2639
Sök

V70XC -1999. Behöver råd angående demontering av turbo.

302 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej.
Har köpt en V70XC från 1999 som jag håller på o gör i ordning. Felet på den när jag köpte den var (antagligen) att topplockspackningen hade gått sönder.
Har bytt toppackning med allt vad det innebär samt kamrem och när jag startar den så låter den vidrigt (läckage mellan grenrör o topp) samt läcker olja från kamaxeltätningarna.

Så det jag håller på med nu är att byta packningar mellan grenrör o toppen men..
jag vill få bort grenröret helt så jag kan göra rent packningsytan och få ditt pinnbultarna innan grenröret är på plats.
Men hur får jag bort grenröret? Jag lyckas inte loss den sista muttern mellan turbon o grenröret då den är så gott som runddragen.

Så till frågan:
Kan man lyfta bort grenrör o turbo ihop. O vad behöver man lossa då? Tänk på att det är en XC och alltså riktigt ont om plats underifrån.


Tacksam för tips

Hej

6 634 Inlägg
26 juli 2014
#2
JonasCarlsson86 skrev:
Tänk på att det är en XC och alltså riktigt ont om plats underifrån.

Och det är därför du plockar bort vinkelväxeln. wink

De/Dem

2 419 Inlägg
26 juli 2014
#3
Nu vet jag inte hur ont om plats de är med kommer du åt och värma muttern så den är illröd så är de bara och lossa den med polygrip sen!! :-)


6 634 Inlägg
26 juli 2014
#4
strandberg31 skrev:
Nu vet jag inte hur ont om plats de är med kommer du åt och värma muttern så den är illröd så är de bara och lossa den med polygrip sen!! :-)

Njae~

Svetstång fungerar bättre, mindre risk att man slinter. smile

De/Dem

302 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#5
Malheus skrev:
JonasCarlsson86 skrev:
Tänk på att det är en XC och alltså riktigt ont om plats underifrån.

Och det är därför du plockar bort vinkelväxeln. wink

På riktigt?
Börjar bli lite desperat (flera blodiga knogar)

Hur knepigt är det att få bort den då?

302 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#6
strandberg31 skrev:
Nu vet jag inte hur ont om plats de är med kommer du åt och värma muttern så den är illröd så är de bara och lossa den med polygrip sen!! :-)

Så mycket plats finns tyvärr inte.

4 822 Inlägg
30 juli 2014
#7
JonasCarlsson86 skrev:
Malheus skrev:
JonasCarlsson86 skrev:
Tänk på att det är en XC och alltså riktigt ont om plats underifrån.

Och det är därför du plockar bort vinkelväxeln. wink

På riktigt?
Börjar bli lite desperat (flera blodiga knogar)

Hur knepigt är det att få bort den då?

inte så men du måste ha bort den högra drivaxeln då den går igenom vinkelväxel och sen in i växellådan så det blir ju att lossa lite grejer för att få ur den sen får du givetvis lossa kardanaxeln ifrån vinkelväxeln, vinkelväxeln sitter skruvad på växellådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

302 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#8
Hej. Turbon är nu lös. En ombyggd hylsa + handtag + svets blev ett bra verktyg.
Någon som vet vart man billigast köper packning mellan grenrör o topp samt o - ringen på oljereturen?

/Jonas

1 196 Inlägg
4 augusti 2014
#9
JonasCarlsson86 skrev:
Hej. Turbon är nu lös. En ombyggd hylsa + handtag + svets blev ett bra verktyg.
Någon som vet vart man billigast köper packning mellan grenrör o topp samt o - ringen på oljereturen?

/Jonas

På Volvo kostar inte många kronor


Sök