2811
Sök

Audi A4, Diesel eller Bensin? (-08 och uppåt)

221 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hallå där!
Haft min Saab felfritt i 2 år, dock är det dags att sälja den i förmån av nyare bil.
Är totalt kär i utseendet på Audi A4 årsmodell -08 och uppåt (med faceliften) så lutar starkt åt den.

Dock är jag osäker på om jag ska köra på bensin eller diesel? Pendlar cirka 5 mil till jobbet, i övrigt sker inte speciellt många långa sträckor. Skattemässigt skiljer det cirka 1500 mellan en diesel och bensin, vilket man spar in ganska snabbt på bränslet då man kör diesel. Lär ju bli cirka 1500 mil / år, drar diesel 2 dl mindre per mil så blir det ju cirka 4200kr mindre i bränsle.

Men då är frågan: Hur skiljer sig servicekostnaderna? Större risk för motorhaveri eller annat med Diesel?
Andra nackdelar med diesel som jag bör överväga? Hört om partikelfilter, dock ska ju de hålla väldigt väldigt länge.  Håller det mer än 7500 mil så har jag "tjänat" in det i bränslekostnader iaf.

Ps. om ni vet andra problem med Audi A4 så får ni gärna säga dom också, så man eventuellt får överväga en annan bil haha.

Tack på förhand!

358 Inlägg
2 augusti 2015
#2
Är det 5 mil tur & retur till jobbet?
Isåfall föreslår jag bensinmotor, dels för att du tror att det inte blir mer än 1500 mil per år och dels för det körs mest kortare sträckor.
I övrigt blir det nog enklare att hitta en bensinare med lägre mil till hyfsat pris jämfört med en diesel.

Vilka motorer har du kikat på? 2.0 tdi och 2.0 tfsi?

736 Inlägg
2 augusti 2015
#3
Google på A4 och oljeförbrukning, ingen kul läsning om bensinarna...


221 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#4
Timol skrev:
Är det 5 mil tur & retur till jobbet?
Isåfall föreslår jag bensinmotor, dels för att du tror att det inte blir mer än 1500 mil per år och dels för det körs mest kortare sträckor.
I övrigt blir det nog enklare att hitta en bensinare med lägre mil till hyfsat pris jämfört med en diesel.

Vilka motorer har du kikat på? 2.0 tdi och 2.0 tfsi?

Varför ska man ta bensin om man kör runt 1500 mil?
Vad är det som gör Diesel dyrare? Det är 5 mil t&r, dvs 2.5 mil sträcka. Kommer ej köra några kortare sträckor än så, förutom eventuell storhandling.

Kikat på 2.0 tdi och 1.8 tfsi smile
Senast redigerat av kwamex (2 augusti 2015)

358 Inlägg
2 augusti 2015
#5
Med dagens bränslepriser (billigare diesel) så kan det löna sig med diesel ändå, men om man ser till servicekostnader/driftsäkerhet på de motorer du kikat på hade jag valt 1.8 tfsi då den har kamkedja och låg förbrukning för en bensinmotor.

47 Inlägg
2 augusti 2015
#6
Tycker att du borde välja en TDIe från mitten 2011 då de är skattebefriade(120g varianten) och därefter en skatt på ca 1500. Då finns det ingen anledning att köra på bensin även om man kör kortare sträckor. Dieseln är betydligt säkrare kort än bensinmotorerna, bensinmotorerna har kamkedja som kan krångla samt att det finns en del som haft problem med hög oljeförbrukning.

Angående servicekostnader så tror jag att det är ganska lika mellan bensin/diesel. Dieselfilter var 6000 mil mot tändstift på en bensinmotor. Diesel har kamrem som skall bytas efter 21000mil.

Vår A4 Avant TDIe drar ca 0,45-0,5 landsväg/motorvägskörning. Med en del stadskörning brukar det landa på ca 0,52-0,55 per tank.


221 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#7
MickeZ2 skrev:
Tycker att du borde välja en TDIe från mitten 2011 då de är skattebefriade(120g varianten) och därefter en skatt på ca 1500. Då finns det ingen anledning att köra på bensin även om man kör kortare sträckor. Dieseln är betydligt säkrare kort än bensinmotorerna, bensinmotorerna har kamkedja som kan krångla samt att det finns en del som haft problem med hög oljeförbrukning.

Angående servicekostnader så tror jag att det är ganska lika mellan bensin/diesel. Dieselfilter var 6000 mil mot tändstift på en bensinmotor. Diesel har kamrem som skall bytas efter 21000mil.

Vår A4 Avant TDIe drar ca 0,45-0,5 landsväg/motorvägskörning. Med en del stadskörning brukar det landa på ca 0,52-0,55 per tank.

Är det någon övrig skillnad på TDIe från 2011? Får ju ge cirka 170 000 istället för 100 000 då, cirka 70% mer pengar. Lär ju knappast tjäna in värdeminskningen på bilen genom skatten dock, men kanske finns andra finesser/mindre barnsjukdomar eller annat som kan motivera att betala mer?

edit:
http://www.blocket.se/lund/Audi_A4_2_0_ … =7&w=3

Denna kanske skulle vara något? TDIe med 2000 skatt / år.
Senast redigerat av kwamex (2 augusti 2015)

47 Inlägg
3 augusti 2015
#8
Är inte helt säker på vad som skiljer men när det gäller förbrukning så ska nog den dra lite mindre med tanke på att den släpper ut 120g mot 129g. Det gör ju ca 500kr på skatten. Vad detta gör i praktiken vet jag inte, antagligen inte så mycket.

Vad gäller resten av bilen så tror jag inte att det skiljer så mycket. Tror att man gjorde någon uppdatering på inneskärmar fram för att minska risken för lacksläpp, vet inte hur bra det funkar.

Du borde kunna hitta billigare bilar är 170. Är det det en Sedan så borde du kunna hitta en bil för runt 130-140 och en Avant kanske lite högre. Även om det är lite dyrare inköpspris så borde du ha igen det när du säljer!



Sök