3081
Sök

Köpråd: Mycket bil för pengarna, under 100,000.

4 147 Inlägg
15 september 2014
#21
Cracksoup skrev:
Nu överdriver du angående förbrukningen. Min gamla A3 '00 får jag ner i runt 0,91 ren stadskörning med ett par kallstarter om dagen om man inte gör allt för många häftiga pedalrörelser. Dvs blandad förbrukning kan lätt gå ner i 0,7 men den pigga motorn gör att man ofta vill gasa till lite extra. För bilen ÄR kvick. Nyare A3or från 04 och framåt är dessutom ännu snålare.

Att beakta:

Nyare Audi och VW  runt 2004 och framåt har motoralternativ med direktinsprutning (Fsi, Tfsi samt Tsi) och går ca 15% billigare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 193 Inlägg
15 september 2014
#22
spillolja skrev:
Cracksoup skrev:
Nu överdriver du angående förbrukningen. Min gamla A3 '00 får jag ner i runt 0,91 ren stadskörning med ett par kallstarter om dagen om man inte gör allt för många häftiga pedalrörelser. Dvs blandad förbrukning kan lätt gå ner i 0,7 men den pigga motorn gör att man ofta vill gasa till lite extra. För bilen ÄR kvick. Nyare A3or från 04 och framåt är dessutom ännu snålare.

Att beakta:

Nyare Audi och VW  runt 2004 och framåt har motoralternativ med direktinsprutning (Fsi, Tfsi samt Tsi) och går ca 15% billigare

Ja precis och därför blir Andromedas uträkning ännu mer felaktig. TS letar ju efter en nyare bil och Audi i detta sammanhanget är faktiskt snålare och billigare i skatt än Saab 9-3.


14 Inlägg
16 september 2014
Trådstartare
#23
Är tacksam för alla svar i tråden.

Som sagt så är jag ute efter något som kan köras snålt på landsväg/motorväg 0,7-0,8 blandad körning (bensin) är nog bra riktmärke. Men körglädje, komfort och känsla av kvalité är det lika viktigt. Som nämts så har jag även varit inne på tyska märken så som audi, vw, bwm och mb. Jag har även accepterat Saab som ett bra alternativ.

Kom gärna med fler alternativ för 100k kronor som ändå har lång livslängd kvar. 0 till 12,000 mil på mätaren.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 september 2014
#24
Cracksoup skrev:
spillolja skrev:
Cracksoup skrev:
Nu överdriver du angående förbrukningen. Min gamla A3 '00 får jag ner i runt 0,91 ren stadskörning med ett par kallstarter om dagen om man inte gör allt för många häftiga pedalrörelser. Dvs blandad förbrukning kan lätt gå ner i 0,7 men den pigga motorn gör att man ofta vill gasa till lite extra. För bilen ÄR kvick. Nyare A3or från 04 och framåt är dessutom ännu snålare.

Att beakta:

Nyare Audi och VW  runt 2004 och framåt har motoralternativ med direktinsprutning (Fsi, Tfsi samt Tsi) och går ca 15% billigare

Ja precis och därför blir Andromedas uträkning ännu mer felaktig. TS letar ju efter en nyare bil och Audi i detta sammanhanget är faktiskt snålare och billigare i skatt än Saab 9-3.

Lust att bemöta resten av inläggen istället för att dra upp förbrukningen hela tiden, t ex din intressanta, mycket alternativa, beräkning kring värdeminskning? smile


508 Inlägg
16 september 2014
#25
Mitt förslag är Saab 9-5 2.3t Biopower Vector -07 och framåt.

Förbrukning på Etanol:

Landsväg: 0.92-1.03 liter/milen beroende på hastighet.
Blandad körning: 1.23 liter/milen

Förbrukning på Bensin
Blandad körning : 1.06 liter/milen.

Service kostnad : Biva
Mellan service med olja och filter byte kostnad 1089kr
Storservice :
Tändstift, Luftfilter, Olja, Oljefilter, jag gjorde även byte av växellådsolja kostnad 4300kr (tror storservicen kosta ca 2500 kr utan ska kolla upp det)

Jag köpte min svarta Saab 9-5 2.3t vector -07 i mars 2011 och har kört ca 4000 mil med den och har varit himla nöjd så jag köpte mig en till Saab 9-5 vector -09 i December 2013 smile
Det som krånglat under tiden jag haft den är en backsensor, AC kompressorn och två AC rör vid höger framljus(även röda Saaben hade bytt dom två rören vid höger framljus) dom sitter på ett väldigt utsatt ställe.
Min röda Saab har jag bytt Servopump då den var lite trött efter 25000 mil(Begagnad 400kr) och även Xenon lamporna fram (500 kr för två stycken begagnade Osram ny pris ca 1000 kr st).
Min svarta fungerar Xenon lamporna än och dom är inne på 9000 mil.
4 nya däck, Continental sport Contact 5 Kostnad: 4500kr .
Ac Servicen gick på 6000 kr på mekonomen.

Sen tankar man för en 500:ing fulltank Etanol:-)
Senast redigerat av Skalman (16 september 2014)


35 Inlägg
16 september 2014
#26
Om du funderar på diesel så skulle jag rekommendera VAGs TDI (2,0 140hk) utan partikelfilter och med 6-växlad låda, placerat i tex en Golf MKV.
Dvs ingen PF som kan sota igen och chipbar om man tycker att 140hk/320nm är för lite.

Jag trodde det skulle bli ganska trist när jag bytte bort min GTI mot TDI'n för att pendla, men jag blev väldigt positivt överraskad då min TDI har samma väghållning, växellåda etc som GTIn.
Trodde även att jag skulle behöva chippa motorn för att få lite mer knuff i bilen, men det blev aldrig av då effekten räcker gott och väl för att köra inspirerat, med mysigt turbo-vin och dovt återcirkulerande dumpljud vid växlingarna.

Förbrukning vid pendling i 120km/h mätarfart (110km/h GPS) på E4:an har legat i snitt på 0,58.
Förbrukning vid pendling i 100km/h mätarfart (straxt över 90km/h GPS) har legat i snitt på 0,52.
Detta på en bil som gått 24000mil och har dåliga däck med ganska högt rullmotstånd.

Servas var 3000mil eller vartannat år (longlife service)
Mitt rekord var 106mil på en tank men brukar vanligtvis gå runt 85-90mil mellan tankningarna med en del stadskörning och kortare sträckor med i mixen, 720:- per tank.
Senast redigerat av -Zector- (16 september 2014)

1 193 Inlägg
16 september 2014
#27
Andromeda skrev:
Cracksoup skrev:
spillolja skrev:

Att beakta:

Nyare Audi och VW  runt 2004 och framåt har motoralternativ med direktinsprutning (Fsi, Tfsi samt Tsi) och går ca 15% billigare

Ja precis och därför blir Andromedas uträkning ännu mer felaktig. TS letar ju efter en nyare bil och Audi i detta sammanhanget är faktiskt snålare och billigare i skatt än Saab 9-3.

Lust att bemöta resten av inläggen istället för att dra upp förbrukningen hela tiden, t ex din intressanta, mycket alternativa, beräkning kring värdeminskning? smile

Men nu pratade vi om just förbrukning, för det var det du har fått om bakfoten rejält eller hur? Att A3orna skulle dra runt en liter blandad körning är helt fel. Vilken beräkning kring värdeminskning? Har bara påpekat ditt felaktiga påstående angående förbrukning smile


35 Inlägg
16 september 2014
#28
Jag lånade en A6 Quattro med 1,8t motorn när jag lämnade in min honda på ditec behandling, den drog långt över litern milen och gick segare än min gamla nissan almera 1,4.
Samma motor i en liten A3 med FWD lär ju vara en betydligt trevligare upplevelse både ekonomiskt och prestandamässigt.

Men med 100000:- som budget så hade jag försökt välja en bil med modernare motor som helt klart.

1 193 Inlägg
16 september 2014
#29
-Zector- skrev:
Jag lånade en A6 Quattro med 1,8t motorn när jag lämnade in min honda på ditec behandling, den drog långt över litern milen och gick segare än min gamla nissan almera 1,4.
Samma motor i en liten A3 med FWD lär ju vara en betydligt trevligare upplevelse både ekonomiskt och prestandamässigt.

Men med 100000:- som budget så hade jag försökt välja en bil med modernare motor som helt klart.

Jag håller med. A6an är väldigt tung bil och jag tycker inte 1.8t hör hemma i större bilar. Men de funkar klockrent i min A3 och Golf GTI!

Ditt förslag om en Golf MKV kan jag hålla med om. Väldigt snåla och allmänt billiga att äga. Finns även ett par Golf VI för precis ovanför 100 000:- sträcket
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 21&w=3
Rimlig skatt på lite drygt 2000:-
Senast redigerat av Cracksoup (16 september 2014)


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 september 2014
#30
Cracksoup skrev:
Andromeda skrev:
Cracksoup skrev:
Ja precis och därför blir Andromedas uträkning ännu mer felaktig. TS letar ju efter en nyare bil och Audi i detta sammanhanget är faktiskt snålare och billigare i skatt än Saab 9-3.

Lust att bemöta resten av inläggen istället för att dra upp förbrukningen hela tiden, t ex din intressanta, mycket alternativa, beräkning kring värdeminskning? smile

Men nu pratade vi om just förbrukning, för det var det du har fått om bakfoten rejält eller hur? Att A3orna skulle dra runt en liter blandad körning är helt fel. Vilken beräkning kring värdeminskning? Har bara påpekat ditt felaktiga påstående angående förbrukning smile

Sorry, det var någon kooniz jag blandat ihop dig med. Ber om ursäkt! smile

Vi pratade ju dessutom inte A3, utan större modeller.
Senast redigerat av Andromeda (16 september 2014)


1 193 Inlägg
16 september 2014
#31
Andromeda skrev:
Cracksoup skrev:
Andromeda skrev:

Lust att bemöta resten av inläggen istället för att dra upp förbrukningen hela tiden, t ex din intressanta, mycket alternativa, beräkning kring värdeminskning? smile

Men nu pratade vi om just förbrukning, för det var det du har fått om bakfoten rejält eller hur? Att A3orna skulle dra runt en liter blandad körning är helt fel. Vilken beräkning kring värdeminskning? Har bara påpekat ditt felaktiga påstående angående förbrukning smile

Sorry, det var någon kooniz jag blandat ihop dig med. Ber om ursäkt! smile

Vi pratade ju dessutom inte A3, utan större modeller.

Där ser man! Ibland blir det fel smile


14 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
#32
Ford kan vara intressant. Både mondeo och focus är snygga på utsidan... Men hur är de annars, livslängd, körglädje, komfort, bränslesnål?

Är väl framförallt 2008-2010 jag tittat på.

Saab Aero 2007+ verkar en aning för dyr, iaf vad jag kunnat se den senaste veckan på blocket.. om man vill ha nån som inte gått för långt

238 Inlägg
15 november 2014
#33
leef skrev:
Hej

Söker förslag gällande en begagnad bil/märke för under 100k kronor.

Bilen kommer främst användas till daglig pendling ~20min motorväg (110-140 km/h) till och från jobbet. Vill därför ha en hyfsat bränslesnål. 0,6-0,9 bränsleförbrukning vid blandad körning (om bensin). Är osäker på om diesel är värt i mitt fall. Körglädje, komfort och känsla av kvalité är också något jag prioriterar högt.

Jag har tittat en del på de tyska märkena, mb, bmw, vw, audi osv som jag tycker är lockande. Även Honda civic och seat leon har jag slängt ett öga efter.

Jag har tänkt att jag skall kunna ha bilen en längre tid, så nyare årsmodeller föredras, ex 2006 eller nyare.

Tacksam för alla tips.

Varför inte köpa en skoda  octavia rs diesel 08-11  drar  landsväg ca 0,50-0,65 milen kostar ifrån 70-110.000 kr
Senast redigerat av Tysken35 (15 november 2014)

6 638 Inlägg
15 november 2014
#34
leef skrev:
Ford kan vara intressant. Både mondeo och focus är snygga på utsidan... Men hur är de annars, livslängd, körglädje, komfort, bränslesnål?

Finns taxibilar i som rullat ca 40 tusen mil utan några större problem, både manuella och automat. (Snitt 0.6-0.7L milen, 2.0 tdci)
Stötdämparna har en ca livslängd på 15.000 mil (Plus/minus 5000mil)
K-stagen bak håller ca 30.000 mil
6000 mil intervall på växellådsoljan (Powershift)

Kolla bara så styrningen inte känns konstig, vrid ut hjulen och kolla så det inte läcker eller fuktar om styrväxeln samt dess damasker.

De/Dem

2 Inlägg
15 november 2014
#35
Jag köpte min bil just för att ha en ganska billig bil att äga, råkade snubbla över en artikel där det stod något om ett "reliability index". Mitsubishi Lancer 2005-2008 var enligt detta det bästa bilköpet beräknat på kostnader för reperationer m.m och hade högst pålitlighet, såg denna i samband med att jag tidigare under dagen tittat på annonsen på bilen jag äger idag..läste lite mer om den och gjorde sedan mitt köp... nöjd helt klart smile

14 Inlägg
15 november 2014
Trådstartare
#36
Blev en vw passat 2010, rullat 7500mil, läderklädsel, 1.4 tsi 150 hk, mycket fint skick, serviceintervall på 1500mil som följts, har navigator, svart, kombi. Väldigt pigg och glad i motorn. Köpt via försäljare. F.d leasingbil. Ecofuel

Gick på 112,000 kr, med ett års garanti på det mesta.
Senast redigerat av leef (15 november 2014)

2 Inlägg
15 november 2014
#37
Passat är fina bilar, låter som ett vettigt köp! Hoppas du bli nöjd!


Sök