3229
Sök

Kopplingen slirar ... (Volvo 850 GLT)

138 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#1
Hejsan,

Låg i ca 20km/h på 2ans växel, la i kopplingen o varva upp till max o släppte kopplingen bums.
Spann ingenting, fick långsamt fart frammåt, sen med ett ryck.

Det är ju ändå 170 hästar, den borde väl kunna spinna på 2ans växel sådär som jag gjorde?

1 948 Inlägg
31 mars 2015
#2
Uppenbarligen inte eftersom du har en sliten koppling som slirar, precis som du själv skriver. Vad är problemet?

138 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
#3
baltis skrev:
Uppenbarligen inte eftersom du har en sliten koppling som slirar, precis som du själv skriver. Vad är problemet?

Ojsan, glömde sskriva min fråga..
Håller hela kopplingen på o rasa, eller kan det endast vara lameller etc?

1 948 Inlägg
31 mars 2015
#4
Alkalinee skrev:
baltis skrev:
Uppenbarligen inte eftersom du har en sliten koppling som slirar, precis som du själv skriver. Vad är problemet?

Ojsan, glömde sskriva min fråga..
Håller hela kopplingen på o rasa, eller kan det endast vara lameller etc?

Dumsnålt att inte byta både tryckplatta, lamell och uttrampningslagret när man ändå tar ner allt.
Och om det håller på att rasa? Nej, går att köra många tusen mil till om du kör som folk, riktigt grov misshandel du utsatte kopplingen för.

"Kicka" koppling gjorde jag på m3an ibland när man ville sladda i lite högre hastigheter/växel och då är det precis som det låter - sparka till på kopplingen under tiden man har full gas, inte lägga bilen på varvstoppet och sen släppa kopplingen.

138 Inlägg
1 april 2015
Trådstartare
#5
baltis skrev:
Alkalinee skrev:
baltis skrev:
Uppenbarligen inte eftersom du har en sliten koppling som slirar, precis som du själv skriver. Vad är problemet?

Ojsan, glömde sskriva min fråga..
Håller hela kopplingen på o rasa, eller kan det endast vara lameller etc?

Dumsnålt att inte byta både tryckplatta, lamell och uttrampningslagret när man ändå tar ner allt.
Och om det håller på att rasa? Nej, går att köra många tusen mil till om du kör som folk, riktigt grov misshandel du utsatte kopplingen för.

"Kicka" koppling gjorde jag på m3an ibland när man ville sladda i lite högre hastigheter/växel och då är det precis som det låter - sparka till på kopplingen under tiden man har full gas, inte lägga bilen på varvstoppet och sen släppa kopplingen.

Menade inte bokstavligt varva till varvstopp, precis så som du sa. sparka ner kopplingen medans man har full gas.

Är det svårt o ta ner kopplingen o byta ut delar? Måste jag riva ur hela motorn typ?
Senast redigerat av Alkalinee (1 april 2015)

Sir
935 Inlägg
1 april 2015
#6
Måste ta ner växellåda, sänka subframen, loss med drivaxlarna, släppa på en massa kablar och slangar i motorrummet. Bort med fjäderbenet i vänster hjulhus och ta ut lådan där.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök