3518
Sök

Problem med fladdrande laddtryck. volvo 940. filmklipp finns!

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#1
Hejsan.

Har lite bekymmer med min bil nu.

Bilen ifråga är en 940 turbo från 93.

Original b200ft motor.
T3/t4 turbo på portat original grenrör.
Grövre tryckrör.
Anpassade chip.
Gröna r spridare.
Alu ic.
Ca 1.2 bars ladd.
Vx3 kam,
Portad topp.

Nu till bekymmret. Har på senare tid börjat att få ett fladdrande ladd. Framförallt runt 4500rpm. Laddet lägger sig på 1.2 bar för att sedan fladdra utav bara fasen samt att jag får ett turbo flutter. Finns inga läckage varken före eller efter turbon. Lika dant trycksidan. Någon som har en ide om bekymmret? Kan det vara wgn som spökar?

Kan tilläga att jag har laddat betydligt mera innan utan bekymmer. Då ca 1.5 bar. Vilket är omöjligt nu.
Finns dubbla utag på wg klockan varav det ena jag använder nu med pysning. (Utan pys laddar den 0.9 bar men kan likväl fluttra då om än smått.)

Sjukt irriterande och speciellt nu när bänkning närmar sig. Alla slutdelar är förövrigt bytade med.

Hoppas någon har en ide om vad det kan vara sad

Edit 1. Lagt till filmklipp.

Edit 2. Provkört bilen utan något vacuum till wgn och kan då ladda ca 1.6bar innan den beter sig likvärdigt.
Senast redigerat av nixon89 (27 april 2015)


klabbarpan
3 041 Inlägg
1 230 Inlägg
27 april 2015
#3
låter ju som den skjuter tillbaka laddet in i turbon igen.. men varför gör den det är ju frågan..


klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#4
Mjo det låter ju som det. Men frågan är om det är surge? Iom jag kan ladda ca 1.6 med wgn urkopplad innan den gör så igen. Med wgn aktiv maximalt 1.2? Om ens det. Ibland knappt 1kg.

Laddet svajjar mellan 1.2 ned till 0.8 när detta sker. Vore det surge så borde laddet ändå vara maximalt om än mera?
Senast redigerat av nixon89 (27 april 2015)


460 Inlägg
27 april 2015
#5
Du får porta avgaskanalen i avgashuset smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#6
GasGlad1337 skrev:
Du får porta avgaskanalen i avgashuset smile

Hela huset eller själva wg hålet? Sett att många portar detta. Frågan är då om det bara är att gå på? Eller hur mycket vågar man ta?


8 250 Inlägg
27 april 2015
#7
nixon89 skrev:
Vore det surge så borde laddet ändå vara maximalt om än mera?

Det kan uppstå egentligen lite när som helst, bara du passerar surgegränsen. Och surge när man gasar på är ett rätt effektivt sätt att döda turbos på.


klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
nixon89 skrev:
Vore det surge så borde laddet ändå vara maximalt om än mera?

Det kan uppstå egentligen lite när som helst, bara du passerar surgegränsen. Och surge när man gasar på är ett rätt effektivt sätt att döda turbos på.

Mjo förstått detta sad problemet uppstod när jag byggde grövre tryckrör. Hade ej bekymmrena innan. Dock blir det ej bättre om jag monterar det gamla. Har uppkonade tryckrör till 3 tum mot icn samt 3 tum mot insuget. Trycksatt lmm med öppen dump.


8 250 Inlägg
27 april 2015
#9
Provat att sätta en lmm du vet är frisk där den ska sitta och skippa den öppna dumpen?


460 Inlägg
27 april 2015
#10
nixon89 skrev:
GasGlad1337 skrev:
Du får porta avgaskanalen i avgashuset smile

Hela huset eller själva wg hålet? Sett att många portar detta. Frågan är då om det bara är att gå på? Eller hur mycket vågar man ta?

wg hålet smile porta 20-30% till måste göra bra nytta smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Provat att sätta en lmm du vet är frisk där den ska sitta och skippa den öppna dumpen?

Lmm är frisk och fenomenet är detsamma även innan turbon. Likaså spelar ingen roll om jag kör återcirkulerande, blir nästan värre då.


klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#12
GasGlad1337 skrev:
nixon89 skrev:
GasGlad1337 skrev:
Du får porta avgaskanalen i avgashuset smile

Hela huset eller själva wg hålet? Sett att många portar detta. Frågan är då om det bara är att gå på? Eller hur mycket vågar man ta?

wg hålet smile porta 20-30% till måste göra bra nytta smile

Skall testa detta smile blir att hyvla imorgon smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
28 april 2015
Trådstartare
#13
Provade igår att att köra på strikt 1 kilo ladd. Utgången blev att den gick kalas på 1till 4ans växel dock fluttrar den ändå på 5ans växel om än ytterst lite efter ca 4500rpm och uppåt. Tillräckligt för att det skall höras.

La även märke till idag att där är något vajsing med bränslet, iaf i enlighet med bredbandslambdan.

Vid kallstart så låg afren på ca 17-19 vilket givetvis ger en ruggigt taskig gång. Efter den hunnit bli varm så la sig värdet på ca 14.7-15.2 pendlande på tomgång. Efter att ha kört en sväng så ligger värdet stabilt på 13.5 på tomgång? Ställer sig på 14.7 vid jämn gas.

La även märke till att den sporadiskt under färd rycker till med jämna mellanrum och i samma veva fetar på från 14.7 till 12.9 i afr. Känns som ett tändningsfel?  Alla tänddelar är nya som sagt dock ej vevaxelgivaren.

Blir fan inte klok på detta hmm


klabbarpan
3 041 Inlägg
28 april 2015
Trådstartare
#14
Felet lokaliserat smile har nu stabilt laddtryck på ca 1.5 bar.

Felet låg i en silikonslang vid insuget som spruckit invärtes och genom armeringen på sidan. Tack för all input ni som skrivit. Mvh



Sök