3069
Sök

Går ryckigt, oroligt på tomgång och luktar bensin efter motorbyte.. vad är felet?

95 Inlägg
1 september 2014
Trådstartare
#1
Bil: Hyundai Coupé (Tiburon) FX, årsmodell 2000.

Hejsan!
Har haft en Coupé i pedantisk skick som jag tyvärr råkade krocka in i ett berg.
Krockbalk och all skit vek sig, men motor och allt fungerade kanon (även bilen) - så inget som skadades vid krocken förutom nån lykta och balken..

Jag köpte en ny Coupé som var fin till karossen men väldigt misskött under huven, för att utföra ett motorbyte.
Alltså ta min pedantiskt skötta motor och flytta över till den hela karossen.
Fungerade kanon, bilen rullade genast igenom besiktning utan en enda anmärkning!

Problemet som dock uppstått är att...

1: Den går oroligt på tomgång.
2: Den går väldigt ryckigt och hackigt (som om den tappar kraft på ett hakigt sätt) när man trycker lite hårdare på gasen (över 2000varv den börjar rycka när man accar)
3: Den luktar bensin (Utanför bilen, inne i coupen så känner man ingen bensindoft alls).

Motorn och allt gick perfekt innan, och jag flyttade över både motor och avgasrör, lambda sensor och ALLT som har med motorn att göra till den nya karossen - ändå så beter sig bilen såhär..

Någon som vet vad felet kan vara, vad bör jag felsöka?
Något jag kan ha missat, eller någon luft slang eller bränsle slang som kanske inte sitter tillräckligt tätt?

Plz help,  vore skoj att få bilen i samma skick som min gamla Coupé, och får man bara i ordning på det under huven så bör resten inte vara några problem..

Tack på förhand för alla svar som kan vara en möjlig lösning!

Fridens liljor

95 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#2
Kan det vara bränslefiltret eller databoxen / styrboxen tror ni?

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2014
#3
Det låter väl som om problemet kan vara bränslelednings- eller tankrelaterat om nu motorn gick bra i din förra kaross och bytet är utfört korrekt? Gick donatorbilen bra innan du bytte?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 september 2014
#4
thomas89 skrev:
Kan det vara bränslefiltret eller databoxen / styrboxen tror ni?

Är inte motorn skött så är väl inte soppafitret  bytt heller. Vad skulle va fel med styrdonet menar du?? Byt till det andra om du misstänker det isf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

95 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
#5
caromania skrev:
Det låter väl som om problemet kan vara bränslelednings- eller tankrelaterat om nu motorn gick bra i din förra kaross och bytet är utfört korrekt? Gick donatorbilen bra innan du bytte?

Donatorbilen var pedantiskt skött och gick som en ny bil, så motorn är det då inga fel på.
Bränsle ledningarna på denna nya karossen är på utsidan inte så vackra iaf

95 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
#6
DiwraZ skrev:
thomas89 skrev:
Kan det vara bränslefiltret eller databoxen / styrboxen tror ni?

Är inte motorn skött så är väl inte soppafitret  bytt heller. Vad skulle va fel med styrdonet menar du?? Byt till det andra om du misstänker det isf

Läst om att några haft liknande problem som har löst sig genom att byta silbverboxen IAF.
Men jag tycker också det låter konstigt då det är samma modell

95 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
#7
Bytte bränslefiltret idag, dock utan framgång sad
Finns det verkligen ingen som har tips om vad det kan vara för fel?

Ojämn tomgång och ryckig vid accelation, hostar sig fram då...

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 september 2014
#8
thomas89 skrev:
caromania skrev:
Det låter väl som om problemet kan vara bränslelednings- eller tankrelaterat om nu motorn gick bra i din förra kaross och bytet är utfört korrekt? Gick donatorbilen bra innan du bytte?

Donatorbilen var pedantiskt skött och gick som en ny bil, så motorn är det då inga fel på.
Bränsle ledningarna på denna nya karossen är på utsidan inte så vackra iaf

Med donatorbil menade jag bilen vars kaross du använder. Om den gick bra innan motorbytet så är ju risken att det har med motorstyrningen att göra. Om den gick illa innan så är det något annat fel.

Det kan ju kommit skit i bränsleledningar efter filtret vid bytet. Om spridarna fått skit i sig kanske?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 september 2014
#9
Och förresten, du måste ju ha någon läcka om det luktar bensin. Leta upp det och åtgärda, byt ev bränslefilter igen och kör rejält med insprutningsrengöring, eller lägg spridarna i en ultraljudstvätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

265 Inlägg
5 september 2014
#10
Kolla över vakuumslangarna. Det kanske är någon slang till kanistern som inte sitter på plats?


Sök