2808
Sök

Köpråd - Alternativ för pendling

22 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
Hej,

Vore tacksam för lite vettiga råd av er forumrävar. Ska börja pendla 12 mil landsväg (mest 80 sträckor) till jobbet och behöver en bil. Jag har noterat nedan de två alternativa vägar man kan gå...:

- en liten billig bil som tar mig från punkt A till B för billigast peng. Driftsäker, snål med bra totalekonomi.

- en bil med bra komfort och vettig utrustning, något större och säkrare. Ska man ändå tillbringa 12 mil och två timmar i bilen varje dag kanske man ska ha det bra under tiden.

Tillbehör som vore trevligt att få med:
AUX uttag
Bluetooth för handsfree och spela musik trådlöst
Xenon-ljus, behagligare vid mörker?
Dieselvärmare?

Modeller jag kikat på:
Skoda fabia 1,2 bensin / 1,4 tdi / 1,2 tsi
Kia ceed
Honda civic 1,6 diesel
Volvo s60 / s80 (motoralternativ?)

Det bästa vore en bränslesnål bensinare då avdraget på deklarationen blir avsevärt mycket högre än diesel. Samtidigt krävs det väl en dieselmotor om man väljer en större bil för annars drar väl förbrukningen iväg.

Vore tacksam för lite råd och vägledning då jag ser detta som ett stort bekymmer med val av bil. Allt från lämpliga motoralternativ, tankar om partikelfilter i dieselbilar, serviceintervall, kamrem/kamkedja mm. Jag tror ni hänger med på vad jag menar smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 februari 2015
Audi A4 finns ju som miljöbil med 2 liters dieseln smile 0,42 är angiven förbrukning

22 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Audi A4 finns ju som miljöbil med 2 liters dieseln smile 0,42 är angiven förbrukning

Jag är lite tveksam till audis kvalite då flera familjemedlemmar haft bilar från det märket. Både motorbyte och en hel del annat fix. Antar att det är någon av dom nyare modellerna som är miljöbil? Därmed lär väl priset va ganska högt?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 februari 2015
Runt 130 hittar man miljö dieseln för smile
Nu har jag en äldre Audi men jag har inte haft mycket strul med min

Vill du inte ha Audi så hade jag satsat på en BMW 320d smile
Senast redigerat av CHEEVA (17 februari 2015)

22 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
Jag kollade blocket nu. Det verkade rätt vettigt med tanke på storlek, skatt och förbrukning. Några mer tips angående val av modell / utrustning?

Edit: antar inte BMW är miljöbil då? Vilken anser du är bästa altetnativ dessa två emellan?
Senast redigerat av Sparren (17 februari 2015)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 februari 2015
Prius lär väl komma strax kan jag tänka mig, säkert ingen dålig bil om man kan leva med designen

318d går som miljöbil ... Jag hade tittat på ett gäng utav båda modellerna och tagit den i bäst skick. Dvs hugget som stucket vilken man väljer.

Att tänka på är att BMWn är bakhjulsdriven, vilket enligt mig gör att den blir lite trevligare att köra.
Senast redigerat av CHEEVA (17 februari 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 februari 2015
Haha.. Ännu en köprådstråd där jag med gott samvete kan rekomendera en Volvo s80 170hk bensin manuell. Det är förmodligen världens bästa bil sett ur ekonomisk synvinkel. Billig i inköp, stor tillgång på delar både nytt och beg, säker och MYCKET bekväm. Jag har kört ovan nämda bil en sträcka om ca 6 mil på 70-90 väg med 2 rondeller på 0.64 enligt färddator. Normal körning med mestadels stadsköring och tung fot 0.9-1.05 enligt färddator som stämt överens med mätning. S80 är en grym bil. Finns ju även diesel men man biter sig i arslet med en sådan tror jag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 354 Inlägg
18 februari 2015
DiwraZ skrev:
Haha.. Ännu en köprådstråd där jag med gott samvete kan rekomendera en Volvo s80 170hk bensin manuell. Det är förmodligen världens bästa bil sett ur ekonomisk synvinkel. Billig i inköp, stor tillgång på delar både nytt och beg, säker och MYCKET bekväm. Jag har kört ovan nämda bil en sträcka om ca 6 mil på 70-90 väg med 2 rondeller på 0.64 enligt färddator. Normal körning med mestadels stadsköring och tung fot 0.9-1.05 enligt färddator som stämt överens med mätning. S80 är en grym bil. Finns ju även diesel men man biter sig i arslet med en sådan tror jag

Snart åker jag o köper en S80 bara för att du predikat bilen så hårt!! big_smile
OT jag tror faktiskt på det DiwraZ säger, tror S80 är ett bra köp. Själv åker jag en V70 av årsmodell 06 och den är riktigt trevlig så tvivlar inte en sekund på att S80 är en fin bil att åka!

22 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:

Tack för svaret. Men är det troligt man håller sig under 0,65 i praktiken? Vad är det för årsmodeller /  miltal man bör leta efter ? Hur går förbrukningen upp vid motorväg osv.

På vilket sätt gör en diesel att man biter sig i svansen smile? Tacksam för all input från er med erfarenhet av bilarna smile!

56 Inlägg
18 februari 2015
Kör en volvo v50 d3, ligger på 0.4 landsvägskörning. 2000 i skatt, underhållsfritt partikelfilter. Medelförbrukningen ligger på 0.58 enligt färddatorn. Kommer ca 80-100 mil på en tank blandad körning.

Xenon, usb, aux, blåtandshandfree och har du iphone kan du även styra stereon med blåtand, dieselvärmare och lite andra gobitar. den är momentumutrustad. Vet inte hur det är på kinetic, men summum har väl allt dedär och lite till:)
Senast redigerat av tomas3 (18 februari 2015)

22 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
tomas3 skrev:
Kör en volvo v50 d3, ligger på 0.4 landsvägskörning. 2000 i skatt, underhållsfritt partikelfilter. Medelförbrukningen ligger på 0.58 enligt färddatorn. Kommer ca 80-100 mil på en tank blandad körning.

Xenon, usb, aux, blåtandshandfree och har du iphone kan du även styra stereon med blåtand, dieselvärmare och lite andra gobitar. den är momentumutrustad. Vet inte hur det är på kinetic, men summum har väl allt dedär och lite till:)

Har en vän som har en V50 där kvalitén verkar sådär. Det är väl inte V70 - kvalite på
Dom iaf ? Låter ju vettigt annars smile

56 Inlägg
18 februari 2015
Nej det är det absolut inte:), men man sitter bekvämt och interiören är inte så värst tråkig heller. Kanske känns lite plastigt men jag trivs bättre än förväntan:) nu har jag bara ägt min sen i juni så har inte haft något större problem att bråka med. Lätt att skruva med har jag hört också (har ingen aning, jag är kass)
går väldigt bra och den är rappare än vad jag trodde. Så den är inte tråkig att köra heller:)

Det är MY2011. 6 vxl manuell ifall det nu är intressant att veta:p
Senast redigerat av tomas3 (18 februari 2015)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 februari 2015
Ska man ha en V50 så kan man lika gärna köpa en focus.... Samma bil med annan kostym

56 Inlägg
18 februari 2015
Jo de stämmer att de är syskon. Samma bottenplatta och vad mer. Men då jag kört focus med jobbet och v50 privat så väljer jag utan tvekan v50. Min åsikt iaf:) sen får väl dom som vill köpa focus, dom blir säkert nöjda..

22 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
Vad vet ni om Skoda fabia 1,2 bensin som verkar ha kamkedja. Kan det vara en bra bil med tanke på driftsäkerhet ?

Jag känner mig väldigt förvirrad hur jag ska tänka...

En Audi A4 2,0 tdi som är miljöklassad pch går snålt kan va intressant kanske. Men hur är det med hållbarhet ? Servicekostnad? Kamremsintervall? Kommer väl antagligen köpa någon som är 10-12 i årsmodell och då behöver man ju inte serva på Audi-verkstad antar ja pch därmed få ned priserna lite..?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 februari 2015
Sparren skrev:
DiwraZ skrev:

Tack för svaret. Men är det troligt man håller sig under 0,65 i praktiken? Vad är det för årsmodeller /  miltal man bör leta efter ? Hur går förbrukningen upp vid motorväg osv.

På vilket sätt gör en diesel att man biter sig i svansen smile? Tacksam för all input från er med erfarenhet av bilarna smile!

Nej du får inte en sådan att gå på 0.65 utan snarare 0.8-0.9 blandat. Det jag menar med att diesel är ett dåligt alternativ är att totalt sett blir ägandekostmaden dyrare även om förbrukningen är något lägre.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 192 Inlägg
18 februari 2015
Sparren skrev:
Vad vet ni om Skoda fabia 1,2 bensin som verkar ha kamkedja. Kan det vara en bra bil med tanke på driftsäkerhet ?

En Audi A4 2,0 tdi som är miljöklassad pch går snålt kan va intressant kanske. Men hur är det med hållbarhet ? Servicekostnad? Kamremsintervall? Kommer väl antagligen köpa någon som är 10-12 i årsmodell och då behöver man ju inte serva på Audi-verkstad antar ja pch därmed få ned priserna lite..?

Skoda kan vara ett bra val. Många väljer volkswagen och audi just pga utseende och mycket starkare varumärke. Därför ligger Skoda väldigt bra till i pris! Men Fabia om du ska pendla? Satsa hellre på Octavia eller Superb. Större och skönare i höga hastigheter och du får garanterat mycket mer bil för pengarna än de andra tyskarna. Det är i stort samma bil som audi och volkswagen men med ett mindre attraktivt märke i grillen.

1 354 Inlägg
18 februari 2015
Cracksoup skrev:
Sparren skrev:

Skoda kan vara ett bra val. Många väljer volkswagen och audi just pga utseende och mycket starkare varumärke. Därför ligger Skoda väldigt bra till i pris! Men Fabia om du ska pendla? Satsa hellre på Octavia eller Superb. Större och skönare i höga hastigheter och du får garanterat mycket mer bil för pengarna än de andra tyskarna. Det är i stort samma bil som audi och volkswagen men med ett mindre attraktivt märke i grillen.

Och i de skodorna jag åkt mindre ljudisolering mot vägbuller men frågar man mig är det inte så störande att det är olidligt smile

22 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
Väljer man Fabian försakar man väl komforten men vinner i skatt, förbrukning, kamkedja mm. Frågan är om den är driftsäker ?

Väljer man octavia som är större måste man kanske gå över till diesel för att få ned förbrukningen. Räknar trots allt med att köra 3500 mil per år med privatkörning också.

Hade önskar mer input på Audi A4 också. Även deras tfsi verkar miljöklassad och kunna gå snålt ? Hur håller dessa bilar ihop?

1 711 Inlägg
18 februari 2015
Jag rör runt i grytan och rekommenderar en Opel combo CNG! Gasbil som är ja, ingen raket,men, lättmeckat, miljöbil(500kr skatt/år)
Och kör på ca 6,5kr per mil.

Mvh

Sök