3231
Sök

OBS VIDEO OBS, Audi A6 3.2liter Quattro -06, svårstartad, startar dock 95% på andra försöket direkt.

54 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
Hej

Har en Audi A6 -06 3.2L Quattro som har gått 23000, har ägt den i 1 år ca och efter jag hade haft den i någon månad så blev den svårtstartad, startar ibland på första försöket, startar på andra försöket till 95%, blir lite bättre när den är varm men inte mycket.

Bilen har fått nya tändstift, hjälpte inte, kan det bero på bränslefilter? Bilen ger inga felkoder.
Batteriet är fräscht, känns som att det är soppa som inte kommer fram eller dålig tändning.
Den går bra när den väl startat. Tacksam för svar och finns det någon i Växjötrakten som vill skruva för en billig peng så skicka gärna PM wink

(Bränslefilter byttes idag på verkstad och gjorde ingen skillnad, ger snart upp, någon som har någon ide?

VIDEO NÄR JAG FÖRSÖKER STARTA DEN, http://youtu.be/26jn3NCQbOg
,när den har startat luktar det bensin när man går ur bilen

Kan det vara någon av detta?
Tempgivare?
Tätning spridare?
Gasspjällsgivaren?
Senast redigerat av brallor (10 juli 2015)

6 103 Inlägg
9 juli 2015
Hej!
När en bil inte startar så finns det tre saker att kolla
1. Finns det gnista?
2. Finns det bränsle?
3. Finns det luft?

Det sista är inte särskilt troligt att motorn inte skulle få så då återstår gnista och bränsle. Kolla dessa!

54 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
http://youtu.be/26jn3NCQbOg

Här är ett klipp när jag försökte starta den idag, när den har startat luktar det bensin när man går ur bilen

Forummoderator
17 984 Inlägg
10 juli 2015
brallor skrev:
http://youtu.be/26jn3NCQbOg

Här är ett klipp när jag försökte starta den idag, när den har startat luktar det bensin när man går ur bilen

Jo, den får ju både bränsle & gnista då den faktiskt startar sen. Tycker den hugger emot lite vid första försöket. Så även där så... Men vad felet är vettifan...

Går den normalt sen? Har du kollat felkoder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 103 Inlägg
10 juli 2015
Hej!
Det hade varit lättare att höra om du stängt av radion...
Luktar bensin säger du! Men tänder motorn? Ta bort ett tändstift och kolla om du har gnista!

54 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Ja den går bra, kan ha lite ojämn tomgång första 30 sekunderna, sen går den kanon och alltid fint och jämt.
Den ger inga felkoder nu,

Ja ledsen för radion men var trött wink men man ska höra om man kör hög volym.

Kan det vara kamaxelgivaren? Vad kostar det att få den bytt på verkstad på ett ungefär?
Är en på jobbet som trodde på det men jag är tyvärr inte så kunnig.

6 103 Inlägg
11 juli 2015
Hej!
Luktar det bensin så läcker det någonstans! Har du prövat att spruta startspray runt spridare och vid insug? Går varvet upp då har du en läcka där!
Slitna O-ringar vid spridarna är ett klassiskt fel.

54 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Luktar det bensin så läcker det någonstans! Har du prövat att spruta startspray runt spridare och vid insug? Går varvet upp då har du en läcka där!
Slitna O-ringar vid spridarna är ett klassiskt fel.

Tack för tipset, ska kolla det under veckan.

Sök