2680
Sök

Ljudbygge Impreza GT

240 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
Jag funderar på att bygga lite ljud i Imprezan.
Framsystem samt högtalare i hatthyllan är redan fixat så nu tänkte jag ta och uppgradera med en 15" bas i bakluckan och ett steg i reservhjulsbaljan.
Nu till min fråga.  Självklart så bygger jag själva lådan med spånskivor eller mdf. Men om jag bygger resten med plywood, själva "väggarna" och golvet i plywood, kommer ljudet att försämras då?
Senast redigerat av Fivi (17 maj 2007)

egen företagare
630 Inlägg
17 maj 2007
inte om du tätar ordentligt och fäster plywooden klokt, men jag tycker ändå att du ska plasta upp reservhjulsbajlan...
oftast lättare och garanterat tätt...

240 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
pzymon skrev:
inte om du tätar ordentligt och fäster plywooden klokt, men jag tycker ändå att du ska plasta upp reservhjulsbajlan...
oftast lättare och garanterat tätt...

Det är inte väggarna i baljan jag menar. det är väggarna i själva skuffen

1 634 Inlägg
17 maj 2007
Skall inte göra någon skillnad. Hur ser mds-material ut? big_smile Antar att du menar mdf.

Numera Saab 9-5 Aero -00

240 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Skall inte göra någon skillnad. Hur ser mds-material ut? big_smile Antar att du menar mdf.

haha. jag skrev tidigare att jag hade mdshögtalare fram å i hatthyllan sen sudda ja det efter som de inte var vesäntligt tongue sen råkade jag skriva mds utav bara farten tongue

60 Inlägg
17 maj 2007
har också tänkt att bygga nåt i min...va e de för storlek på högtalarna som gäller? bak sitter orginalhögtalarna fast i nån jävla atrapp...men går de att få i 6.5or där utan nån modifiering? vill ju inte hålla på att kapa å skit i plåten....

240 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
alpinestar325 skrev:
har också tänkt att bygga nåt i min...va e de för storlek på högtalarna som gäller? bak sitter orginalhögtalarna fast i nån jävla atrapp...men går de att få i 6.5or där utan nån modifiering? vill ju inte hålla på att kapa å skit i plåten....

Jag ville inte heller hålla på å bråka med sånt och jag ville inte bygga om så mycket där heller, så jag körde samma som orginal. Det är 5.25" både i hathyllan och i framsystemet.

Framsystemet borde du byta. vid handtaget typ så ser det ut som att det sitter en diskant innanför men det gör det inte. så ett framsystem är att rekomendera.

edit: förresten kom jag på en sak til. Du måste bygga egna bafflar eftersom att man inte kan ha så djupa högtalare i dörrarna. Jag sågade ut 2 ringar i spånskiva bara och det fungerar utmärkt.

60 Inlägg
17 maj 2007
nää...har tänkt byta runtom med nån infälld deskant fram... orginal högtalarna är ju på 30 watt bak iaf så de spelar ju mindre ball asså...haha

240 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
alpinestar325 skrev:
nää...har tänkt byta runtom med nån infälld deskant fram... orginal högtalarna är ju på 30 watt bak iaf så de spelar ju mindre ball asså...haha

mm, Framhögtalarna är ett par exakt likadana som de i hatthyllan så du vet. Som framsystem kör jag nu på mds fanatic kitsystem, och har satt en diskant på insidan utav backspegeln, om du förstår vad jag menar. kan gå ut å knäppa ett kort om du vill se.

60 Inlägg
17 maj 2007
Fivi skrev:
alpinestar325 skrev:

mm, Framhögtalarna är ett par exakt likadana som de i hatthyllan så du vet. Som framsystem kör jag nu på mds fanatic kitsystem, och har satt en diskant på insidan utav backspegeln, om du förstår vad jag menar. kan gå ut å knäppa ett kort om du vill se.

aa de hade vart sjysst.... man måste även plocka ner hela dörrsidan för att byta fram va?

240 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
aa men det är inge svårt alls. Tro mig. Detta är första gången jag håller på och skruvar. Jag trodde att det skulle vara skitkrångligt men det gick hur bra som helst. Jag bytte allt på en kväll. Det som tog tid var att såga lite i de befintkliga bafflarna co att sedan göra nya. Jag gjorde alltså en distansring typ utav spånskiva. Okej jag går ut å knäpper ett kort nu så lägger jag in på min sida sen. pmar när jag lagt in dom.

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
18 maj 2007
Fivi skrev:
alpinestar325 skrev:

Jag ville inte heller hålla på å bråka med sånt och jag ville inte bygga om så mycket där heller, så jag körde samma som orginal. Det är 5.25" både i hathyllan och i framsystemet.

Framsystemet borde du byta. vid handtaget typ så ser det ut som att det sitter en diskant innanför men det gör det inte. så ett framsystem är att rekomendera.

edit: förresten kom jag på en sak til. Du måste bygga egna bafflar eftersom att man inte kan ha så djupa högtalare i dörrarna. Jag sågade ut 2 ringar i spånskiva bara och det fungerar utmärkt.

Vet ju inte hur det ser ut i dörrarna på era subbor,men i min gick det då att få dit 6,5" i framdörrarna utan problem.Trodde först att det var 5,25",men då jag skulle prova så föll dom bara rakt igenom dörrsidan.Behövde bara kapa iordning en spånskiva att montera dom i. Men jag hoppas ju i och för sig att det inte går i era.En stackars GL måste ju få spöa GT:s på nåt sätt tongue

Edit:Stavning
Senast redigerat av Flash (18 maj 2007)

Stolt far till Freddy 18/12-08

240 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
Flash skrev:
Fivi skrev:
alpinestar325 skrev:

Vet ju inte hur det ser ut i dörrarna på era subbor,men i min gick det då att få dit 6,5" i framdörrarna utan problem.Trodde först att det var 5,25",men då jag skulle prova så föll dom bara rakt igenom dörrsidan.Behövde bara kapa iordning en spånskiva att montera dom i. Men jag hoppas ju i och för sig att det inte går i era.En stackars GL måste ju få spöa GT:s på nåt sätt tongue

Edit:Stavning

jag har precis köpt nya 5.25 or så jag orkar inte kolla om de går å få i större tongue

Sök