3136
Sök

Tips inför motorbyte (Hyundai Tiburon Coupé 00:a)

95 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hejsan!

Som några av er förstått så krockade jag med drömbilen, den klarade sig fint bortsett ifrån att ramen vek sig.
Har nu fått tag på en likadan, samma modell och allt i fint skick karossmässigt,
men motor, växellåda samt avgasrör blir det nog att byta på den "nya"..

Alltså: Plocka över allt från min krockskadade bil, då inget förutom ramen samt kylet gick sönder i krocken!

Tänkte fråga om lite tips och trix, och gärna om någon skulle kunna länka en guide?
(har googlat, men jag vet väl inte riktigt vad jag skall söka på då min engelska är lite halvkass)

Hur mycket jobb är det med att montera ur motorerna ur båda bilarna, samt växellådan ur båda bilarna, för att sen montera ihop det i den "nya" Coupén jag skaffat?
Har bytt motor på Golf innan, men det är ju en barnlek.. men dessa ser lite mer pilliga ut, samt mer att hålla reda på..

Tacksam för tips etc!

Blir att dra igång om ca 2 veckor, självklart blir det en projekt tråd här på garaget om det som ni då kommer kunna följa smile

6 633 Inlägg
14 augusti 2014
#2
Plocka bort huven och fronten, fota alla skruvar ifall du känner dig osäker.

Sen så jämför du med bilarna, plocka isär ena åt gången. Sen tar du andra direkt efter så du får lite fotominne om vart grejerna har suttit, vad du behövde ta bort och inte.
Behåll alla styrdon ifrån gamla bilen så blir det inget strul med startspärr m.m.

De/Dem

178 Inlägg
14 augusti 2014
#3
typ
upp med fronten på pallbock.

ta ur batteriet.

av med framhjul.

bort med skruvar till drivaxlar.

dela på spindel/länkarm.

böj ut spindel och tryck in drivaxlarna.

ur med drivaxlar från lådan (töm låda innan eller bara samla upp det som rinner ut ur hålen till drivaxlarna)

dela grenrör/avgasrör.

ur med kylare.

ta bort slangar till styrservopump,värmepaket och samla upp vätska. (om bilen har ac, ta bort multirem, ta bort ac pump och servopump)

ta lös insugsslang och bort med luftfilterhus.

ta lös kopplingens slavcylinder från lådan.

ta loss alla kontakter/sladdar.

sätt fast lämplig kedja på motorn och lyfta den lite lätt med motorlyft.

skruva lös fästen för motor och vxl-låda.

lyfta ur allt ur bilen.

(förslagsvis i samband med motorflytt)
ta bort kopplingsarmen.

ta lös alla skruvar motor/vxl-låda och dela på dom.

byt koppling/svänghjul(enkelmassa)urtrampningslager/tryckplatta.

vrid motorn till noll, ta bort multirem(om du inte gjorde det i samband med motor ur).

ta bort kamremskåpa.

byt kamrem/vattenpump/spännhjul/löphjul.

montera ihop motor/låda.

sätt tillbaka armen för urtrampningslagret
(slut)

utför jobbet för motor ur på andra bilen.

sätt i motorn (nästan samma som motor ur fast i omvänd ordning) med nya packningar där det behövs.

fyll upp vätskor och varmkör medan du kollar så inget är fel.

töm ur olja, ta bort filter.

montera nytt oljefilter och fyll motorn med ny olja.

ta en lugn provtur och se så allt är som det ska.

spring fort från platsen innan någon ser att du har grisat ner på deras gård (alternativt städa upp efter dig)


drick ett glas valfri dryck utan alkohol som belöning för ett väl utfört arbete smile



Sök