Hej Peter (Gissade jag rätt utifrån ditt användarnamn?).
Du har rätt i att alla bilar som får en Salvage-titel inte är förbrukade, en bil behöver kan vara lönsam att rädda även om den fått titeln "Salvage-total loss" dels varierar begreppen mellan olika stater och dels är det inte alltid reparationskostnaderna som spelar roll i USA. Ett exempel för försäkringsbolagen är det juridiska, om de reparerar en bil och den senare är med om ännu en olycka riskerar de att få skadeståndskrav riktade mot sig med påståendet om att olyckan orsakades av att bilen inte reparerades ordentligt. Och i sann tradition stämmer man varandra av de löjligaste orsakerna till löjligt höga belopp i det landet...
Det är inte alltid enkelt eller ens möjligt att bevisa motsatsen, och många rättsfall i USA går till förlikning vilket innebär att bolaget får stå för sina egna rättegångskostnader och en ersättning till kunden. Med tanke på att bilar anses vara slit&släng-varor där på ett annat vis än i Europa/Sverige och att bilarna är billigare i inköp där så löses de ofta in trots enklare skador.
Jag tror problemet är att de människor som ligger bakom den här typen av Balt-importer inte ser ett sådant objekt som något de kan reparera ordentligt, utan ett objekt de kan tjäna ännu mer på genom att fuska som vanligt. Dessutom är det i mina ögon en moralfråga, inget illa menat mot dig som köpt en bil på det viset men även om man skulle hitta en frisk bil känner jag att det är fel att gynna dem det minsta.
Ännu en risk med Salvage-bilar är hanteringen av dem, dom står som mer regel än undantag illa till utomhus. En lätt skadad bil med intryckt front och spräckta rutor eller i fallet cabriolet skevt tak som inte tätar korrekt kan mycket väl läcka in vatten och få vattenskador både invändigt och på det elektriska. Skador som kanske inte ens balterna upptäcker under reparation utan som dyker upp först efter flera månader eller kanske något års bruk, alla vet hur opålitligt fuktskadad elektronik kan uppträda.
Jag resonerar åtminstone som så att en bil importerad från USA som gått via Baltikum/Lettland är helt inaktuell, chansen för en bra bil är minimal jämfört med riskerna för en skrotbil. Sedan tror jag inte det är roligt att sälja en sådan bil heller, talar man inte om historiken hade jag känt mig oärlig och man riskerar att få problem senare oavsett bilens skick. Nämner man historiken tar ingen i bilen med tång ens så länge man inte säljer den för småpengar. Den typen av bil som ofta importeras, lyxigare modeller med starka bensinmotorer, är dessutom ofta relativt svårsålda som de är även om man har ett fläckfritt exemplar såld i Sverige som ny.
Men det är en läcker Jaguar du har, vansinnigt vacker bil särskilt i en sådan färgkombination!
Edit: Men en tanke, det står 100.040 miles på mätaren när den var i USA enligt bilderna. Det blir 16.000mil och inte 13.800?
Senast redigerat av Rquired (20 oktober 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.