hej jag har haft denna problemet 2 gånger nu så jag är rätt så påläst ang abs på en e39..
så vill ni ha hjälp och råd så kan ni gärna pm mig..
saker att testa :
om felmeddelandet är ena hjulsensor så växla sensorerna på samma axel..., flyttar sig felet så är sensorn kass, om inte så : testa kabel från styrbox till hjulhus med multimeter ( eller oldschool med en batteri och lampa )
för att se om kabeln är bra
saker som kan förenkla felsökningen:
kan du beskriva hur felet uppkom?,
i farten = ( troligast fel på abs enheten )
medans man meckar på bilen i garaget = ( troligast fel på dålig signal ifrån abs sensorn till abs enheten, kan vara dåligt monterad sensor, eller kabelbrott )
annat?
vad är felkoderna ( om du har möjlighet att läsa dessa, annars rekommenderar jag att investera i INPA felkods-läsnings ,)
vad är symptomen ?
hastighetsmätaren funkar den = ( höger baksensor är kass , dåligt monterad, kabelbrott )
om du har automat, växlar den rätt?
det beror på en abs sensor också..( höger fram om jag itne minns fel ( står i länken längre ner )
(hur uppkommer felet efter att du raderat felkoderna?)
har du bytt något redan, allt ifrån hjullager till sensorer osv?
har du kollat kablarna ? ( speciellt kontakten mellan abs givare och bilens elsystem , fram så sitter det i den lilla lådan i hjulhuset, bak så sitter lådan bakom hjulhus-plasten.. )
vad har du för abs styrenhet ? bosch 5,?
5,7 är vanligast att felen uppkommer..
denna sidan hjälpte mig en del: http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=4205801
( ohm testa sensorn var bara konstigt trots bra sensorer )
---------------------
jag hade felet under lång tid så jag hade bra med tid att söka genom alla möjliga felsökningar , och det är MASSOR
jag hade bästa fall vilket var att min abs sensor höger fram efter bytet av hjullager hade hamnat 0,0000001mm för långt ifrån så med rätt mjukvara i datorn kunde jag läsa av hastigheten på sensorn och höger fram fladdrade, i verkstan sedan så slipade jag för hand ner sensorfästet LITE och provade och kollade med datorn hela tiden och det fixade sig
i värsta fall så är det abs styrboxen..,
reparera 2-3000kr
byta mot beg 5000+ ( OCH måste kalibreras till bilen.. sägs det)
köpa ny 10 000+++kr ( OCH måste kalibreras till bilen.. sägs det)
jobbiga är att i mitt fall så felmeddelande "abs hastighetsgivare felaktig" kan betyda att sensorn är kass , men OCKSÅ att styrboxen är kass
störande problem .... är det
gäller bara bosch 5,7:
lite bakgrund om vad som egentligen är felet..
varför händer detta alls?
jo för dem smarta ingenjörerna på bmw hade en dålig dag och råkade designa en liten fel in i bilen, dem satte abs enheten för nära motorn , och öevr tid så tar värmen och vibrationerna ifrån motorn död på abs enheten..
när abs enheten visar sig vara trasig så är det faktiskt så att inne i abs enheten så sitter det en dubbelkärnig processor och några andra väldigt känsliga kretsar på en väldigt liten kretskort (ca 3*3cm) denna kretskortet är kopplad till resten av abs enheten med HÅRtunna guldtrådar , och alla kopplingar är skyddade av en väldigt speciell silikonliknande gegga som är smetad över hela elektroniken..
det som händer när abs enheten går sönder är att en eller flera av dessa guldtrådar lossnar ifrån "lödningarna"..,
det finns folk som har försökt att reparera enheten själv ( utan att lyckas )
men den som antar utmaningen så kommer det lite råd här:
1. först så ska man öppna enheten.., bästa jag skulle rekommendera är en varm lödkolv så man smälter långsamt bort plastlocket som sitter limmad på ovansidan.., ( eftersom då uppkommer inga damm eller liknande som sedan sätter sig i geggans om skyddar elektroniken.. )
2. sedan så ska geggan som skyddar elektroniken avlägsnas , och bästa är att skölja det FÖRSIKTIGT med metanol eller liknande som löser upp geggan..
3. med en skarp öga eller rejäl förstoringsglas så ska man hitta guldkabeln som har lossnat, ( relativt lätt),MEN NU KOMMER DET SVÅRA:, att få dit en ny kabel..,
eftersom när abs enheten byggs så lägg enheten i en datastyrd ULTRALJUDSSVETS som med hjälp av ultraljud smälter ihop guldkabeln med guld på kretskortet..,
och som det kanske inte är så svårt att förstå så klarar inte en vanlig lödkolv av detta ( förutom att där är OTROLIGT smått så krävs det otroligt hög värme för att löda guld..)
folk har försökt med gasdrivna lödkolvar som ska klara "3000 crader celsius värme" utan att lyckas...,
det som jag skulle rekommendera här är att leta rätt på ELEKTRISKT LEDANDE EPOXYLIM och limma dit en TUNN koppartråd..
MEEEEEEN INNAN NI BÖRJAR MED DETTA SÅÅÅ, kommer inte en enda reparatör att ta emot en öppnad abs enhet..
tänkte bara att der vore kul att veta hur enheten repareras egentligen ( reparatörer använder dock troligtvis liknande ultraljudssvetsar som org tillverkare.. )
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
org inlägg:
jah min bmw e39 525tds är perfekt och bäst på alla sätt och vis förutom att abs och antispinn lampan lyser
bilen i fråga är
525 tds 1999
manuell
jag var på en förbesiktning och dem rekommendera att byta diverse bussningar och lite andra saker, jag bytte alltihop
under reparationer var jag tvungen att skruva ner i princip hela främre upphängningen på båda sidor (notera att jag aldrig öppnade motorhuven) och en av delarna som jag bytte var höger fram hjullager , när höger sida var klar så vred jag på tändningen och abs och antispinn lampan indikerade fel, när jag blev klar med vänster sida och vred på tändningen så indikerade abs och antispinn inga fel...
sedan åkte jag ut ur verkstan och ut på vägen för att se till så att allting fungerade, när jag hade kommit till utfarten på gården så började abs lampan och antispinn att lysa, på vägen sedan så visade det sig att varken abs eller antispinn fungerade
sedan kopplade jag in datorn med carsoft och undersökte, Felkod 06 eller enligt google translate "höger fram abs hastighetssensor", jag kollade över kablarna , testade från hjulhuset till abs styrenheten under motorhuven och det fanns inget fel på kabeln där (testade med multimeter)
då köpte jag en ny abs hastighetssensor , kopplade in den , nollställde felkoden, åkte ut för att kolla om det funkar
SAMMA FEL IGEN!!!, hinner göra en 3punkts vändning på gården och när jag tar högersvängen ut från gården så tänds abs och antispinn lamporna....
har testat att byta tillbaks till den gamla hjullagret, = hjälpte inget
när jag bytte sensor så fick jag felkoden i carsoft för kabelbrott, men inte nu så det kan inte vara fel i kabeln ( dock kontakten fick mycket stryk under reparationen)
vad ska jag göra?!?!?!?!?!!
abs enheten är bosch 5,7 har jag för mig , och jag har hittat ställen som reparerar den för 2500kr..
jag är inte sugen på att slänga ut 2500kr om det KANSKE fixar problemet...
så vill ni ha hjälp och råd så kan ni gärna pm mig..
saker att testa :
om felmeddelandet är ena hjulsensor så växla sensorerna på samma axel..., flyttar sig felet så är sensorn kass, om inte så : testa kabel från styrbox till hjulhus med multimeter ( eller oldschool med en batteri och lampa )
för att se om kabeln är bra
saker som kan förenkla felsökningen:
kan du beskriva hur felet uppkom?,
i farten = ( troligast fel på abs enheten )
medans man meckar på bilen i garaget = ( troligast fel på dålig signal ifrån abs sensorn till abs enheten, kan vara dåligt monterad sensor, eller kabelbrott )
annat?
vad är felkoderna ( om du har möjlighet att läsa dessa, annars rekommenderar jag att investera i INPA felkods-läsnings ,)
vad är symptomen ?
hastighetsmätaren funkar den = ( höger baksensor är kass , dåligt monterad, kabelbrott )
om du har automat, växlar den rätt?
det beror på en abs sensor också..( höger fram om jag itne minns fel ( står i länken längre ner )
(hur uppkommer felet efter att du raderat felkoderna?)
har du bytt något redan, allt ifrån hjullager till sensorer osv?
har du kollat kablarna ? ( speciellt kontakten mellan abs givare och bilens elsystem , fram så sitter det i den lilla lådan i hjulhuset, bak så sitter lådan bakom hjulhus-plasten.. )
vad har du för abs styrenhet ? bosch 5,?
5,7 är vanligast att felen uppkommer..
denna sidan hjälpte mig en del: http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=4205801
( ohm testa sensorn var bara konstigt trots bra sensorer )
---------------------
jag hade felet under lång tid så jag hade bra med tid att söka genom alla möjliga felsökningar , och det är MASSOR
jag hade bästa fall vilket var att min abs sensor höger fram efter bytet av hjullager hade hamnat 0,0000001mm för långt ifrån så med rätt mjukvara i datorn kunde jag läsa av hastigheten på sensorn och höger fram fladdrade, i verkstan sedan så slipade jag för hand ner sensorfästet LITE och provade och kollade med datorn hela tiden och det fixade sig
i värsta fall så är det abs styrboxen..,
reparera 2-3000kr
byta mot beg 5000+ ( OCH måste kalibreras till bilen.. sägs det)
köpa ny 10 000+++kr ( OCH måste kalibreras till bilen.. sägs det)
jobbiga är att i mitt fall så felmeddelande "abs hastighetsgivare felaktig" kan betyda att sensorn är kass , men OCKSÅ att styrboxen är kass
störande problem .... är det
gäller bara bosch 5,7:
lite bakgrund om vad som egentligen är felet..
varför händer detta alls?
jo för dem smarta ingenjörerna på bmw hade en dålig dag och råkade designa en liten fel in i bilen, dem satte abs enheten för nära motorn , och öevr tid så tar värmen och vibrationerna ifrån motorn död på abs enheten..
när abs enheten visar sig vara trasig så är det faktiskt så att inne i abs enheten så sitter det en dubbelkärnig processor och några andra väldigt känsliga kretsar på en väldigt liten kretskort (ca 3*3cm) denna kretskortet är kopplad till resten av abs enheten med HÅRtunna guldtrådar , och alla kopplingar är skyddade av en väldigt speciell silikonliknande gegga som är smetad över hela elektroniken..
det som händer när abs enheten går sönder är att en eller flera av dessa guldtrådar lossnar ifrån "lödningarna"..,
det finns folk som har försökt att reparera enheten själv ( utan att lyckas )
men den som antar utmaningen så kommer det lite råd här:
1. först så ska man öppna enheten.., bästa jag skulle rekommendera är en varm lödkolv så man smälter långsamt bort plastlocket som sitter limmad på ovansidan.., ( eftersom då uppkommer inga damm eller liknande som sedan sätter sig i geggans om skyddar elektroniken.. )
2. sedan så ska geggan som skyddar elektroniken avlägsnas , och bästa är att skölja det FÖRSIKTIGT med metanol eller liknande som löser upp geggan..
3. med en skarp öga eller rejäl förstoringsglas så ska man hitta guldkabeln som har lossnat, ( relativt lätt),MEN NU KOMMER DET SVÅRA:, att få dit en ny kabel..,
eftersom när abs enheten byggs så lägg enheten i en datastyrd ULTRALJUDSSVETS som med hjälp av ultraljud smälter ihop guldkabeln med guld på kretskortet..,
och som det kanske inte är så svårt att förstå så klarar inte en vanlig lödkolv av detta ( förutom att där är OTROLIGT smått så krävs det otroligt hög värme för att löda guld..)
folk har försökt med gasdrivna lödkolvar som ska klara "3000 crader celsius värme" utan att lyckas...,
det som jag skulle rekommendera här är att leta rätt på ELEKTRISKT LEDANDE EPOXYLIM och limma dit en TUNN koppartråd..
MEEEEEEN INNAN NI BÖRJAR MED DETTA SÅÅÅ, kommer inte en enda reparatör att ta emot en öppnad abs enhet..
tänkte bara att der vore kul att veta hur enheten repareras egentligen ( reparatörer använder dock troligtvis liknande ultraljudssvetsar som org tillverkare.. )
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
org inlägg:
jah min bmw e39 525tds är perfekt och bäst på alla sätt och vis förutom att abs och antispinn lampan lyser
bilen i fråga är
525 tds 1999
manuell
jag var på en förbesiktning och dem rekommendera att byta diverse bussningar och lite andra saker, jag bytte alltihop
under reparationer var jag tvungen att skruva ner i princip hela främre upphängningen på båda sidor (notera att jag aldrig öppnade motorhuven) och en av delarna som jag bytte var höger fram hjullager , när höger sida var klar så vred jag på tändningen och abs och antispinn lampan indikerade fel, när jag blev klar med vänster sida och vred på tändningen så indikerade abs och antispinn inga fel...
sedan åkte jag ut ur verkstan och ut på vägen för att se till så att allting fungerade, när jag hade kommit till utfarten på gården så började abs lampan och antispinn att lysa, på vägen sedan så visade det sig att varken abs eller antispinn fungerade
sedan kopplade jag in datorn med carsoft och undersökte, Felkod 06 eller enligt google translate "höger fram abs hastighetssensor", jag kollade över kablarna , testade från hjulhuset till abs styrenheten under motorhuven och det fanns inget fel på kabeln där (testade med multimeter)
då köpte jag en ny abs hastighetssensor , kopplade in den , nollställde felkoden, åkte ut för att kolla om det funkar
SAMMA FEL IGEN!!!, hinner göra en 3punkts vändning på gården och när jag tar högersvängen ut från gården så tänds abs och antispinn lamporna....
har testat att byta tillbaks till den gamla hjullagret, = hjälpte inget
när jag bytte sensor så fick jag felkoden i carsoft för kabelbrott, men inte nu så det kan inte vara fel i kabeln ( dock kontakten fick mycket stryk under reparationen)
vad ska jag göra?!?!?!?!?!!
abs enheten är bosch 5,7 har jag för mig , och jag har hittat ställen som reparerar den för 2500kr..
jag är inte sugen på att slänga ut 2500kr om det KANSKE fixar problemet...
Senast redigerat av offfroad (25 september 2012)
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
0
0
0
0