4277
Sök

Passat 1.8T -97 rycker/hackar som fan vid fullt laddtryck!!?

26 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
Tja! Chippade min Passat -97 på BSR för något år sen (steg 1). Har aldrig haft något problem, och han laddar 1,1-1,2 jämt. Häromdagen så skulle jag starta bilen och åka iväg, dessvärre så började bilen hacka som fan på alla växlar förutom 1:an när man ger han laddar fullt. Om jag ligger runt 0.5 bar så hackar han inget, men när jag väl ger över det så börjar han på att hacka så inutav satan. Känns som att hela motorn ska flyga iväg. Vad kan felet vara?? Tomgång är fin, och har kollat vakuumslangar med. Det jag tänker på är N75an..? Kan även tillägga att just ikväll så började det låta från avgassystemet (hål någonstans..), kan det vara täppt i katten som gör detta också? Tacksam för svar!
Senast redigerat av kimjohanss (19 juni 2014)

1 122 Inlägg
19 juni 2014
skulle tro nån tändspole som gjort sitt. Plocka ur dom å kika då d syns gode tydligt ibland.

gasa nu foer faen!

26 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
ValP2k skrev:
skulle tro nån tändspole som gjort sitt. Plocka ur dom å kika då d syns gode tydligt ibland.

Om en tändspole har gjort sitt, hur ser man att den är kass? Urdålig på bilar!

26 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
ValP2k skrev:
du ser det. Bara kika

Ska kolla på dom imorgon och återkomma! Tack för svar!

1 122 Inlägg
19 juni 2014
lycka till. Men har du kollat felkoder så brukar man se vilken cylinder som ger misständningar men dom flesta som får att spole går är d likast byta alla 4.

gasa nu foer faen!

26 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
ValP2k skrev:
lycka till. Men har du kollat felkoder så brukar man se vilken cylinder som ger misständningar men dom flesta som får att spole går är d likast byta alla 4.

Har testat med OBD2 men inte fått något fel alls i motor...VagCom har jag ingen.

1 122 Inlägg
19 juni 2014
Kan vara värt köpa sig en riktig felkodsläsare om man nu tänkt ha vw/audi/skoda i framtiden smile

gasa nu foer faen!

67 Inlägg
19 juni 2014
Passa på att kolla över tändstiften, hade en passat tidigare, visserligen orginal i motor men samma symptom, gick bra på full ladd i 1an men hackade och hostade värre än fan vid lugn/blandad körning, Satt nån brink stift

Ta gärna en titt på mitt V40 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290744
Puts e Fint

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
19 juni 2014
Om tändspolarna är OK (vilket dom borde vara, sitter 058-spolar i dessa bilar, dom tål en hel del, används bl.a till hårt trimmade motorer) så kan du kolla slangarna till/från turbo-intercooler-insug-luftfilter.
Får du hål i en slang drar bilen tjuvluft där, med usel gång vid belastning som följd.
Behöver inte nödvändigtvis resultera i en felkod heller för den delen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

26 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
LMM kan man utesluta i en sådanhär situation kanske? Hur är det med Magnetventil? Kan en bil med dålig Magnetventil resultera i detta?

26 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
Kollade över tändspolarna samt stiften och kan tillägga att tändspolarna såg väldigt fina ut. Inga skavanker eller något på dom. Det som bekymrar mig är att på 1:a och 2:a stiftet så var det olja på dom samt i kanalerna, men på 3:e och 4:e var det ingen olja alls..Vad kan detta betyda? Eller kan det bara "bli sådär"?

Nu har jag testat bilen, och den gick bra i ungefär 5 minuter utan hugg, sen började det igen......ingen som har någon idé på vad det kan vara? "nollställde" LMM också utan resultat. Kanske är det VAG-COM som gäller??
Senast redigerat av kimjohanss (19 juni 2014)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
21 juni 2014
Oljan runt stiften betyder att ventilkåpspackningen är dålig. Den är i två delar, dels den som går "runt" kanten på kåpan, sen en som ligger o tätar vid tändstiftshålen. Säljs i pack, kostar ca 350-370kr original. Finns billigare alternativ också.
058198025A är art-nr om jag inte missminner mig.

Var i landet bor du? Finns säkert någon snäll själ som kan läsa ur felkoderna åt dig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Sök