3408
Sök

Saab 9-3 Aero Rycker vid Acceleration. Felkod P04011

1 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
Tjena.

Bilen är en Saab 9-3 -03 Aero, körd 190.000. Jag har läst felkoden, och den relaterar sig till Sekundära lufsystemets fel (P04011). " Secondary air injection system incorrect flow detected ".
Då man accelererar kraftigt med större växel börjar bilen "knycka till". Knyckningarna dyker inte upp ifall man accelererar lugnt.  Jag tar gärna emot insikter av er Saab 9-3 Aero entusiaster, Tack.
Martin
Senast redigerat av Tjolabaj (14 juni 2014)

4 586 Inlägg
14 juni 2014
Säkert ett vakuum läckage. Kollat alla slangar ?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 juni 2014
Det kan även vara EVAP: testa att rycka R slangen på magnetventilen, går han bättre är det EVAP ventilerna som är dåliga!

562 Inlägg
14 juni 2014
Tjolabaj skrev:
Tjena.

Bilen är en Saab 9-3 -03 Aero, körd 190.000. Jag har läst felkoden, och den relaterar sig till Sekundära lufsystemets fel (P04011). " Secondary air injection system incorrect flow detected ".
Då man accelererar kraftigt med större växel börjar bilen "knycka till". Knyckningarna dyker inte upp ifall man accelererar lugnt.  Jag tar gärna emot insikter av er Saab 9-3 Aero entusiaster, Tack.
Martin

Jag tror inte att felkoden har något att göra med att bilen rycker, vanligtvis så är det sekundärluftspumpen som är paj när man får den felkoden som du har fått, ofta för att det har kommit in vatten i pumpen via sekundärluftsventilen som sitter i närheten av servopumpen i motorns högra ände (sett framifrån). Därför brukar man byta både pump och ventil, men självklart bör det felsökas först innan man reparerar.

9-5 Aero Sedan -05

Sök