AX3L skrev:
Hej!
En 9-3 generation 2 ska införskaffas, och valet mellan R4 och v6 är inte helt självklart. Det är en fråga som avhandlats ganska mycket tidigare, men nu när bilarna börjar få några år på nacken undrar man ju onekligen vilket som är det bästa begagnatköpet? Hur skiljer sig hållbarheten åt mellan de två motorerna? Vågar man köpa en Aero med några mil på nacken, dvs runt eller drygt 20k som många av dom tidigare årsmodellerna rullat vid det här laget, eller är det att köpa en tidsinställd bomb? Hur står sig Aero modellerna mot sina något svagare bröder 2.0t vad gäller hållbarhet osv?
Tack på förhand!
Axel
Det vågar man absolut!
Ingen av motorerna till ng9-3 har några större problem som de gamla 9-5:orna före -04 hade. Möjligtvis att dieselmotorerna råkar ut för nästan garanterade byten av virvelspjäll och EGR-ventiler, men nu snackar vi ju bensin/ bio-motorer.
Kolla annars sådant man kollar på alla bilar, dvs att man kan leva med eventuell rost, att all el funkar, remmar, missljud, AC, växellåda, koppling osv. Dessa delar är ju inget specifikt för modellen, utan något man måste kolla på alla bilar som inte är nyaKrängningshämmarstagen är en känslig punkt. Är de glappa "knakar" bilen över farthinder och större ojämnheter. Men de är billiga att byta.
Att tänka på med V6:an är att det finns en rejäl anledning till att de inte är så mycket dyrare än de mindre motorerna och att de är svårsålda trots bra utrustning. De är för jävla törstiga. Du kan räkna med 1,2-1,5 l/ mil blandad körning på bensin om du kör som folk! Långkörning på landsväg ger strax under litern. Den motorn är helt enkelt inte på något sätt optimerad för låg förbrukning även om den är ruskigt bra i övrigt.
Min har lika många hästar och drar ca 0,75 blandat, aldrig över 0,9 ens när jag kört väldigt mycket korta körningar i stan någon tank. Nu har jag kört mycket landsväg, så nu står den på 0,63 för tillfället.
Med det sagt, om du absolut inte måste ha just en sexa kan det vara minst lika bra att skaffa en fyrcylindrig 2,0T Aero och slänga in ett steg 1 trim i den. Då har du samma utrustningsnivå och likvärdig effekt för betydligt lägre förbrukning.
Men om förbrukning är underordnat och bättre bottendrag prioriterat är det bara att köra på, du kommer sannolikt inte att få mycket problem med motorn på en sådan bil
Edit: Nu finns det säkert folk med en 9-3 V6 som kört till Puttgarten och handlat 1,2 ton bärs med 4 tjocka polare som passagerare, skidbox och ett BE-släp i 140 knyck utan att den dragit över 0,8 för att när de kommer hem dessutom upptäcka att handbromsen låg halvt i. Det verkar som det alltid gör det när det pratas förbrukning. Men de siffror jag nämner rör sig i de härader folk med dessa bilar oftast brukar nämna.
Edit 2:
Om man sedan pratar bilar som rullat över 20k mil är det individuella skicket och omhändertagandet under bilens livslängd det viktigaste. Det finns inga direkt modellrelaterade motorproblem, men har man skött en motor halvtaskigt i 20k mil kanske den mår sämre.
Inte i närheten av 20k mil, bara hälften
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … =6&w=3Billigare, 15k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=312k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3Steg 1 290 hk 9k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=313k mil
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_93 … =6&w=3Generellt verkar priserna hamna över 100k när man går under 10k mil, men finns ju hur mycket som helst. Man får inte vara rädd att åka en bit för att titta på bil, jag hämtade min 60 mil bort