2542
Sök

Volvo 940-96 ltt Felkod 144

14 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjena!
de är så att lambdalampan har börjat lysa i min bil och i samband med att den började lysa så dog bilen.
Jag väntade en liten stund och sen hoppade han igång igen och gick i stort sett som vanligt. Kanske lite slöare än vanligt. Nu ibland när jag kör så kan han dö under körning men några sekunder senare så hoppar han igång igen.
Märkte ochså att laddtrycksmätaren inte visar som den ska då den ligger på nollan hela tiden och inte mellan -0.4-0.6 som den alltid gjort innan. Den visar inte vakuum helt enkelt. Ska även tillägga att drar man på när lambdalampan lyser så hoppar hela bilen till runt 0,5-0,6 bar(spikar?). Bilen går utan problem 0.9-1.0 bar när man släckt lambdalampan.
Hoppas ni förstår hur jag menar smile

Felkoden 144 är ju lastsignal. Vad kan de vara? Har googlat lite och dom flesta verkar ju säga att de kan vara bränslerelät eller LMM?

Alla svar uppskattas! Tack på Förhand!

Mvh
Senast redigerat av jeppeepeppe (14 maj 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 maj 2015
#2
Spjällägesgivare kanske? Att mäaren inte visar undertryck men ändå visar övertryck verkar mycket skumt. Alla slangar sitter där de ska?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

8 Inlägg
14 maj 2015
#3
Jag tror det bästa Jesper är att du frågar din fader asså pirven, han hade samma problem med fiaten och audin. Så fråga han så vet han nog svaret!

MVH

Pontus Carlsson


14 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#4
kan vara mycket möjligt. Han som hjälpte mig med felkoder sa att de skulle gå en plastslang med gummihölje från styrboxen ovanför pedalerna ut till motorutrymmet då han trodde den kunde vara felet dock hittade han inte den då han "glömt bort" hur den va dragen. Sen såg han att vissa slangar vid insuget va "feldragna" så att egr ventilen inte funkade som den skulle. dom slangarna va även torra som as och mellan 2 av dom sitter T-korset till laddtrycksmätaren smile. Men ska prova med att byta dom torra slangarna i alla fall. Tycker de ochså de är konstigt att den inte visar vakuum men den visar övertryck! Bilen är chippad ska tilläggas. Eller EGR Ventilen kanske inte ska ha någon betydelse? Men ska absolut kolla spjällägesgivaren.
Senast redigerat av jeppeepeppe (14 maj 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 maj 2015
#5
Det ska inte alls gå någon slang från tändningsboxen ut till motorutrymmet. Vad skulle det va för slang?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

14 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#6
Jaa de kan man undra, har inte hittat någon i alla fall...

14 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#7
Men får prova byta de du sa och de jag googlat fram så får vi se om de funkar bättre sen smile

1 Inlägg
1 juni 2015
#8
Enda möjliga teorin jag har ang lambdalampan vore ju isåfall om någon utav drivaxlarna till fönsterrutan har gett med sig... Hört att det är något såndär Peugot 940 ltt sjukdom


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juni 2015
#9
jesperalsen skrev:
Enda möjliga teorin jag har ang lambdalampan vore ju isåfall om någon utav drivaxlarna till fönsterrutan har gett med sig... Hört att det är något såndär Peugot 940 ltt sjukdom

Somna om

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

242 Inlägg
2 juni 2015
#10
Hade samma felkod på min förra bil varav den dog lite titt som tätt för cirka ett år sen, ibland dog den så kort stund att det bara kändes som bilen ryckte till en snabb gång. Medans ibland kunde den stanna helt, men den startade alltid direkt, och när man stängde av den när den var varm så kunde den sedan starta för att dö 10-20 sec senare och då självklart inte starta den närmsta kvarten, Ofta på parkeringen utanför affärn. På den bilen var det relät som lödningarna hade spruckit i.

Lastsignal skickar soppaboxen till tändboxen så den kan ändra tändningsgraderna 1-3 grader för att få så bra förbränning som möjligt. Så det kan vara kabeln mellan boxarna som är glapp kanske inte så troligt om du inte har varit å pillat inärheten, eller så kan dem ha oxiderat lite eller så kan det vara dåliga lödningar i tänd/soppaboxen eller dåliga lödningar i reläet. Är det reläet som är problemet "den strömförsörjer hela insprutningssystemet" så försvinner strömmen för soppaboxen vilket i sin tur gör att tändboxen inte får sin signal.

Så felsök innan du börjar byta ut delar i onödan, jag menar det tar 30 sec att ta bort askkoppen å sticka in handen å dra ur relät sen pillar du upp plastlocket med en liten mejsel och inspekterar lödningarna på kretskortet. Vanligt fel är att lödningarna spricker precis där lödningen kommer i kontakt med kretskortet, då blir det kontakt i tid och otid beroende på tempen, ju varmare/kallare det blir ju mer förlorar den kontakten.

Edit hittade en film på youtube där man ser vad du ska kolla efter när du har öppnat relät, nu handlar filmen om problem som honda kan få, men själva poängen är ju att du ser hur du felsöker relän/kretskort överlag  "såg att det var nästan en månad sen så du kanske har fixat felet redan men då finns de här till folk som får samma fel i framtiden"
Senast redigerat av namcon (2 juni 2015)


14 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#11
Tack så mycket för svar! Bytte relät förra veckan och han har inte dött en endaste gång sen dess så jag antar att de va felet! Tack för hjälpen!

Dock har jag 2 frågor till om ni kan hjälpa till med dom me smile skulle var tacksamt.
Laddtrycksmätaren visar med pekaren på nollan hela tiden när bilen är igång, har provat att kolla alla slangar samt sprutat med startgas på tomgång utan skillnad, slangen sitter där den ska. Vad kan det vara?

Sen är det så att när man trycker gaspedalen fullt så börjar den bluddra och hoppa till. Den är chippad och inställd på 0.9 med ställbar wastegate( såg detta när laddtrycksmätaren fungerade) men efter 0.5 så har den nu börjat bluddra och hopp till oavsett om jag "bygger" upp laddtrycket eller plattan i mattan... Vad kan de vara? Tacksam för svar!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 juni 2015
#12
jeppeepeppe skrev:
Tack så mycket för svar! Bytte relät förra veckan och han har inte dött en endaste gång sen dess så jag antar att de va felet! Tack för hjälpen!

Dock har jag 2 frågor till om ni kan hjälpa till med dom me smile skulle var tacksamt.
Laddtrycksmätaren visar med pekaren på nollan hela tiden när bilen är igång, har provat att kolla alla slangar samt sprutat med startgas på tomgång utan skillnad, slangen sitter där den ska. Vad kan det vara?

Sen är det så att när man trycker gaspedalen fullt så börjar den bluddra och hoppa till. Den är chippad och inställd på 0.9 med ställbar wastegate( såg detta när laddtrycksmätaren fungerade) men efter 0.5 så har den nu börjat bluddra och hopp till oavsett om jag "bygger" upp laddtrycket eller plattan i mattan... Vad kan de vara? Tacksam för svar!

Slangen är av eller lossat från mätaren

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök