SunYours skrev:
Hej allihopa, tänkte kika med er om ni vet lite smarta råd till köpet av en Saab 93 Aero av årsmodell 2002.
Sista året innan faceliften kom.
Information:
-Skattad & besiktigad
-18600mil
-17" sommardäck på alufälg
-Överlag bra skick
-Dragkrok
-Nyservad
-Skinnklädsel
-Chippad (går riktigt bra, ca 260hk)
-Dubbel din stereo med bluetooth
Hur är det med kopplingen på dessa är det vid 300+ man behöver byta koppling?
hur är framvagnen på den här modellen.
Skriv alla slags tips och råd ni vet om just denna bil, hur tycker ni bilen uppträder.
Rost, turbo, framvagn, bussningar, prisvärd.
Priset dom begär är 24900:-
Tror det finns en viss prutmån då den legat ute ett tag.
Tacksam för snabbt svar.
Mvh
300+ vadå?
Det brukar vara vridmomentet vid låga varv som blir för mycket för kopplingen. Med 260 hk har den kanske runt 370 nm i vridmoment? Kopplingen kan ge sig när som helst om det är en originalkoppling som gått 18k mil. Det kan de göra på original med runt 20-25k mil. Jag skulle gärna ha en Viggen-koppling på en Aero med 260 hk. Ett alternativ är ju att byta till en sådan om originalkopplingen går sönder så småningom. Byt då hela paketet, både tryckplatta och lameller. Men det är väl egentligen inget man kan pruta på.
Framvagnen är katastrofal, jag vet, jag har haft flera bilar med den karossen
Nej, så illa är det inte, men räkna med att bilen vill dra i sidled om du fullgasar, speciellt på ojämn väg. Det jäkliga med det är ju att det ofta ligger en annan bil i filen bredvid när man fullgasar
En sänkning tar bort det värsta, sen finns det något som kallas styrväxelklämma för att fixa det helt.
Turbon är hållbar och stabil. Däremot är turbin i lillebror 2,0t 150 hk ökänd för att braka ihop vid 10-20k mil. Men Aeron har Mitsu-turbon, den håller.
Rost brukar kunna hittas i skarven mellan bakdörr och bakskärm om det är en femdörrars.
Den bör helst inte vara longlifeservad. Sök på Saab + oilsludge på Google så ser du vad jag menar, jag orkar inte dra allt det ännu en gång på det här forumet. Men 9-3 99-02 verkar klara sig bättre än 9-5 98-03, antagligen pga att motorrummet är annorlunda utformat.
Pixlar på färddatorn kan försvinna, men det ser du ju direkt.
Jag fick byta AC-kompressor på min, de har ett visst kvalitetsproblem. Om det är så pass svalt ute att du inte är säker på om AC'n funkar kan du åka in i värmen i en GDS-hall och testa.
Priset känns ok förutsatt att den är i gott skick och inte har några större fel.