3007
Sök

Krypström...?

111 Inlägg
4 juli 2015
#21
DiwraZ skrev:
Det du beskriver strider mot fysikens lagar. Du kan inte ha potentialskillnad i en kabel. Alltså mellan en och andra änden. Det är just det du beskriver. Tror du förväxlat plus och minus på batteriet eller så har din mätare tuppjuck.

Det du säger strider däremot mot fysikens lagar. Du har alltid potentialskillnad i kablar osv. Bara att det är väldigt låga skillnader.  Men låt säga att du drar 10 m kabel så kan du nog få 0.5 V potentialskillnad smile enligt https://upload.wikimedia.org/math/1/c/0/1c06c27702d2bd79a59a66c629ecaa65.png
Senast redigerat av Epforce (4 juli 2015)


914 Inlägg
4 juli 2015
#22
Krypström/tjuvström i bilar är väl lämpligast att mäta med en amperemeter kopplad mellan minus pol och kaross.

111 Inlägg
5 juli 2015
#23
Aronson skrev:
Krypström/tjuvström i bilar är väl lämpligast att mäta med en amperemeter kopplad mellan minus pol och kaross.

Vettigt att veta är att om man gör detta så grenar sig strömmen så mäter man upp 50 mA så flyter det betydligt mer läckström.


914 Inlägg
5 juli 2015
#24
Epforce skrev:
Aronson skrev:
Krypström/tjuvström i bilar är väl lämpligast att mäta med en amperemeter kopplad mellan minus pol och kaross.

Vettigt att veta är att om man gör detta så grenar sig strömmen så mäter man upp 50 mA så flyter det betydligt mer läckström.

Nu får du nog förklara,mäter man upp 50 mA så är det väl 50 mA.Vart grenar sig strömmen ?mäter man med ampere mätarn seriekopplad så lär väl all ström gå genom den?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
5 juli 2015
#25
Aronson skrev:
Epforce skrev:
Aronson skrev:
Krypström/tjuvström i bilar är väl lämpligast att mäta med en amperemeter kopplad mellan minus pol och kaross.

Vettigt att veta är att om man gör detta så grenar sig strömmen så mäter man upp 50 mA så flyter det betydligt mer läckström.

Nu får du nog förklara,mäter man upp 50 mA så är det väl 50 mA.Vart grenar sig strömmen ?mäter man med ampere mätarn seriekopplad så lär väl all ström gå genom den?

Helt rätt!

Amperemeter mäter ALL ström som passerar, är den kopplad mellan tex minus pol och fri minus-sko så mäter den ALL krypström

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

111 Inlägg
5 juli 2015
#26
t_one21 skrev:
Aronson skrev:
Epforce skrev:

Vettigt att veta är att om man gör detta så grenar sig strömmen så mäter man upp 50 mA så flyter det betydligt mer läckström.

Nu får du nog förklara,mäter man upp 50 mA så är det väl 50 mA.Vart grenar sig strömmen ?mäter man med ampere mätarn seriekopplad så lär väl all ström gå genom den?

Helt rätt!

Amperemeter mäter ALL ström som passerar, är den kopplad mellan tex minus pol och fri minus-sko så mäter den ALL krypström

Om man mäter mellan minus-pol och kabeln så flyter det all läckström men om man mäter från minus-pol till valfri jordpunkt så kommer det flyta en del av läckströmmen. Aronson skrev "mäta med amperemeter mellan minus-pol och kaross" Dvs det kommer inte flyta all läckström genom amperemätaren förutsatt att kabeln fortfarande sitter kvar men det skrev han inget om. Det går ju att göra så också men blir som jag skrev. Lättast är helt klart att ta loss kabeln och mäta helt i serie.


2 037 Inlägg
5 juli 2015
#27
Epforce skrev:
t_one21 skrev:
Aronson skrev:

Nu får du nog förklara,mäter man upp 50 mA så är det väl 50 mA.Vart grenar sig strömmen ?mäter man med ampere mätarn seriekopplad så lär väl all ström gå genom den?

Helt rätt!

Amperemeter mäter ALL ström som passerar, är den kopplad mellan tex minus pol och fri minus-sko så mäter den ALL krypström

Om man mäter mellan minus-pol och kabeln så flyter det all läckström men om man mäter från minus-pol till valfri jordpunkt så kommer det flyta en del av läckströmmen. Aronson skrev "mäta med amperemeter mellan minus-pol och kaross" Dvs det kommer inte flyta all läckström genom amperemätaren förutsatt att kabeln fortfarande sitter kvar men det skrev han inget om. Det går ju att göra så också men blir som jag skrev. Lättast är helt klart att ta loss kabeln och mäta helt i serie.

Blev krångligt det där. Men de flesta som mätt ström har lärt sig att man vanligtvis ska koppla amperemätaren i serie om man inte förstås har en amperetång.
Sen så står det inte heller något om att minuskabeln är kopplad på minuspolen.

111 Inlägg
5 juli 2015
#28
MammDiin skrev:
Epforce skrev:
t_one21 skrev:

Helt rätt!

Amperemeter mäter ALL ström som passerar, är den kopplad mellan tex minus pol och fri minus-sko så mäter den ALL krypström

Om man mäter mellan minus-pol och kabeln så flyter det all läckström men om man mäter från minus-pol till valfri jordpunkt så kommer det flyta en del av läckströmmen. Aronson skrev "mäta med amperemeter mellan minus-pol och kaross" Dvs det kommer inte flyta all läckström genom amperemätaren förutsatt att kabeln fortfarande sitter kvar men det skrev han inget om. Det går ju att göra så också men blir som jag skrev. Lättast är helt klart att ta loss kabeln och mäta helt i serie.

Blev krångligt det där. Men de flesta som mätt ström har lärt sig att man vanligtvis ska koppla amperemätaren i serie om man inte förstås har en amperetång.
Sen så står det inte heller något om att minuskabeln är kopplad på minuspolen.

Yes helt klart.
Tillbaka för att hjälpa OP så försök mäta läckström, får du inte ut något av det så börja felsöka bland det som kan dra tjuvström och testa koppla in/ut det.



Sök