3330
Sök

Tickande ljud från motor v40 t4 -98

15 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
Tjena
Har problem med att motorn tickar,hade varit inne ohandlat i 2min efter att ha kört ett par mil, alltså va motorn fortfarande varm, kommer ut o startar bilen och den börjar ticka, från mitten av motorn när jag lyssnar ovanifrån, testat fylla på olja men det verkar inte hjälpa, det är ett ständigt tickande som låter mer på låga än högs växlar
Någon som har en aning om vad det kan vara?

Jocke

773 Inlägg
20 januari 2014
juckee skrev:
Tjena
Har problem med att motorn tickar,hade varit inne ohandlat i 2min efter att ha kört ett par mil, alltså va motorn fortfarande varm, kommer ut o startar bilen och den börjar ticka, från mitten av motorn när jag lyssnar ovanifrån, testat fylla på olja men det verkar inte hjälpa, det är ett ständigt tickande som låter mer på låga än högs växlar
Någon som har en aning om vad det kan vara?

Jocke

Har för mig där finns någon ventillyftar arm som kan börja låta, säkert något i den stilen. Kör inte till volvo och fråga om dem vad dem tror:) Altid enklast

1 948 Inlägg
20 januari 2014
ventilerna... säkerligen dåligt servad bil eller väldigt mycket kallstarter, börja med att byta olja, använd den som tillverkaren rekommenderar.

66 Inlägg
20 januari 2014
Kan vara vvt ventilen som knakar ganska vanligt på s/v40 bilarna har even för mig att det kostar en del att få den bytt mvh Nicklas

15 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
Okej, tack för svaren, glömde även tillägga att det slutar ticka när jag håller ner kopplingen

354 Inlägg
20 januari 2014
Inte såå bra svar.. Finns ej ventillyftar arm. ventiler? vvt kom 2001 iaf på turbo motorerna..
Spela in ljudet så är det lättare å "gissa"

//Bengt

15 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
rudarmy skrev:
Inte såå bra svar.. Finns ej ventillyftar arm. ventiler? vvt kom 2001 iaf på turbo motorerna..
Spela in ljudet så är det lättare å "gissa"

//Bengt

http://www.youtube.com/watch?v=aU5k21Ei … e=youtu.be   ,spelade in och såhär låter det

// jocke

354 Inlägg
21 januari 2014
Kolla så grenrörsbultarna sitter fast, är lite för snabb takt för att vara en ventiltryckare

76 Inlägg
21 januari 2014
Ibland när jag haft dåliga tändstift så har bilen börjat ticka pågrund utav att det får för dålig gnista, men BMW är känsliga med allt vad motor heter allt ska vara exakt rätt så behöver ej vara så på S40 men värt ett försök att prova.

15 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Okej, tack! Ska kolla så fort jag får tid smile

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
29 juni 2014
Har också något missljud i min. Enligt verkstan som servade bilen sist kunde det vara VVT'n (tror jag det heter)
Fast min låter mer som en gammal diesel. Ljudet följer inte varvtalet så att säga. Däremot ändrar det "tonläge" när jag slår på ac'n...

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök