2979
Sök

Saab 95 aero rycker och bluddrar mellan 2000-3000 varv

2 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
Hej gänget!

Vet att det sitter galet mycket kunniga människor
här så har en fråga.

Köpte en saab 95 aero -99 förra året den gick bra fram till en månad sedan (början av juni)
Självklart månaden innan besiktningen... Men det började med att check engine lampan lös lite titt som tätt,
Ibland bara någon mil och ibland i flera dygn... Sen exploderade min kylarslang och topp packningen gick (trodde jag men det va "bara" 2 insugsventiler som hade krökts, jag och svågern tog isär bilen och satte ditt två nya ventiler jag gasade iväg han inte mer än 4-5 mil innan ena kamdrevet lossnade och motorn stendog.. Vi gjorde om prosseduren
Och inget vi hittade va skadat, komptestade den igen och allt verkade vara i sin ordning men sen började hon rycka runt 2100-2900 varv och det kunde vara riktiga hugg ibland och om man fortsatte gasa igenom dem bluddrar hon bara, hon har även orolig tomgång och dör när jag frikopplar.... jag har bytt olja, olje filter, ny vevhusventilation, nya stifft, innan allt detta började.. Nu har jag bytt LLM och lånat en Annan Tändkassett och då är tomgången stabil och hon rycker bara ibland nen fortfarande mellan dessa varvtal... Och lampan lyser numera konstant 😓 någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?

47 Inlägg
9 juli 2015
Vad för tändstift köpte du till bilen? av erfarenhet så går saaben illa med alla andra märken än NGK.

2 Inlägg
14 juli 2015
Trådstartare
Fick ett gäng från biva när jag köpte ny LMM ska kolla märke!

4 670 Inlägg
14 juli 2015
Kollat soppapumpen? Soppafilter?

Sitter alla slangar där dom ska sitta? Ordentligt dragna?

70 Inlägg
14 juli 2015
Om lampan lyser, så läs av felkoderna?
Stiften du ska ha är BCPR7ES-11

// Peter

Sök