2508
Sök

Slö Passat 1.9 tdi -99

Svetsare
388 Inlägg
6 maj 2011
#21
Fick tag på en felkodsläsare och kom fram till att det var en typ av back ventil på pumpen, tog bort den med en 24mm nyckel och torka och gjorde rent, sen slog jag på den lite lätt. sen efter det så funkade den som den skulle smile n109 heter ventilen om jag inte misstar mig.


133 Inlägg
5 juni 2011
#22
Hallblad skrev:
Fick tag på en felkodsläsare och kom fram till att det var en typ av back ventil på pumpen, tog bort den med en 24mm nyckel och torka och gjorde rent, sen slog jag på den lite lätt. sen efter det så funkade den som den skulle smile n109 heter ventilen om jag inte misstar mig.

kan du inte fota och skriva lite mer exakt..har exakt samma problem på fruns bil... den går ned i lip mode när man accar kraftigt eller så. blir också bättre när jag bytt filter. men nu kom det tillabak efter bara typ 100 mil efter filterbyte

8 Inlägg
18 september 2011
#23
magnetventilen kanske? smile


26 Inlägg
20 september 2012
#24
Tjenare samma problem med min, chippad till 150hk och evrymoddad.
Blev plötsligt slö som tusan, slängde i sprutarrengörare, bytte bränslefilter och kopplade bort evrymodden.. inget resultat. när man startar bilen går den bra, inga missljud, och när man "accelererar" går den fint, men när man kommer upp i 2500 varv så kickar den plötsligt in och bli snäppet piggare, och förblir piggare sedan även på låga varv (Läs mycket lite piggare, typ 100 hästar) startar man om bilen är den dödstrött upp till 2500 igen..
Den sotar inte ens mer när jag vrider evrymodden på max, då ska det egentligen bolma ganska bra.
Testade ta bort lmm men ingen skildnad.


1 314 Inlägg
20 september 2012
#25
PAUtsi skrev:
Tjenare samma problem med min, chippad till 150hk och evrymoddad.
Blev plötsligt slö som tusan, slängde i sprutarrengörare, bytte bränslefilter och kopplade bort evrymodden.. inget resultat. när man startar bilen går den bra, inga missljud, och när man "accelererar" går den fint, men när man kommer upp i 2500 varv så kickar den plötsligt in och bli snäppet piggare, och förblir piggare sedan även på låga varv (Läs mycket lite piggare, typ 100 hästar) startar man om bilen är den dödstrött upp till 2500 igen..
Den sotar inte ens mer när jag vrider evrymodden på max, då ska det egentligen bolma ganska bra.
Testade ta bort lmm men ingen skildnad.

Kolla om du får felkod på Mängdreglerings ventilen..då har du pajjat elekroniken i pumpen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

26 Inlägg
21 september 2012
#26
Jo, måste ju va nått med pumpen då den går normalt annars..
Känns som den gått in i extreme eco driving mode, vad kan man då göra om elektroniken pajjat?


20 Inlägg
17 mars 2013
#27
Hej kan säga att jag har kört/kör fortfarande på sådan diesel och min bil fick enorma olika symptom en dag bara , fick tipset att kolla silen i tanken alltså tankarmaturen där det sitter ett V format filter som kan sätta igen sig lite.

Rengjorde detta och har blivit av med 95% problem har bara kvar att turbon lägger av att ladda om jag kärringkör runt 2200-2500 varv tror nog att jag har en vakuumklocka som kärvar.

Men kolla du ditt filter i tanken för den enkla grejen kunde inte ens Toveks lösa 5 gånger hahahaha
dom sa att det var dieselpumpen och jag behövde byta pump och kamrersinställning, men vägrade ge mig wink

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

66 Inlägg
27 maj 2014
#28
JonR skrev:
Kolla efter trasiga vakumslangar till vakumklockan på turbon och övriga vakumslangar också, mycket vanligt att dom går sönder och då blir bilen riktigt slö och svartryker som satan! smile Har hänt mig både på en Passat tdi110, en passat tdi130, och en golf tdi90, om du felsöker så kommer den visa felkod på en vakumventil som sitter på torpeden, oftast är den inte trasig utan det är slangarna som är trasiga istället!

Om du kör med bilen och den blir sådär orkeslös, hjälper det om du stannar och stänger av bilen i några sekunder o sedan startar o drar iväg igen?

Mvh/Jon

Vad gör egentligen vakumslangarna? som jag förstått så hänger det ihop med wastegaten, men hur och vad händer?
är nämligen i precis samma situation med min passat tdi 98 som har gått 40k

Mvh smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

1 Inlägg
30 september 2014
#29
har exakt samma på min caddy tdi -03
slö som fan tills man kommer över 2250rpm en gång , sen går den skapligt men är fortfarande lite slöare än normalt.
slår man av tändnigen måste man över 2250rpm igen för att den ska gå bra (skapligt)

någon som har löst det ?


Sök