2195
Sök

Köpråd Saab 93 aero -02 (snabbt svar)

26 Inlägg
13 september 2014
Trådstartare
#1
Hej allihopa, tänkte kika med er om ni vet lite smarta råd till köpet av en Saab 93 Aero av årsmodell 2002.

Sista året innan faceliften kom.

Information:

-Skattad & besiktigad
-18600mil
-17" sommardäck på alufälg
-Överlag bra skick
-Dragkrok
-Nyservad
-Skinnklädsel
-Chippad (går riktigt bra, ca 260hk)
-Dubbel din stereo med bluetooth


Hur är det med kopplingen på dessa är det vid 300+ man behöver byta koppling?
hur är framvagnen på den här modellen.
Skriv alla slags tips och råd ni vet om just denna bil, hur tycker ni bilen uppträder.
Rost, turbo, framvagn, bussningar, prisvärd.

Priset dom begär är 24900:-

Tror det finns en viss prutmån då den legat ute ett tag.

Tacksam för snabbt svar.

Mvh


Rumpmas
3 860 Inlägg
13 september 2014
#2
SunYours skrev:
Hej allihopa, tänkte kika med er om ni vet lite smarta råd till köpet av en Saab 93 Aero av årsmodell 2002.

Sista året innan faceliften kom.

Information:

-Skattad & besiktigad
-18600mil
-17" sommardäck på alufälg
-Överlag bra skick
-Dragkrok
-Nyservad
-Skinnklädsel
-Chippad (går riktigt bra, ca 260hk)
-Dubbel din stereo med bluetooth


Hur är det med kopplingen på dessa är det vid 300+ man behöver byta koppling?
hur är framvagnen på den här modellen.
Skriv alla slags tips och råd ni vet om just denna bil, hur tycker ni bilen uppträder.
Rost, turbo, framvagn, bussningar, prisvärd.

Priset dom begär är 24900:-

Tror det finns en viss prutmån då den legat ute ett tag.

Tacksam för snabbt svar.

Mvh

300+ vadå? smile
Det brukar vara vridmomentet vid låga varv som blir för mycket för kopplingen. Med 260 hk har den kanske runt 370 nm i vridmoment? Kopplingen kan ge sig när som helst om det är en originalkoppling som gått 18k mil. Det kan de göra på original med runt 20-25k mil. Jag skulle gärna ha en Viggen-koppling på en Aero med 260 hk. Ett alternativ är ju att byta till en sådan om originalkopplingen går sönder så småningom. Byt då hela paketet, både tryckplatta och lameller. Men det är väl egentligen inget man kan pruta på.

Framvagnen är katastrofal, jag vet, jag har haft flera bilar med den karossen smile
Nej, så illa är det inte, men räkna med att bilen vill dra i sidled om du fullgasar, speciellt på ojämn väg. Det jäkliga med det är ju att det ofta ligger en annan bil i filen bredvid när man fullgasar wink
En sänkning tar bort det värsta, sen finns det något som kallas styrväxelklämma för att fixa det helt.

Turbon är hållbar och stabil. Däremot är turbin i lillebror 2,0t 150 hk ökänd för att braka ihop vid 10-20k mil. Men Aeron har Mitsu-turbon, den håller.

Rost brukar kunna hittas i skarven mellan bakdörr och bakskärm om det är en femdörrars.

Den bör helst inte vara longlifeservad. Sök på Saab + oilsludge på Google så ser du vad jag menar, jag orkar inte dra allt det ännu en gång på det här forumet. Men 9-3 99-02 verkar klara sig bättre än 9-5 98-03, antagligen pga att motorrummet är annorlunda utformat.

Pixlar på färddatorn kan försvinna, men det ser du ju direkt.

Jag fick byta AC-kompressor på min, de har ett visst kvalitetsproblem. Om det är så pass svalt ute att du inte är säker på om AC'n funkar kan du åka in i värmen i en GDS-hall och testa.

Priset känns ok förutsatt att den är i gott skick och inte har några större fel.
Senast redigerat av Andromeda (13 september 2014)


Evildan
13 september 2014
#3
För att vara den som är lite petimäter här. wink

SAAB 93 tillverkades 1956-1960 och har aldrig funnits med vare sig AEROpaket eller turbo.
Den SAAB 9-3 som började tillverkas 2002 som årsmodell 2003 är inte en "facelift" utan en helt ny modell, däremot är den bilen som du är intresserad utav en "facelift" av SAAB 900 1993-1998.

Som redan skrivits av en av de mer enligt mig SAABkunniga på detta forum så har Andromeda täckt upp väl.

Jag har bara ett tillägg att göra till listan ovan: lyssna efter rassel från kamdrivningen, inte ett helt ovanligt problem.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 september 2014
#4
Kan tillägga att körstilen inverkar mycket på om kopplingen håller eller inte. Gillar man att gasa fullt på låga varv kommer kopplingen att få det jobbigt. Rödljuskörning är inte heller bra, varken för koppling eller låda.

Ett sätt att testa kopplingen är att köra på fyrans växel i 50 km/h eller femmans växel i 70 km/h. Tryck snabbt ned kopplingen helt och släpp upp den igen. Är lamellerna slut är det stor risk att kopplingen slirar till.



Sök