2941
Sök

Regler: Besikta volvo 740?

Kapten-X
18 juli 2015
Trådstartare
#1
Nu ska vi se här då är sugen på att köpa en merca diesel men hittar inga vettiga så lurar lite på en 740 ist (har en 740 nu men de är reserdelsbil) de är undra är vad besiktning säger om, Sportstolar,sportratt,extraktorgrenrör ? ska hålla mig till gamla fronten då den är snyggast och jag vill slippa katt jäveln, katten kom sena 88? tack i förhand för hjälpen. smile

Forummoderator
26 361 Inlägg
18 juli 2015
#2
Kapten-X skrev:
Nu ska vi se här då är sugen på att köpa en merca diesel men hittar inga vettiga så lurar lite på en 740 ist (har en 740 nu men de är reserdelsbil) de är undra är vad besiktning säger om, Sportstolar,sportratt,extraktorgrenrör ? ska hålla mig till gamla fronten då den är snyggast och jag vill slippa katt jäveln, katten kom sena 88? tack i förhand för hjälpen. smile

Kan du använda dom vanliga bältena till stolarna så är det nog inget besiktningen bryr sig om.
Sportratten är väl ett gränsfall då originalratten förmodligen hade en airbag? Har du tur så bryr dom sig inte.
Extraktor brukar dom inte lägga märke till så länge inte hela bilen är uppenbar att den är modifierad..

88 och framåt har jag för mig man måste ha en katalysator, men den behöver inte funka.
89 och framåt måste du ha en katalysator som fyller sin funktion.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juli 2015
#3
Airbag i tidig 740??
Det gick att köpa 88or med och utan kat. Man fick skattelättnad vid köp av vagn med kat

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
18 038 Inlägg
18 juli 2015
#4
87:orna hade väl någon halvelektronisk förgasare som strulade friskt vill jag minnas. Kolla upp det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juli 2015
#5
Hybridsmurfen skrev:
87:orna hade väl någon halvelektronisk förgasare som strulade friskt vill jag minnas. Kolla upp det.

Mmm B200/230K. Fina grejjer. Fy för den lede

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 361 Inlägg
18 juli 2015
#6
DiwraZ skrev:
Airbag i tidig 740??
Det gick att köpa 88or med och utan kat. Man fick skattelättnad vid köp av vagn med kat

Hade dom inte airbag?
Är iofs halvdålig på Volvos 700-serie, vad dom hade och inte så..

DiwraZ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
87:orna hade väl någon halvelektronisk förgasare som strulade friskt vill jag minnas. Kolla upp det.

Mmm B200/230K. Fina grejjer. Fy för den lede

Rätt justerad så går B230K riktigt bra dock..det har jag själv fått erfara efter att en kompis köpte en 240 av mig med en dylik motor och faktiskt justerade in den..jävlar i gatan säger jag bara..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juli 2015
#7
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Airbag i tidig 740??
Det gick att köpa 88or med och utan kat. Man fick skattelättnad vid köp av vagn med kat

Hade dom inte airbag?
Är iofs halvdålig på Volvos 700-serie, vad dom hade och inte så..

DiwraZ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
87:orna hade väl någon halvelektronisk förgasare som strulade friskt vill jag minnas. Kolla upp det.

Mmm B200/230K. Fina grejjer. Fy för den lede

Rätt justerad så går B230K riktigt bra dock..det har jag själv fått erfara efter att en kompis köpte en 240 av mig med en dylik motor och faktiskt justerade in den..jävlar i gatan säger jag bara..

Möjligen att du kunde välja till det på 91-92 men aldrig sett någon med airbag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 361 Inlägg
18 juli 2015
#8
DiwraZ skrev:
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Airbag i tidig 740??
Det gick att köpa 88or med och utan kat. Man fick skattelättnad vid köp av vagn med kat

Hade dom inte airbag?
Är iofs halvdålig på Volvos 700-serie, vad dom hade och inte så..

DiwraZ skrev:

Mmm B200/230K. Fina grejjer. Fy för den lede

Rätt justerad så går B230K riktigt bra dock..det har jag själv fått erfara efter att en kompis köpte en 240 av mig med en dylik motor och faktiskt justerade in den..jävlar i gatan säger jag bara..

Möjligen att du kunde välja till det på 91-92 men aldrig sett någon med airbag

Då rättar jag mig efter detta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 juli 2015
#9
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Airbag i tidig 740??
Det gick att köpa 88or med och utan kat. Man fick skattelättnad vid köp av vagn med kat

Hade dom inte airbag?
Är iofs halvdålig på Volvos 700-serie, vad dom hade och inte så..


Rätt justerad så går B230K riktigt bra dock..det har jag själv fått erfara efter att en kompis köpte en 240 av mig med en dylik motor och faktiskt justerade in den..jävlar i gatan säger jag bara..

Möjligen att du kunde välja till det på 91-92 men aldrig sett någon med airbag

Då rättar jag mig efter detta.

Osäker på vilka år det fanns, men vanligt är det inte

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Kapten-X
18 juli 2015
Trådstartare
#10
Neä under 80talet fanns ingen airbag på 740 och nyare än 89 är inte intressant så men då borde det gå fint att rulla igenom bes med de grejerna då big_smile de här med kapade fjädrar då? om dom inte tar i när man svänger och dom sitter fast så får man ha kapat ? har läst om de men de är väldigt luddigt var in o prata med bes gubben för nåra år sen och han sa om fjädrarna sitter fast när som hissar och inte tar i när man svänga fullt så får man ha det men då är ju problemet att man inte får borra i skålen så hur får man fast dom hmm

Forummoderator
18 038 Inlägg
18 juli 2015
#11
Kapten-X skrev:
Neä under 80talet fanns ingen airbag på 740 och nyare än 89 är inte intressant så men då borde det gå fint att rulla igenom bes med de grejerna då big_smile de här med kapade fjädrar då? om dom inte tar i när man svänger och dom sitter fast så får man ha kapat ? har läst om de men de är väldigt luddigt var in o prata med bes gubben för nåra år sen och han sa om fjädrarna sitter fast när som hissar och inte tar i när man svänga fullt så får man ha det men då är ju problemet att man inte får borra i skålen så hur får man fast dom hmm

Det är nog väldigt upp till den som besiktigar och hur kapningen är gjord.
Jag skulle rekommendera en 88B eller en 89. Insprutet fungerar bra och bilen går jämnt och snålt om man jämför.

En bubblare är en 740 GLE 86-87 med insprut och cirka 130 hk. De går friskt. Haft en. Hade även en 745 -8? med bytt kamaxel till något "vasst" Den hette 500-någonting. Gick något så in i helvete :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

586 Inlägg
19 juli 2015
#12
Att kapa fjädrar kan du göra. Det som man behöver tänka på är att fjädern behöver passa rätt bra i skålen där nere och i gummit där uppe. Fjädern skall också sitta fast när bilen är upphissad. Gör du en bes på bilen och sen kapar du fjädrarna till den nivå du vill ha bilen. Sedan skaffar du bara två extra fjäderben fram som du bara snabbt byter till när du ska bes nästa gång. Så gör jag på min 740 och det går hur fort som helst...

GLE går lite bättre med sina 130hk, dock så har du mekaniskt insprut på dom. Dom brukar vara lite mer oroliga på tomgång men det är också det enda jag kan komma på.. GLT 16v går riktigt bra och många säger att dom motorerna inte tål lite mycket styrk som dom gamla 8v, men med min erfarenhet så håller dom.. Och jag har ganska tung gasfot..

Sportstolar har jag aldrig haft i någon av mina kärror så det kan jag inte säga nånting om, men det är ju samma där. Är du osäker så bes med vanliga stolar och sen byt bara. Det är snabbt gjort.

Rattar jag har bytt massor och aldrig fått anmärkning på något. Det som jag skulle kunna tänka mig är att om du har typ den 13" ratt så kan dom nog kanske gnälla på att den är för liten..


Sök