4079
Sök

Bränskleförbrukning Peugeot 407

2 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
Hej

Jag ska köpa min första bil. Jag var hos en bilhandlare och såg en fin Peugeot 407 "sedan" något med 3 eller nått. Är lite dålig på det. Men det jag la märke till var bränsleförbrukningen på transportstyrelsens hemsida.

14l/mil stadskörning, och då jag tänkte ha bilen till 90% stadskörning så är det alldeles för mycket för min plånbok. För mig är det den högsta förbrukningen som jag har sett på en bil nu när jag har börjat leta och jämföra.

Hur mycket kan man lita på hemsidan? Om någon har en sån bil. Kan ni bekräfta bränsleförbrukningen?

Avstängd
10 388 Inlägg
8 september 2014
klauzer skrev:
Hej

Jag ska köpa min första bil. Jag var hos en bilhandlare och såg en fin Peugeot 407 "sedan" något med 3 eller nått. Är lite dålig på det. Men det jag la märke till var bränsleförbrukningen på transportstyrelsens hemsida.

14l/mil stadskörning, och då jag tänkte ha bilen till 90% stadskörning så är det alldeles för mycket för min plånbok. För mig är det den högsta förbrukningen som jag har sett på en bil nu när jag har börjat leta och jämföra.

Hur mycket kan man lita på hemsidan? Om någon har en sån bil. Kan ni bekräfta bränsleförbrukningen?

Det är ju deklarerad förbrukning, så jag skulle då inte räkna med mindre iaf.

Behöver du en så pass "stor bil"? Nu är ju inte 407:an överdrivet stor visserligen, men sett till att köra runt i stan och om du är "själv" eller med "bara" flickvän (inte kids då) så kan jag nog tycka den är onödigt stor

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 september 2014
klauzer skrev:
Hej

Rent generellt så får du räkna med lite högre siffror än vad tillverkaren påstår, den förbrukningen är beräknad under optimala förhållanden och är inte enkel att nå i verkligheten. För att förenkla för dig själv kan du ta en bils registreringsnummer och slå in på följande sida:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx
Där står angiven förbrukning vid landsväg, blandad och stadskörning för de flesta nyare bilar, på äldre årsmodeller kan det däremot vara lite si och så kring vilka siffror som förts in.

Något med tre skriver du, det var inte en 407 med den stora sexan? Den skall ha 14L/100km vid stadskörning och är du ute efter en smidig bil som är ekonomisk i stan är det helt fel modell om du inte är beredd att betala lite extra för en mysig motor. Titta på en lite mindre bil istället och för att hålla oss till samma märke så är en Peugeot 207 eller 307 både smidigare och ger klart lägre driftkostnader.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

414 Inlägg
12 september 2014
Min far hade en 607 dvs en storlek större med samma motor alltså 3.0L V6an med runt 210hk.
Mysig motor, helt klart värd pengarna. Enda svagheten princip va tändspolarna. Dessa är dåliga, men kollar du på en 10 år gammal bil är dessa antagligen bytta till nyare modellen. Det är 6 separata, därför inte så dyrt att byta som på bilar där alla tändspolar sitter ihop. Annars hade vi inga som helst problem med bilen.

När vi hade bilen va den relativt ny. Nu kör min kusin bilen, han har knappt servat den, kört skiten ur den och tvättat den kanske 2-3ggr på 2-3år och har rullat över 20k tror jag. Men inga problem än så länge förutom slitage delar som typ bromsar.

Drog runt 0-9-1L mil blandad 4mil motorväg och 1 mil stad allt rusningstrafik per dag
Senast redigerat av Powe_R (12 september 2014)

Sök