2963
Sök

Mallning ljudbyggge v70

194 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!

Ska bygga en ljudanlägging i lastutrymmet på min v70 vad är bäst att ha som grundstommen? Ska sitta 2 basar och 2 6x9 och ett slutsteg i mitten. Använder man hönsnät och polyester? Eller vad är bäst att bygga med?

Tacksam för tips och råd

Forummoderator
26 299 Inlägg
18 maj 2014
#2
Ska du alltså montera 6:9orna i baslådan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

194 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#3
basarna ska vara separerade från 6x9:orna. vill inte bygga med mdf skivor utan siktar på en mer "böljande" konstruktion.

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
19 maj 2014
#4
Jag skulle säga en grundstomme i trä iaf, botten och baksida.
Sen kan du plasta hej vilt på fronten för att få böljande former.

Rätt lådvolym till basarna och skippa 6x9" är mina tips wink
Vet inte hur ofta men ligger i bakluckan och lyssnar på musik.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

1 777 Inlägg
19 maj 2014
#5
Skippa 6x9 o bygg en rätt avstämd låda som e fyrkantig. Därefter kan du plasta covers:-) Ska du plasta lådan så ha så mycket som möjligt i mdf 22 mm sen får du göra bafflar o plasta samt förstärka med glasfiber. Annars kommer det inte att hålla o låta skit.


194 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#6
När ni säger plasta hur menar nu då lägger man hönsnät och gör formen på de och sedan plastar över? Eller har jag fattat allt fel man måste väl plasta på något?

Tack för tipset med 6x9 skippar nog det.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
19 maj 2014
#7
MarcusMagnusson skrev:
Tjenare!

Ska bygga en ljudanlägging i lastutrymmet på min v70 vad är bäst att ha som grundstommen? Ska sitta 2 basar och 2 6x9 och ett slutsteg i mitten. Använder man hönsnät och polyester? Eller vad är bäst att bygga med?

Tacksam för tips och råd
Vad är "Mallning"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 777 Inlägg
19 maj 2014
#8
MarcusMagnusson skrev:
När ni säger plasta hur menar nu då lägger man hönsnät och gör formen på de och sedan plastar över? Eller har jag fattat allt fel man måste väl plasta på något?

Tack för tipset med 6x9 skippar nog det.
Du använder polyester som du penslar över fleece.  Fleece spänner du i den formen du vill ha. Titta i min tråd sista sidorna så ser du lite:-)


194 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#9
Okej tack! Kan du länka din tråd hitttade den inte

194 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#10
Fleece!? Hur håller det? är väl som en fleece tröja eller? Eller är det jag som inte fattar?

1 426 Inlägg
21 maj 2014
#11
MarcusMagnusson skrev:
Fleece!? Hur håller det? är väl som en fleece tröja eller? Eller är det jag som inte fattar?
du gör en bottenskiva i mdf och en mot rygg (sidor kanske?) så du får en bra stark början.
sen såga ur mdf ringar sen får du ju börja forma med hnsnät sen fleece över sen på med polyester och glasfibernät.
det kommer ju behövas massor beroende vilka basar du ska ha big_smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
21 maj 2014
#12
MarcusMagnusson skrev:
Fleece!? Hur håller det? är väl som en fleece tröja eller? Eller är det jag som inte fattar?
Kan du svara på vad "Mallning" är?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

194 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
#13
Jockk3 skrev:
MarcusMagnusson skrev:
Fleece!? Hur håller det? är väl som en fleece tröja eller? Eller är det jag som inte fattar?
du gör en bottenskiva i mdf och en mot rygg (sidor kanske?) så du får en bra stark början.
sen såga ur mdf ringar sen får du ju börja forma med hnsnät sen fleece över sen på med polyester och glasfibernät.
det kommer ju behövas massor beroende vilka basar du ska ha big_smile
Okej tack så mycket bra beskrivning!

194 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
#14
Vettemannen skrev:
MarcusMagnusson skrev:
Fleece!? Hur håller det? är väl som en fleece tröja eller? Eller är det jag som inte fattar?
Kan du svara på vad "Mallning" är?

/Benny
Menar ungefär så här fast i bakluckan


https://www.google.se/search?q=mallning … B640%3B480


Sök