3900
Sök

Volvo 940 ltt årsm. 1995 - B230FK, dör nästan när jag varvar upp och släpper gasen.

18 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.

Jag har ej mycket pengar då jag är student. Därför vill jag veta vad ni skulle misstänka är mest troligt.

Bilen är även CHIPPAD och sitter T-kors på. Just nu körs den runt original i ladd.

Frågan är vad felet kan va, en sak jag märkte är att två kablar är dåliga, den ena är till och med av, svårt att förklara och vet inte vad det är, men det är en cylindrisk formad sak som sitter bredvid batteriet som har två slangar kopplat till insuget. Kan det va att den tar tjuvluft därifrån då de är dåliga och ena slangen är av vid insuget?

Tomgångsmotorn som är dålig?

Hoppas det inte är något för allvarligt eller dyrt.

!!! JUST DET, han dör inte ritkigt, men det är på gränsen och efter detta varvar han upp sig själv till ca: 1500 varv sen går han neråt. !!!
I högre hastigheter t.ex när jag ligger på 5an och ska ner till 4an så dör han när man kopplar ur.

Tycker han låter bra och går hyfsat jämt i övrigt!! Bara att när jag varvar upp och släpper gasen så vill han nästan dö.
Tack på förhand!
Senast redigerat av hasteone (11 februari 2015)

1 861 Inlägg
11 februari 2015
#2
Original dump? ^^

Tomgångsmotorn är vanlig LMM är standard det med... Luftläcka?


18 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#3
Dr_struts skrev:
Original dump? ^^

Tomgångsmotorn är vanlig LMM är standard det med... Luftläcka?

Yes, original dump.

Ja du, det är det jag undrar om det kan va den där slangen som e av på insuget, att han tar tjuvluft därifrån kanske.

KAnske är det mitt chipp som skapar det, kanske ska sätta i original chippet igen, fick ju med det, kör ändå inte med upphöjt ladd nu.

Frågan är om jag kan ställa upp tomgången lite, så den slipper gå ner på 700 vilket e hyfsat normalt, ställer jag den på 900-1000 elr ngt så slipper jag ju det varvtalet den går dåligt på. Tror du motorn köper det? wink
Senast redigerat av hasteone (11 februari 2015)

345 Inlägg
11 februari 2015
#4
hasteone skrev:
Ja du, det är det jag undrar om det kan va den där slangen som e av på insuget, att han tar tjuvluft därifrån kanske.

Antar att du syftar på slangarna mellan kolkanistern och gasspjället. Är de av har du garanterat problem med tjuvluft. Rekommenderar att du byter alla vakumslangar ifall de är orginal eller verkar gamla.


18 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#5
Acke88 skrev:
hasteone skrev:
Ja du, det är det jag undrar om det kan va den där slangen som e av på insuget, att han tar tjuvluft därifrån kanske.

Antar att du syftar på slangarna mellan kolkanistern och gasspjället. Är de av har du garanterat problem med tjuvluft. Rekommenderar att du byter alla vakumslangar ifall de är orginal eller verkar gamla.

Aa jag tänkte göra det, vet du nån sida jag kan beställa ett "slang kit" för vet ej hur stora osv.

Tänkte även kolla insugspackningen det fick jag en rekommendation på att göra, om det e den som läcker. Med startgas men vet ej riktigt var den sitter och vart jag ska spraya.
Senast redigerat av hasteone (11 februari 2015)

345 Inlägg
15 februari 2015
#6
Minns inte innerdiametern på slangarna, men mät diametern på nipplarna på gasspjället så får du rätt. Tror inte det finns skilda kit, köpte dem som metervara.

Insugspackningen sitter mellan topplocket och insuget, ifall du inte vet när den är bytt senast tycker jag du kan byta den oberoende. Kostar inte många kronor och är ett lätt jobb. Lönar sig dessutom att passa på att putsa gasspjället och byta packningen mellan gasspjäll och insug med det samma.



Sök