3011
Sök

Respirator elle ej i skogen.

7 454 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#1
Kanske lite kryptisk rubrik.
Men vad jag undrar över är om det "lönar" sig att på t ex en MB 460 Diesel ha turbo jämfört med sugmotor?
Om man knallar man runt i skogen i farter där hastighetsmätaren ännu inte visar utslag, d v s ligger på runt 500 - 700 rpm, har motorn något större stöd av överladdningen då?
Är en sugdiesel att föredra då?
Vem av ovanstående motoralternativ har bäst segdragning = lågvarvsegenskaper?
Har själv endast ägt/kört MB GE = bensinare utan överladdning, men med elektronisk insprutning.
roll

7 454 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#2
Ingen som har synpunkter?roll

Forummoderator
26 361 Inlägg
28 mars 2015
#3
Inga direkta synpunkter, men topicen gav mig ett gott skratt i alla fall, haha.

Till tråden så tror jag dock inte att man tjänar något nämnvärt på att ha turbo i skogen.
I min värld kan det efterliknas stadskörning, och där behöver man verkligen inte turbo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 861 Inlägg
6 april 2015
#4
torsen skrev:
Kanske lite kryptisk rubrik.
Men vad jag undrar över är om det "lönar" sig att på t ex en MB 460 Diesel ha turbo jämfört med sugmotor?
Om man knallar man runt i skogen i farter där hastighetsmätaren ännu inte visar utslag, d v s ligger på runt 500 - 700 rpm, har motorn något större stöd av överladdningen då?
Är en sugdiesel att föredra då?
Vem av ovanstående motoralternativ har bäst segdragning = lågvarvsegenskaper?
Har själv endast ägt/kört MB GE = bensinare utan överladdning, men med elektronisk insprutning.
roll

Beror på hur du ska göra i skogen, ibland behöver man ju lite power! Rätt avstämt turbo agg kan nog hjälpa en del!


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 april 2015
#5
skogen som i riktig offroad körning?.. Utan turbo solklart.

När du kör i skogen och det går tungt och turbon kickar in så kommer det snabbt ökade vridet döda dina drivaxlar/knutar/växelåda.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

181 Inlägg
6 april 2015
#6
inte för att jag har någon som hellst egen erfarenhet av kompressor, men känns som att det skulle vara "det du söker" isf, med tanke på dom låga varven och det lilla extra draget du söker.
Eftersom du med kompressor borde ha visst "grundladd" redan från tomgång
sen om övertryck verkligen behövs är inget jag kan svara på.


1 861 Inlägg
6 april 2015
#7
myran skrev:
skogen som i riktig offroad körning?.. Utan turbo solklart.

När du kör i skogen och det går tungt och turbon kickar in så kommer det snabbt ökade vridet döda dina drivaxlar/knutar/växelåda.

Mja jag vet inte om jag vill hålla med... En bra avstämd turbo finns ju där väldigt fort... Mtp att man inte ligger och fegkör på 1000rpm utan har lågserie och kryper fram på 2-3k så hade turbon vart med direkt om man har ett lagom stort agg ju?


329 Inlägg
6 april 2015
#8
inte för att jag har så mycket erfarenhet själv men ändå smile jag har många bekanta som åker i skog mm med turbodiesel och det funkar skitbra för dom (inga kasserade växellådor/drivknutar mm)  turbon börjar ju jobba när det börjar gå lite tungt så ser inga nackdelar utan bara fördelar big_smile



Sök