2478
Sök

Hjälp - Billigt fjärrstyrt clås med inbyggt nyckel i "dosan"

95 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
Hejsan!

Sökt lite på Ebay, men är rädd att det blir fel så jag ber er som kan lite mer om hjälp!

Har i nuläget centrallås på bilen, men vill få det fjärrstyrt - dock vill jag ha fjärrstyrningen i nyckeln (så jag får slipa den nya nyckeln sen hos en nyckel-gubbe såklart)..

Kan ni hjäla mig länka billiga fjärrstyrda clås där man får med en eller två nycklar med knappar?
Har en vän som kommer hjälpa mig att koppla in det sedan, så inga problem om det är universal.

Om det har betydelse så är det en Hyundai Coupé 00:a jag har med vanligt centrallås.

tack på förhand! smile

414 Inlägg
3 juli 2014
http://www.ebay.co.uk/itm/270992108347

Den har jag provat och den funkar bra och är billig, men det blir ju en separat dosa. Jag vet att det finns kitt med nyckel till VAG, men inte sett till Hyundai.

Det där kittet funkar inte på bilar med CAN-buss heller

1 200 Inlägg
3 juli 2014
joH900 skrev:
Jag vet att det finns kitt med nyckel till VAG, men inte sett till Hyundai.

På VAG-bilar brukar det vara populärt att använda centrallås-kit från RightClick. Det verkar som att de gör kit för de flesta bilmärkena, även Hyundai. Här är en länk: http://www.ebay.co.uk/itm/360621012598 - Tryck på Hyundai-loggan och ange koden för bladvarianten som matchar din nyckel.

När du får hem kitet låter du någon låssmed fräsa nycklarna åt dig. Jag vill minnas att jag betalade ungefär en hundralapp när jag lät fräsa RightClick-nycklarna till en Seat jag fixade fjärrlås på.

Lycka till!

95 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
PLindblom skrev:
joH900 skrev:
Jag vet att det finns kitt med nyckel till VAG, men inte sett till Hyundai.

På VAG-bilar brukar det vara populärt att använda centrallås-kit från RightClick. Det verkar som att de gör kit för de flesta bilmärkena, även Hyundai. Här är en länk: http://www.ebay.co.uk/itm/360621012598 - Tryck på Hyundai-loggan och ange koden för bladvarianten som matchar din nyckel.

När du får hem kitet låter du någon låssmed fräsa nycklarna åt dig. Jag vill minnas att jag betalade ungefär en hundralapp när jag lät fräsa RightClick-nycklarna till en Seat jag fixade fjärrlås på.

Lycka till!

Detta kit såg riktigt intressant ut, även en förbannat snygg nyckel må jag säga! big_smile
Är det simpelt att koppla in tro, eller blir det att klippa kablar och seriekoppla med dom tidigare kablarna?
Undrar även en sak till om detta kit, går det att koppla in knappen för bagage-luckan tro? Nu är det ju en spak i bilen som man drar i för att öppna bagagluckan, alternativt så låser man upp med nyckel där bak - men tror du det går koppla så att bagage-luckan ploppar upp och öppnas genom knappen?

Lutar nog åt att beställa hem detta kit utan tvekan big_smile

1 200 Inlägg
3 juli 2014
thomas89 skrev:
Detta kit såg riktigt intressant ut, även en förbannat snygg nyckel må jag säga! big_smile
Är det simpelt att koppla in tro, eller blir det att klippa kablar och seriekoppla med dom tidigare kablarna?
Undrar även en sak till om detta kit, går det att koppla in knappen för bagage-luckan tro? Nu är det ju en spak i bilen som man drar i för att öppna bagagluckan, alternativt så låser man upp med nyckel där bak - men tror du det går koppla så att bagage-luckan ploppar upp och öppnas genom knappen?

Det är tämligen enkelt att koppla in, tycker jag. Jag minns dock inte om jag lödde eller om det gick att använda de befintliga kontakterna. Anger du vilken bilmodell du beställer kitet till bör du få med aktuella instruktioner och kanske till och med anpassat kablage.

Att du öppnar bakluckan med en spak tyder på att du har en vajerbaserad mekanism, i så fall går det inte att använda knappen på nyckeln. Har du däremot elektronisk öppnare är det inga konstigheter att koppla in sig på denna.

95 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
PLindblom skrev:
thomas89 skrev:

Det är tämligen enkelt att koppla in, tycker jag. Jag minns dock inte om jag lödde eller om det gick att använda de befintliga kontakterna. Anger du vilken bilmodell du beställer kitet till bör du få med aktuella instruktioner och kanske till och med anpassat kablage.

Att du öppnar bakluckan med en spak tyder på att du har en vajerbaserad mekanism, i så fall går det inte att använda knappen på nyckeln. Har du däremot elektronisk öppnare är det inga konstigheter att koppla in sig på denna.

Inkopplingen bör nog inte vara några problem, synd det där med bagageluckan bara!
Finns det inga lösningar för att få det att fungera på något annat sätt?
Typ en liten motor fäst till vajern, som reagerar på centrallåsstyrningen och då "rycker" i vajern för att få den att öppnas? tongue

För övrigt: Går detta kit koppla in så att blinkers blinkar när man låser / låser upp - samt eventuellt koppla genom någon liten högtalare som ger ifrån sig ett ljud när man låser/låser upp?

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juli 2014
thomas89 skrev:
PLindblom skrev:
thomas89 skrev:

Inkopplingen bör nog inte vara några problem, synd det där med bagageluckan bara!
Finns det inga lösningar för att få det att fungera på något annat sätt?
Typ en liten motor fäst till vajern, som reagerar på centrallåsstyrningen och då "rycker" i vajern för att få den att öppnas? tongue

För övrigt: Går detta kit koppla in så att blinkers blinkar när man låser / låser upp - samt eventuellt koppla genom någon liten högtalare som ger ifrån sig ett ljud när man låser/låser upp?

Inte för att vara "sån", men läser du vad där står, så står där klart och tydligt;

"Opening and closing the central lock are indicated by the turn signals lights (indicators lights); optional don't have to connect!"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

95 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
Nu klanar du ned på mig sad
Haha, nädå - men måste medge att engelska är något jag aldrig riktigt lyckats lära mig så bra även om viljan funnits där.
Förstår grunder, men när det kommer till förklaringar på engelska så tappar jag det direkt tyvärr sad

Därav jag frågar lite här i tråden kring kitet för att få svenska förklaringar så jag vet vad jag beställer smile

En fråga till innan jag klickar på beställknappen:
Hur ser jag vilken nyckeltyp jag har?
Och min nyckel är en sån där gammal nyckel helt i mjukplast som inte går plocka isär - så hur flyttar man över startchip tex, eller behövs det?

217 Inlägg
4 juli 2014
Gör en liten inflikning här i all välmening.

Kontrollera innan du beställer, vilken frekvens larmet jobbar på. Vet inte vilken du valt, men en av dem ovan nämnda sänder på 315MHz, vilket inte är tillåtet i Sverige (annat än för militärt bruk). 433MHz är det man får använda till dessa prylar. Vet inte om det har någon praktisk betydelse, men lagligt är det i alla fall inte :-)

Beträffande öppning av bagageluckan, är det nåt sånt här du behöver:

http://www.ebay.co.uk/itm/JOM-Trunk-Boo … 48631d408a

Bara tog en i högen, leta runt så hittar du säkert billigare.

Din nyckelfråga kan jag dessvärre inte besvara.

95 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
Magnum1965 skrev:
Gör en liten inflikning här i all välmening.

Kontrollera innan du beställer, vilken frekvens larmet jobbar på. Vet inte vilken du valt, men en av dem ovan nämnda sänder på 315MHz, vilket inte är tillåtet i Sverige (annat än för militärt bruk). 433MHz är det man får använda till dessa prylar. Vet inte om det har någon praktisk betydelse, men lagligt är det i alla fall inte :-)

Beträffande öppning av bagageluckan, är det nåt sånt här du behöver:

http://www.ebay.co.uk/itm/JOM-Trunk-Boo … 48631d408a

Bara tog en i högen, leta runt så hittar du säkert billigare.

Din nyckelfråga kan jag dessvärre inte besvara.

Lagligt eller ej, inget överträffar fildelning i detta land - så troligen inget man behöver oroa sig för tongue

Men fasiken vad praktiskt lösning du hittat på bagage-bekymret, den vart jag glad över! big_smile
Hur fungerar den? Gör den en "elektronisk ryckning" i vajern som gör att den går öppna genom en el-knapp ( eller som i detta fall - en trådlös elektronisk signal )? big_smile

Nyckeln är ju bra att veta vilken variant jag skall klicka hem innan dess att jag beställer iaf tongue
Ingen som vet hur jag tar reda på vad det är för nyckel jag skall ha så jag kan beställa kitet snarast? big_smile

217 Inlägg
4 juli 2014
Japp, riktig lyx :-)

Jag har suktat efter en sådan ända sedan min kompis flashade med en sådan i sin Granada någon gång på 80-talet. Nu har jag en, men inte monterat den ännu. (nej, jag har inga bilar nyare än -90-talet)

Solenoiden fungerar precis som till startmotorn.

Man tillsätter ström, och den drar in en "stång". Den stången drar sedan i vajern. En fjäder drar den sedan tillbaka till startläget när strömmen bryts.

Vad man får tänka på om man väljer "nåt annat" är att vissa solenoider fungerar åt andra hållet, dvs trycker i stället för drar. Dessutom måste man ha rätt dragkraft och rätt slaglängd (en hel vetenskap som allt annat) Vidare bör man inte trycka "för länge" då de drar rätt mycket ström och blåser säkringar om man är oförsiktig. Dock inget som helst problem vid normal användning.

Jag vet inte om de där motorerna som finns till centrallås räcker. De kanske är för svaga. Det behövs ju ett rejält drag för att öppna en bagagelucka som ligger lite i spänn. Man får väl prova helt enkelt. Motor till centrallås går ju att hitta överallt till en billig peng (gratis?)

Hittade en liten beskrivning på installation av de båda:

http://www.civic-eg.com/causeforalarm/t … /index.php

Enligt den sidan fungerar det utmärkt med centrallåsmotorer.

När det gäller larmet....

Om det är besvärligt att det är lagligt eller inte, det är bara upp till dig att ta ställning till.  Det som kan ställa till det för dig är eventuella störningar.

Om militären stör dig, inget problem (annat än för dig) men om du stör militären....
ja, då kan det bli spännande... :-)
Senast redigerat av Magnum1965 (4 juli 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2014
thomas89 skrev:
Haha, nädå - men måste medge att engelska är något jag aldrig riktigt lyckats lära mig så bra även om viljan funnits där.
Förstår grunder, men när det kommer till förklaringar på engelska så tappar jag det direkt tyvärr sad

Därav jag frågar lite här i tråden kring kitet för att få svenska förklaringar så jag vet vad jag beställer smile

Och min nyckel är en sån där gammal nyckel helt i mjukplast som inte går plocka isär - så hur flyttar man över startchip tex, eller behövs det?

Jag antog snarare att det var ett fall av "jag orkar inte läsa, jag frågar istället", så, låt gå då smile

Gällande vilken nyckel osv, så vågar jag inte riktigt svara på det. Inte mer än att du klickar på "märkesloggan" för din bil och sen får du helt enkelt jämföra i listan som kommer upp med olika nyckelmodeller och klicka på den bild som ser ut som din nyckel

95 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
it_mutt skrev:
thomas89 skrev:

Jag antog snarare att det var ett fall av "jag orkar inte läsa, jag frågar istället", så, låt gå då smile

Gällande vilken nyckel osv, så vågar jag inte riktigt svara på det. Inte mer än att du klickar på "märkesloggan" för din bil och sen får du helt enkelt jämföra i listan som kommer upp med olika nyckelmodeller och klicka på den bild som ser ut som din nyckel

Jo, jag förstår vad du menar så de lugnt tongue

Hmm, sitter redo att beställa kitet - bara jag får lite klarhet i vilken nyckel det är jag skall klicka hem så det inte blir fel. Börjar bli lite smått ivrig nu big_smile

Jag försöker slänga upp en bild här på hur min vackra moderna nyckel ser ut, så får vi se om någon har bättre ögon än mig och kan lista ut vilken det är jag skall välja tongue

95 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87085/87085-ebb954cc7bfd3e051963abaa2baf52f6.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2014

Hur ser den ut "framifrån" (om man tittar på spetsen)? Så man vet vilken profil det är

95 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87085/87085-492559dfb7c4e964af7177448b750170.jpg

Svårt att få en bra bild där, duger denna tro?

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2014
thomas89 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/88/87085/87085-492559dfb7c4e964af7177448b750170.jpg

Svårt att få en bra bild där, duger denna tro?

Kan inte avgöra iaf. Klicka på Hyundai-loggan och jämför med bilderna på de olika bladen som kommer upp. Ligger ju en liten bild på hur de ska se ut framifrån på varje stor bild

1 498 Inlägg
6 juli 2014
Tänk på att du får köra med separat dosa till c-låset då du har imobelizer i nycklen.

Sök