streetlab skrev:
hejsan, jag köpte en kondensator för att billysen bliknade som fan när jag spelade. kopplade in den, men det blinkar fortfarande lite. såg en volt "skruv" undrar om man kan ställa upp den ? den står just nu på 14volt gör det något om man skruvar upp den ? / Marcus
Den där skruven har ingenting med kondensatorns strömförmåga att göra, jag tror att det är någon sorts kalibrering till kondingens elektronik eller display.
Orsaken till att bilens belysning blinkar är att det inte kommer fram tillräckligt med spänning och ström från generator+batteri. Du bör kolla upp i vilket skick batteriet är och att generatorn verkligen laddar 14V, enligt kondensatorns display, eller helst några tiondelar mer.
Är generatorn i bra skick så bör den ge 14-14,4V när motorvarvet är ca 1000 varv eller mer och med bara halvljuset påslaget, batteriet ska också vara fulladdat eller nästan fulladdat vid kontrollen.
Sedan kan du kika hur det ser ut där batteriets jordkabel sitter fast i karossen, om det är rostigt och smutsigt under kabelskon så blir det inte ordentlig kontakt och då kommer inte strömmen fram till bilens elprylar. Skrapa riktigt plåtrent om det är rostigt eller att det sitter färg kvar under kabelskon.
Kolla också upp generatorns laddkabel (B+) som går till startmotorn/batteriet, den kan ha dålig kontakt.
Förresten, vilka stereogrejor har du i bilen?
Det kan ju vara så att dina slutsteg helt enkelt drar för mycket ström i förhållande till generatorns och batteriets styrka.