Det är generellt en körglad och driftsäker modell med rimliga driftkostnader men du tar självklart en risk med ett renoveringsobjekt. Jag antar att det är den Topazblau i Jönköping? En sänkt 3-serie med stora fälgar och folie på interiörlisterna väcker mer än en varningsklocka och de behöver inte ha rätt för det finns gott om bilintresserade (ungdomar?) som tar hand om sina pärlor, men minst lika många som slarvar med underhållet och buskör utan att prioritera bilens mående. Utöver det ger annonsen ett bra intryck.
Så som jag ser det är lite skavanker i lacken helt okej på en sexton år gammal bil och förmodligen kommer det även att finnas lite rost om du tittar efter. Felen är ingen mening att spekulera i utan att läsa av felkoder och felsöka, det kan vara allt från ett kabelbrott till en defekt styrbox och vara allt från gratis till att kosta tusenlappar att åtgärda men felet är inte ovanligt på BMW och det är ofta av en enklare sort.
Du kan absolut åtgärda det själv om du har tid och ork och det finns mycket resurser att utnyttja, det finns ett stort nätverk för BMW-ägare och entusiaster i världen spritt på både internationella och svenska forum där du kan hitta information, GDS-guider från andra ägare som har löst samma problem, verkstadsmanualer, delar eller programvara med mera. Det är inget unikt för BMW men långt från alla märken ger upphov till samma aktivitet på nätet.
I din situation hade jag åkt upp och tagit en titt på bilen och om den verkar okej bett ägaren om att få göra en bildiagnos* eller liknande, i värsta fall krävs det två turer men om du har lite flyt och stationen är lite serviceinriktad kanske du kan hålla en tid öppen samma dag som du tar den första titten.
*
http://www.bilprovningen.se/vara-tjanst … agnos.htmlDet kostar visserligen 1590:- (om du väljer Bp) men klarar bilen av kontrollen med undantag för felet på ABS/ASC så kan du känna dig trygg med köpet, får den en eller ett par anmärkningar till kan du kanske pruta på priset och har på så sätt sparat in de 1590:- eller mer på reparationer du annars fått stå för. Men om bilen i värsta fall är en katastrof så har du kastat pengarna i sjön men å andra sidan sluppit all den huvudvärk bilen hade inneburit i din ägo.
Fundera på saken och lycka till om du väljer att gå vidare!