Japp, riktig lyx :-)
Jag har suktat efter en sådan ända sedan min kompis flashade med en sådan i sin Granada någon gång på 80-talet. Nu har jag en, men inte monterat den ännu. (nej, jag har inga bilar nyare än -90-talet)
Solenoiden fungerar precis som till startmotorn.
Man tillsätter ström, och den drar in en "stång". Den stången drar sedan i vajern. En fjäder drar den sedan tillbaka till startläget när strömmen bryts.
Vad man får tänka på om man väljer "nåt annat" är att vissa solenoider fungerar åt andra hållet, dvs trycker i stället för drar. Dessutom måste man ha rätt dragkraft och rätt slaglängd (en hel vetenskap som allt annat) Vidare bör man inte trycka "för länge" då de drar rätt mycket ström och blåser säkringar om man är oförsiktig. Dock inget som helst problem vid normal användning.
Jag vet inte om de där motorerna som finns till centrallås räcker. De kanske är för svaga. Det behövs ju ett rejält drag för att öppna en bagagelucka som ligger lite i spänn. Man får väl prova helt enkelt. Motor till centrallås går ju att hitta överallt till en billig peng (gratis?)
Hittade en liten beskrivning på installation av de båda:
http://www.civic-eg.com/causeforalarm/t … /index.phpEnligt den sidan fungerar det utmärkt med centrallåsmotorer.
När det gäller larmet....
Om det är besvärligt att det är lagligt eller inte, det är bara upp till dig att ta ställning till. Det som kan ställa till det för dig är eventuella störningar.
Om militären stör dig, inget problem (annat än för dig) men om du stör militären....
ja, då kan det bli spännande... :-)