2484
Sök

Volvo 940 -91 ljusfel

109 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#1
Hallå, jag har en Volvo 940 GLT -91 som har fått ett underligt ljusfel, imorse när jag startade bilen så såg jag att jag varken hade halvljus eller bakljus i nått av lägena. Tänkte på en gång att de var glödtrådsvakten, då det har hänt en gång tidigare i princip på en gång när jag hade köpt bilen. Då fanns ett till i bilen som jag bytte till. Och det har funkat sen dess vilket antagligen var runt 7 månader sen. Men då jag var på skolan så tog jag ute den och den var helt smält vid ett av stiften. Om man läser på undersidan så står det 54r där stiftet är. Så bytte till et som en kompis hade, körde hem (ca 7mil) och kändeatt det luktade typ bränd plast/elektronik, stannade och kollade runt men hittade inget som såg ut att ryka, så körde hem. När jag va hemma slet jag ur glödtrådsvakten för att kolla om de var den som luktade. Och tro på fan att den hade smält på exakt samma ställe. Så jag undrar i princip vad de kan vara som gör att de blir så. Har inte bytt nån lampa på säkert 3 månader och det är samma watt som den andra.

Några tips?


109 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#2
Tog ur glödtrådsvakten innan jag for på praktiken imorse och såg då att dimljusen funkade både fram och bak. Vilket jag inte kan förstå då dom slutade funka långt innan glödtrådsvakten gick sönder. Börjar bli jävligt less på elfel, nån som varit med om liknande eller är bra på 940-el?
Tacksam för svar!


109 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#3
Kan det bero på att laddregulatorn är dålig eller att jag har satt in ett extra bakdimljus?


Nörd
10 Inlägg
7 februari 2014
#4
Mäta kopplingarna du gjort i dimljusen bak så du inte har polat dom fel eller har kortis där.
Annars, med tanke på att du smälter polen på glödtrådsvakten så kan du ha kortis i självaste kontaktdonet till den - mäta å kolla.
54R är för övrigt motståndet som sitter i självaste vakten så du bör kunna testa att koppla förbi den med ett motstånd med samma ohm-tal.

109 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
#5
http://imgur.com/qpmxvH8

Glödtrådsvakterna jag förbrukat hitills.. På 2st är det"54r" stiftet som bivit dåligt, men på 3e är det "sl" stiftet som blivit dåligt men den var till en 740.


109 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
#6
Hallå, fick låna en glödtrådsvakt av en kompis idag för att se vilken/vilka lampor som den tyckte var dåiga, bytte baklamporna så allt funkade (varnade dock för att bromslampor var dåliga, men dom funkade) Körde kanske 50 meter så slocknade halvljusen. Kollade säkringar, alla var hela. Tog ur vakten som hade smält på "54r" stiftet, slipade med sandpapper så funkade halvljusen igen. Någon som har några tips på vad man ska göra? Ska jag måsta byta alla lampor runtom för att vara säker på att det inte är nåt?


324 Inlägg
11 september 2014
#7
Du lär ha antingen kortslutning eller dålig kontakt någonstans, annars skulle den inte bete sig sådär.
Kontaktspray och kolla efter avskavda kablar/halvtaskiga kabelskor/kopplingar.
Senast redigerat av Catoxxo (11 september 2014)


109 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#8
Det var två halvtaskiga skarvar på kablarna till bromsljusen (eltejp), så slarvade om dom riktigt. Och lamporna är hela, samma sort och samma styrka, men vakten säger ändå att det är en trasig lampa. Kopplade iofs ur vingen (satt bromsljus i den) och hängde bara upp kabeln, kan det vara därför? Den tror att det är en lampa trasig när det inte sitter nån där?


109 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#9
SalY25 skrev:
Har du ouppnådda sexdrömmar kan du komma till oss och förverkliga dem på  http://eus.vn/u/LCJrc

Tack, men nej tack.


241 Inlägg
12 september 2014
#10
salY25--Har du ouppnådda sexdrömmar ..varför håller ni på o lägger in sånt skit på den här sidan sluta med de

1 125 Inlägg
12 september 2014
#11
volyota skrev:
salY25--Har du ouppnådda sexdrömmar ..varför håller ni på o lägger in sånt skit på den här sidan sluta med de

Håller med,jag är här för bilars skull



Sök