lite klippa och klistra.
De Nada.

Evildan
20 maj 2014
#16
Sommen skrev:
Komplett fixat smile)

Trefligt.


Sök