LITE FAKTA
TSFS 2013:54
Se p5.
Transportstyrelsens föreskrifter
om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon;
beslutade den 31 maj 2013.
Transportstyrelsen föreskriver med stöd av 8 kap. 18 § fordonsför- ordningen (2009:211) följande.
1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärrstrålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.
2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsystem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kraven är uppfyllda för respektive fordonsslag.
3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
4. Montering eller demontering av redskapsfäste för vägunderhåll under förutsättning att redskapsfästen inte förändrar fordonets längd med mer än 300 mm, fordonets bredd mer än 50 mm och att fordonets bredd dessutom inte överstiger 2 600 mm med fästen monterade.
5. Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande.
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
7. Montering av EU-typgodkänd kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att kopplingsanordningen är av typ kula och avsedd att monteras på fordonet samt att uppgift om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret. För
TSFS 2013:54
Utkom från trycket
1§ Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registrerings- besiktning enligt 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211) om ändringen endast avser någon av följande åtgärder.
den 14 juni 2013
VÄGTRAFIK
1
TSFS 2013:54
2
lastbil gäller dessutom att kopplingsanordningen inte får vara integrerad i en eftermonterad bakgavellyft eller i ett eftermonterat särskilt underkörnings- skydd.
8.Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret.
2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen
1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller
föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning,
2. medför att fordonets registrerade uppgifter ska ändras,
3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons
ursprungliga egenskaper. ___________
Denna författning träder i kraft den 1 september 2013, då Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:63) om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon upphör att gälla.
På Transportstyrelsens vägnar STAFFAN WIDLERT
Bo Eric Pettersson
(Väg- och järnvägsavdelningen)
Utgivare: Kristina Nilsson, Transportstyrelsen, Norrköping ISSN 2000-1975
FORDONSFÖRORDNINGEN 4kap §29
29 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon har ändrats på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 § första stycket ska förrättningsmannen förelägga fordonsägaren att inom en månad låta det genomgå en registreringsbesiktning.
Om fordonet inte har genomgått en registreringsbesiktning inom förelagd tid inträder körförbud för det.
FORDONSFÖRORDNINGEN 4kap §20
Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon
20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.
TSFS 2013:54
Se p5.
Transportstyrelsens föreskrifter
om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon;
beslutade den 31 maj 2013.
Transportstyrelsen föreskriver med stöd av 8 kap. 18 § fordonsför- ordningen (2009:211) följande.
1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärrstrålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.
2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsystem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kraven är uppfyllda för respektive fordonsslag.
3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
4. Montering eller demontering av redskapsfäste för vägunderhåll under förutsättning att redskapsfästen inte förändrar fordonets längd med mer än 300 mm, fordonets bredd mer än 50 mm och att fordonets bredd dessutom inte överstiger 2 600 mm med fästen monterade.
5. Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande.
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
7. Montering av EU-typgodkänd kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att kopplingsanordningen är av typ kula och avsedd att monteras på fordonet samt att uppgift om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret. För
TSFS 2013:54
Utkom från trycket
1§ Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registrerings- besiktning enligt 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211) om ändringen endast avser någon av följande åtgärder.
den 14 juni 2013
VÄGTRAFIK
1
TSFS 2013:54
2
lastbil gäller dessutom att kopplingsanordningen inte får vara integrerad i en eftermonterad bakgavellyft eller i ett eftermonterat särskilt underkörnings- skydd.
8.Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret.
2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen
1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller
föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning,
2. medför att fordonets registrerade uppgifter ska ändras,
3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons
ursprungliga egenskaper. ___________
Denna författning träder i kraft den 1 september 2013, då Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:63) om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon upphör att gälla.
På Transportstyrelsens vägnar STAFFAN WIDLERT
Bo Eric Pettersson
(Väg- och järnvägsavdelningen)
Utgivare: Kristina Nilsson, Transportstyrelsen, Norrköping ISSN 2000-1975
FORDONSFÖRORDNINGEN 4kap §29
29 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon har ändrats på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 § första stycket ska förrättningsmannen förelägga fordonsägaren att inom en månad låta det genomgå en registreringsbesiktning.
Om fordonet inte har genomgått en registreringsbesiktning inom förelagd tid inträder körförbud för det.
FORDONSFÖRORDNINGEN 4kap §20
Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon
20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.
0
0
0
0