3230
Sök

Förstabil Tips?

99 Inlägg
2 september 2014
#81
Mazda Rx8-Hört att motorn ska vara rätt opålitlig? men har mycket hästar och verkar bra i övrigt?

Tycker du ska titta på RX-8. Det är en fantastiskt rolig bil både på bana och vanlig väg. Den är dock inte så snabb rakt fram men det är ju i kurvorna det räknas. Men 231hk i en 1500kg bil är helt ok.

Motorn är riktigt bra, den består ju bara av två roterande delar så det är inte mycket som kan gå sönder. Däremot behöver den tas hand om för att fungeras som bäst, regelbundna oljebyten och kontrollera och fylla på olja regelbundet, wankeln använder olja för smörjningen och då går det åt lite extra.
Det negativa är att den drar den lite mer soppa än normalbilen.
Annars finns det inget negativt att säga om RX-8. Den är fantastisk!

/Edit: såg att din budget var 40k, det kan bli knepigt att hitta en vettig för den pengen. /edit
Senast redigerat av Tenchi (2 september 2014)


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 september 2014
#82
Tenchi skrev:
Mazda Rx8-Hört att motorn ska vara rätt opålitlig? men har mycket hästar och verkar bra i övrigt?

Tycker du ska titta på RX-8. Det är en fantastiskt rolig bil både på bana och vanlig väg. Den är dock inte så snabb rakt fram men det är ju i kurvorna det räknas. Men 231hk i en 1500kg bil är helt ok.

Motorn är riktigt bra, den består ju bara av två roterande delar så det är inte mycket som kan gå sönder. Däremot behöver den tas hand om för att fungeras som bäst, regelbundna oljebyten och kontrollera och fylla på olja regelbundet, wankeln använder olja för smörjningen och då går det åt lite extra.
Det negativa är att den drar den lite mer soppa än normalbilen.
Annars finns det inget negativt att säga om RX-8. Den är fantastisk!

/Edit: såg att din budget var 40k, det kan bli knepigt att hitta en vettig för den pengen. /edit

dessutom så är inte soppa förbrukningen så rolig... men helt klart en kul bil


Evildan
2 september 2014
#83
http://www.blocket.se/kronoberg/Porsche … 12&w=3

Ser fin ut, har inte rullat långt, förmodligen svensksåld.
0-100km/h 8.3s.

Jag har haft föregångaren 924, rolig bil, dessutom en riktig sportbil, inte en mellanklassbil med "stor motor" eller ett "sportigt utseende". Visst är det ändock så att en starkare i tråden nämnd BMW kör ifrån Porschen, men den är ändock inte någon sportbil.
Den länkade 318ia gör 0-100km/h på 10.2s vilket i praktiken innebär att den föreslagna bilen gällande sportigt bilköp "går jämnt" med min inte fullt så sportiga Prius fast förbukar det dubbla, minst.
Jag tycker du skall försöka hitta en 944 eller som någon redan föreslagit MR2, Miata, MGF, då har du en riktig sportbil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2014
#84
jesper080 skrev:
CHEEVA skrev:
jag betalar som sagt under 2000 för min bmw om året i halv försäkring, bor i skåne

Rekommenderar såklart en facelift modell efter 02, då får du en lite snyggare bil och en lite bättre motor. Men pre facelift är absolut ingen dålig bil heller.

Som sagt bra bil med bra totalekonomi, någon här sa att de drack 0,81 blandad... det stämmer inte ! jag har kört min på 0,68 och 0,72 nu de två senaste tankarna och jag kör många korta sträckor.

Aa okej smile bra att den drar mindre än vad som sades big_smile

Angiven förbrukning är 7.2L/100km för 318i/N42 med manuell växellåda och 8.1L är för samma modell med automatlåda, E46 är ett vettigt val och fyran är fullt tillräcklig med en karaktär som passar utmärkt till vardags.

Några N42 har haft problem med att kedjan slaknar vilket kan resultera i ett haveri om det vill sig riktigt illa, det är inte vanligt men beror på en dålig kedjespännare. En uppdaterad del finns tillgänglig sedan länge och det går att kontrollera men är man det minsta osäker så byt ut den, varken delen (ca 250-300:-)eller arbetet innebär några stora utgifter så det är dumt att chansa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 september 2014
#85
Rquired skrev:
jesper080 skrev:
CHEEVA skrev:
jag betalar som sagt under 2000 för min bmw om året i halv försäkring, bor i skåne

Rekommenderar såklart en facelift modell efter 02, då får du en lite snyggare bil och en lite bättre motor. Men pre facelift är absolut ingen dålig bil heller.

Som sagt bra bil med bra totalekonomi, någon här sa att de drack 0,81 blandad... det stämmer inte ! jag har kört min på 0,68 och 0,72 nu de två senaste tankarna och jag kör många korta sträckor.

Aa okej smile bra att den drar mindre än vad som sades big_smile

Angiven förbrukning är 7.2L/100km för 318i/N42 med manuell växellåda och 8.1L är för samma modell med automatlåda, E46 är ett vettigt val och fyran är fullt tillräcklig med en karaktär som passar utmärkt till vardags.

Några N42 har haft problem med att kedjan slaknar vilket kan resultera i ett haveri om det vill sig riktigt illa, det är inte vanligt men beror på en dålig kedjespännare. En uppdaterad del finns tillgänglig sedan länge och det går att kontrollera men är man det minsta osäker så byt ut den, varken delen (ca 250-300:-)eller arbetet innebär några stora utgifter så det är dumt att chansa.

Då ligger jag ganska så rätt i förbrukning smile

Bra tips att byta kedjespännaren ! Ska göra det smile


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#86
Tenchi skrev:
Mazda Rx8-Hört att motorn ska vara rätt opålitlig? men har mycket hästar och verkar bra i övrigt?

Tycker du ska titta på RX-8. Det är en fantastiskt rolig bil både på bana och vanlig väg. Den är dock inte så snabb rakt fram men det är ju i kurvorna det räknas. Men 231hk i en 1500kg bil är helt ok.

Motorn är riktigt bra, den består ju bara av två roterande delar så det är inte mycket som kan gå sönder. Däremot behöver den tas hand om för att fungeras som bäst, regelbundna oljebyten och kontrollera och fylla på olja regelbundet, wankeln använder olja för smörjningen och då går det åt lite extra.
Det negativa är att den drar den lite mer soppa än normalbilen.
Annars finns det inget negativt att säga om RX-8. Den är fantastisk!

/Edit: såg att din budget var 40k, det kan bli knepigt att hitta en vettig för den pengen. /edit

aa precis svårt o hitta vettig för den pengen smile men tackar ändå:)

179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#87
Evildan skrev:
http://www.blocket.se/kronoberg/Porsche_944_55862886.htm?ca=12&w=3

Ser fin ut, har inte rullat långt, förmodligen svensksåld.
0-100km/h 8.3s.

Jag har haft föregångaren 924, rolig bil, dessutom en riktig sportbil, inte en mellanklassbil med "stor motor" eller ett "sportigt utseende". Visst är det ändock så att en starkare i tråden nämnd BMW kör ifrån Porschen, men den är ändock inte någon sportbil.
Den länkade 318ia gör 0-100km/h på 10.2s vilket i praktiken innebär att den föreslagna bilen gällande sportigt bilköp "går jämnt" med min inte fullt så sportiga Prius fast förbukar det dubbla, minst.
Jag tycker du skall försöka hitta en 944 eller som någon redan föreslagit MR2, Miata, MGF, då har du en riktig sportbil.

aa okej tack smile porschen gillar jag som sagt så kan likväl bli en sådan smile jag fick aldrig svar på vad en MGF är för nåt haha hade ärligt aldrig hört innan det nämndes i tråden, svårt att få reservdelar till då det inte är stort märke?hur är dem överlag, snabba,pålitliga,fwd,rwd etc ?  ? Spontant så blev jag typ kär i tanken att ha en mid engine som första bil (MR2) plus den e snygg och antar att den är snabb? vet nån förövrigt om den har fwd eller rwd ? är dem svåra att mecka med, dyra i drift soppa,reparation etc ?

179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#88
Rquired skrev:
jesper080 skrev:
CHEEVA skrev:
jag betalar som sagt under 2000 för min bmw om året i halv försäkring, bor i skåne

Rekommenderar såklart en facelift modell efter 02, då får du en lite snyggare bil och en lite bättre motor. Men pre facelift är absolut ingen dålig bil heller.

Som sagt bra bil med bra totalekonomi, någon här sa att de drack 0,81 blandad... det stämmer inte ! jag har kört min på 0,68 och 0,72 nu de två senaste tankarna och jag kör många korta sträckor.

Aa okej smile bra att den drar mindre än vad som sades big_smile

Angiven förbrukning är 7.2L/100km för 318i/N42 med manuell växellåda och 8.1L är för samma modell med automatlåda, E46 är ett vettigt val och fyran är fullt tillräcklig med en karaktär som passar utmärkt till vardags.

Några N42 har haft problem med att kedjan slaknar vilket kan resultera i ett haveri om det vill sig riktigt illa, det är inte vanligt men beror på en dålig kedjespännare. En uppdaterad del finns tillgänglig sedan länge och det går att kontrollera men är man det minsta osäker så byt ut den, varken delen (ca 250-300:-)eller arbetet innebär några stora utgifter så det är dumt att chansa.

aa okej smile ja det e alltid bra o fixa och onödigt att ta chanser smile

57 Inlägg
2 september 2014
#89
MGf är en engelsk bil med mittmotor och bakhjulsdrift precis som MR2an, skulle tro att MGf:en har lite högre reservdelspriser än MR2an men det är inga skyhöga priser. Ser nog fler MGf:er än vad jag ser MR2:or så den är inte jätteovanlig.


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#90
miatasimon skrev:
MGf är en engelsk bil med mittmotor och bakhjulsdrift precis som MR2an, skulle tro att MGf:en har lite högre reservdelspriser än MR2an men det är inga skyhöga priser. Ser nog fler MGf:er än vad jag ser MR2:or så den är inte jätteovanlig.

aa okej smile tycker MR2an var snyggare iaf och kanske bättre också men det vet jag inte smile förresten ? har MGF nåt släkte med rover? påminde rätt mycket om rovergrillen och övrig front

Evildan
3 september 2014
#91
jesper080 skrev:
miatasimon skrev:
MGf är en engelsk bil med mittmotor och bakhjulsdrift precis som MR2an, skulle tro att MGf:en har lite högre reservdelspriser än MR2an men det är inga skyhöga priser. Ser nog fler MGf:er än vad jag ser MR2:or så den är inte jätteovanlig.

aa okej smile tycker MR2an var snyggare iaf och kanske bättre också men det vet jag inte smile förresten ? har MGF nåt släkte med rover? påminde rätt mycket om rovergrillen och övrig front

MG F är mycket riktigt en Roverprodukt då Rover Group ägde MG, vilket i sin tur ägdes utav BMW sedan 1994 fram till 2000.
Rolig sportbil att köra, liksom MR2. En lätt och liten mittmotorbil har en särskild känsla.

179 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#92
Evildan skrev:
jesper080 skrev:
miatasimon skrev:
MGf är en engelsk bil med mittmotor och bakhjulsdrift precis som MR2an, skulle tro att MGf:en har lite högre reservdelspriser än MR2an men det är inga skyhöga priser. Ser nog fler MGf:er än vad jag ser MR2:or så den är inte jätteovanlig.

aa okej smile tycker MR2an var snyggare iaf och kanske bättre också men det vet jag inte smile förresten ? har MGF nåt släkte med rover? påminde rätt mycket om rovergrillen och övrig front

MG F är mycket riktigt en Roverprodukt då Rover Group ägde MG, vilket i sin tur ägdes utav BMW sedan 1994 fram till 2000.
Rolig sportbil att köra, liksom MR2. En lätt och liten mittmotorbil har en särskild känsla.

aa okej då hade jag lite rätt iaf haha wink har du kört båda ? vilken är bäst enligt dig ?

Evildan
3 september 2014
#93
jesper080 skrev:
Evildan skrev:
jesper080 skrev:

aa okej smile tycker MR2an var snyggare iaf och kanske bättre också men det vet jag inte smile förresten ? har MGF nåt släkte med rover? påminde rätt mycket om rovergrillen och övrig front

MG F är mycket riktigt en Roverprodukt då Rover Group ägde MG, vilket i sin tur ägdes utav BMW sedan 1994 fram till 2000.
Rolig sportbil att köra, liksom MR2. En lätt och liten mittmotorbil har en särskild känsla.

aa okej då hade jag lite rätt iaf haha wink har du kört båda ? vilken är bäst enligt dig ?

Har kört båda då jag har vänner som faktiskt sålde Rover/MG i början av 2000-talet.
Jag föredrar MR2, dels för att det är en Toyota med all den driftsäkerhet det innebär.
Bägge är dock underhållande.

179 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#94
Evildan skrev:
jesper080 skrev:
Evildan skrev:

MG F är mycket riktigt en Roverprodukt då Rover Group ägde MG, vilket i sin tur ägdes utav BMW sedan 1994 fram till 2000.
Rolig sportbil att köra, liksom MR2. En lätt och liten mittmotorbil har en särskild känsla.

aa okej då hade jag lite rätt iaf haha wink har du kört båda ? vilken är bäst enligt dig ?

Har kört båda då jag har vänner som faktiskt sålde Rover/MG i början av 2000-talet.
Jag föredrar MR2, dels för att det är en Toyota med all den driftsäkerhet det innebär.
Bägge är dock underhållande.

Tack för svar <3 smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2014
#95
jesper080 skrev:
Evildan skrev:
jesper080 skrev:

aa okej då hade jag lite rätt iaf haha wink har du kört båda ? vilken är bäst enligt dig ?

Har kört båda då jag har vänner som faktiskt sålde Rover/MG i början av 2000-talet.
Jag föredrar MR2, dels för att det är en Toyota med all den driftsäkerhet det innebär.
Bägge är dock underhållande.

Tack för svar <3 smile

Som Roverfantast och Roverkunnig (?) så kan jag tillägga att motorn i MGF kan variera kraftigt i effekt då den fanns i flera olika modeller. Vissa rena snikmodeller med bara drygt 100hk, den starkaste man hittar här har 145hk. Det fanns en modell med 160hk men jag är osäker på hur många om någon av dessa hittat till Sverige.

Motorn (K-serie) är inte så pålitlig som man kan önska. Föregångaren (T-serie) är betydligt mer pålitlig. K-serien är väldigt raffinerad och trevlig, riktigt pigg och drar ganska lite bensin, men med bl a lösa foder är den något mer utsatt för topplocksproblem. Problemet blir inte bättre av att en felaktigt monterad topplockspackning (eller snarare feljusterade foder) inte har lång överlevnadstid. Senare bilar är bättre (2004+). Med detta sagt så är de inte mindre pålitliga än många andra bilmotorer på marknaden.

Om jag valde mellan MR2 eller MGF så skulle jag ta en MR2 alla dagar i veckan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

179 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#96
caromania skrev:
jesper080 skrev:
Evildan skrev:

Har kört båda då jag har vänner som faktiskt sålde Rover/MG i början av 2000-talet.
Jag föredrar MR2, dels för att det är en Toyota med all den driftsäkerhet det innebär.
Bägge är dock underhållande.

Tack för svar <3 smile

Som Roverfantast och Roverkunnig (?) så kan jag tillägga att motorn i MGF kan variera kraftigt i effekt då den fanns i flera olika modeller. Vissa rena snikmodeller med bara drygt 100hk, den starkaste man hittar här har 145hk. Det fanns en modell med 160hk men jag är osäker på hur många om någon av dessa hittat till Sverige.

Motorn (K-serie) är inte så pålitlig som man kan önska. Föregångaren (T-serie) är betydligt mer pålitlig. K-serien är väldigt raffinerad och trevlig, riktigt pigg och drar ganska lite bensin, men med bl a lösa foder är den något mer utsatt för topplocksproblem. Problemet blir inte bättre av att en felaktigt monterad topplockspackning (eller snarare feljusterade foder) inte har lång överlevnadstid. Senare bilar är bättre (2004+). Med detta sagt så är de inte mindre pålitliga än många andra bilmotorer på marknaden.

Om jag valde mellan MR2 eller MGF så skulle jag ta en MR2 alla dagar i veckan.

Aa okej smile tackar så ödmjukast för tipset


Sök