3526
Sök

Vad slits vid drifting

239 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#1
Tjena, vad är det som brukar gå sönder/slits mycket på och man bör vara berädd på att ersätta förutom däck och kopplingen.

MVH

75 Inlägg
8 augusti 2015
#2
Växellåda, bakaxel, bussningar mm

Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 augusti 2015
#5
Allt.. precis allt.. Man tröttnar rätt fort på byta lådor/bakvagnar/bussningar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 948 Inlägg
9 augusti 2015
#6
Listan på saker som kan gå sönder är på tok för lång.
Fast nu frågade du ju iofs om vad som slits, jag skulle vilja påstå att inget förutom däcken borde slitas nämnvärt mycket vid driftande, bilen "flyter" ju fram, bromsas knappt och sen brukar ju även driftarna bara utnyttja typ max 1/3 av banan så bilen hinner ju även kylas ner/aldrig bli varm (med varm menar jag oljetemp på 125 grader +).

Däremot så är ju risken dessto större för en krasch vid driftning... dom flesta klarar ju knappt av att hålla alla hjulen innan för banan genom en enda sladd smile

Jag skulle aldrig (och har aldrig) ta ut en bil på bana som jag inte har råd att antingen totaltkvadda (dvs bilen måste vara betald) alt. ta en stor reparation på (30-50k).

Jag räknade med 5000 för en heldag på bana med min m3a (drygt 1h effektiv körtid), med tanke på hur lite dom som kör drifting faktiskt kör (kommer ni någonsin över 20min sladdande på en dag?) så skulle jag gissa på att kostnaden blir ungefär densamma.

Men så länge du inte är sugen på att ställa bilen under ett skynke för att spara ihop pengar nästkommande 2 åren för att kunna laga den... ge dig inte ut på banan.

239 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
#7
baltis skrev:
Listan på saker som kan gå sönder är på tok för lång.
Fast nu frågade du ju iofs om vad som slits, jag skulle vilja påstå att inget förutom däcken borde slitas nämnvärt mycket vid driftande, bilen "flyter" ju fram, bromsas knappt och sen brukar ju även driftarna bara utnyttja typ max 1/3 av banan så bilen hinner ju även kylas ner/aldrig bli varm (med varm menar jag oljetemp på 125 grader +).

Däremot så är ju risken dessto större för en krasch vid driftning... dom flesta klarar ju knappt av att hålla alla hjulen innan för banan genom en enda sladd smile

Jag skulle aldrig (och har aldrig) ta ut en bil på bana som jag inte har råd att antingen totaltkvadda (dvs bilen måste vara betald) alt. ta en stor reparation på (30-50k).

Jag räknade med 5000 för en heldag på bana med min m3a (drygt 1h effektiv körtid), med tanke på hur lite dom som kör drifting faktiskt kör (kommer ni någonsin över 20min sladdande på en dag?) så skulle jag gissa på att kostnaden blir ungefär densamma.

Men så länge du inte är sugen på att ställa bilen under ett skynke för att spara ihop pengar nästkommande 2 åren för att kunna laga den... ge dig inte ut på banan.
Tack för ett bra svar, och tack ni andra grabbar med!

Det finns ju drifting på olika nivåer och sätt såklart , i mitt fall så handlar det om en effekt på ca 300whp och 215 kinadäck som ska sladdas. var ute på banan i kanske 20 min, max oljetemp var 105 grader, och däcken lycakdes hålla hela vägen och brännde inte överdrivet mkt soppa.

Någon som skulle kunna förklara hur/varför bakvagnen tar stryk?

och på vilket sätt tar vlådan stryk? För att man clutchkickar eller är det annat som tar död på den?

Och en sista fråga, när jag körde på bana för första gången häromdan så började bilen skaka krafitkgt när jag svängde rätt hårt, den låter liksom "rrrrrrrrr" och hela karrossen skakar, vad beror det på? låter inte alltför nyttigt.
Senast redigerat av puttepro (9 augusti 2015)

Ford fantast
1 607 Inlägg
9 augusti 2015
#8
reservhjulet big_smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

239 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
#9
Fiesta_Racing skrev:
reservhjulet big_smile
Bilen var helt tom smile

1 948 Inlägg
9 augusti 2015
#10
puttepro skrev:
baltis skrev:
Listan på saker som kan gå sönder är på tok för lång.
Fast nu frågade du ju iofs om vad som slits, jag skulle vilja påstå att inget förutom däcken borde slitas nämnvärt mycket vid driftande, bilen "flyter" ju fram, bromsas knappt och sen brukar ju även driftarna bara utnyttja typ max 1/3 av banan så bilen hinner ju även kylas ner/aldrig bli varm (med varm menar jag oljetemp på 125 grader +).

Däremot så är ju risken dessto större för en krasch vid driftning... dom flesta klarar ju knappt av att hålla alla hjulen innan för banan genom en enda sladd smile

Jag skulle aldrig (och har aldrig) ta ut en bil på bana som jag inte har råd att antingen totaltkvadda (dvs bilen måste vara betald) alt. ta en stor reparation på (30-50k).

Jag räknade med 5000 för en heldag på bana med min m3a (drygt 1h effektiv körtid), med tanke på hur lite dom som kör drifting faktiskt kör (kommer ni någonsin över 20min sladdande på en dag?) så skulle jag gissa på att kostnaden blir ungefär densamma.

Men så länge du inte är sugen på att ställa bilen under ett skynke för att spara ihop pengar nästkommande 2 åren för att kunna laga den... ge dig inte ut på banan.
Tack för ett bra svar, och tack ni andra grabbar med!

Det finns ju drifting på olika nivåer och sätt såklart , i mitt fall så handlar det om en effekt på ca 300whp och 215 kinadäck som ska sladdas. var ute på banan i kanske 20 min, max oljetemp var 105 grader, och däcken lycakdes hålla hela vägen och brännde inte överdrivet mkt soppa.

Någon som skulle kunna förklara hur/varför bakvagnen tar stryk?

och på vilket sätt tar vlådan stryk? För att man clutchkickar eller är det annat som tar död på den?

Och en sista fråga, när jag körde på bana för första gången häromdan så började bilen skaka krafitkgt när jag svängde rätt hårt, den låter liksom "rrrrrrrrr" och hela karrossen skakar, vad beror det på? låter inte alltför nyttigt.
Det som gör att bilen kan ta stryk är ju ryck och slit... tänk dig själv att du kommer på sladd sen avbryter sladden (dvs inte "sladdar" returen)... då brukar det rycka till en del i hela bilen... svårt att förklara men hoppas du förstår.

Ser inte att växellådan ska slitas mer utav driftande heller... så länge inte oljetempen skjuter i väg.

Vanligt med mycket vibrationer från däck osv efter en dag på bana, brukar alltid bero på en massa gummi som man antingen har I fälgen eller som satt sig på slitbanan. Råkat ut för extremt mycket "pickup" specielt när man varit och kört på träffar där det även driftas eller bilar kört med slicks.
Därför man alltid lägger en fin "11" när man åker från banan vid dagens slut big_smile
Kan ju även vara något annat som gått sönder / slitits ut men börja med och kolla detta.

239 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#11
baltis skrev:
puttepro skrev:
baltis skrev:
Listan på saker som kan gå sönder är på tok för lång.
Fast nu frågade du ju iofs om vad som slits, jag skulle vilja påstå att inget förutom däcken borde slitas nämnvärt mycket vid driftande, bilen "flyter" ju fram, bromsas knappt och sen brukar ju även driftarna bara utnyttja typ max 1/3 av banan så bilen hinner ju även kylas ner/aldrig bli varm (med varm menar jag oljetemp på 125 grader +).

Däremot så är ju risken dessto större för en krasch vid driftning... dom flesta klarar ju knappt av att hålla alla hjulen innan för banan genom en enda sladd smile

Jag skulle aldrig (och har aldrig) ta ut en bil på bana som jag inte har råd att antingen totaltkvadda (dvs bilen måste vara betald) alt. ta en stor reparation på (30-50k).

Jag räknade med 5000 för en heldag på bana med min m3a (drygt 1h effektiv körtid), med tanke på hur lite dom som kör drifting faktiskt kör (kommer ni någonsin över 20min sladdande på en dag?) så skulle jag gissa på att kostnaden blir ungefär densamma.

Men så länge du inte är sugen på att ställa bilen under ett skynke för att spara ihop pengar nästkommande 2 åren för att kunna laga den... ge dig inte ut på banan.
Tack för ett bra svar, och tack ni andra grabbar med!

Det finns ju drifting på olika nivåer och sätt såklart , i mitt fall så handlar det om en effekt på ca 300whp och 215 kinadäck som ska sladdas. var ute på banan i kanske 20 min, max oljetemp var 105 grader, och däcken lycakdes hålla hela vägen och brännde inte överdrivet mkt soppa.

Någon som skulle kunna förklara hur/varför bakvagnen tar stryk?

och på vilket sätt tar vlådan stryk? För att man clutchkickar eller är det annat som tar död på den?

Och en sista fråga, när jag körde på bana för första gången häromdan så började bilen skaka krafitkgt när jag svängde rätt hårt, den låter liksom "rrrrrrrrr" och hela karrossen skakar, vad beror det på? låter inte alltför nyttigt.
Det som gör att bilen kan ta stryk är ju ryck och slit... tänk dig själv att du kommer på sladd sen avbryter sladden (dvs inte "sladdar" returen)... då brukar det rycka till en del i hela bilen... svårt att förklara men hoppas du förstår.

Ser inte att växellådan ska slitas mer utav driftande heller... så länge inte oljetempen skjuter i väg.

Vanligt med mycket vibrationer från däck osv efter en dag på bana, brukar alltid bero på en massa gummi som man antingen har I fälgen eller som satt sig på slitbanan. Råkat ut för extremt mycket "pickup" specielt när man varit och kört på träffar där det även driftas eller bilar kört med slicks.
Därför man alltid lägger en fin "11" när man åker från banan vid dagens slut big_smile
Kan ju även vara något annat som gått sönder / slitits ut men börja med och kolla detta.
yes förstår hur du menar, och vad är det som tar stryk vid dessa såkallade ryck? smile

Haha vad menas med "11" ? smile Burnout?

Ford fantast
1 607 Inlägg
11 augusti 2015
#12
puttepro skrev:
Fiesta_Racing skrev:
reservhjulet big_smile
Bilen var helt tom smile
det var ett skämt om du inte förstod det smile men men

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 augusti 2015
#13
Vid rycken som baltis menar vid returer osv. är det ju hela chassit som tar stryk, bussningar och leder mm.

Sen vid mjuk körning så bör inte växellådan ta nån nämnvärd stryk men vid klutchkicks så kan du nog ha otur och rasa nästan vilken del som helst i drivlinan.

Det med vibrationer skulle ju även kunna vara att nått av hjulen tar i karossen, blir mycket mer belastning på banan så det du inte lyckas märka på gatan märks på banan istället.

- Time Attack -

239 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#14
Fiesta_Racing skrev:
puttepro skrev:
Fiesta_Racing skrev:
reservhjulet big_smile
Bilen var helt tom smile
det var ett skämt om du inte förstod det smile men men
Finns så många nötter på forum så det e svårt och veta vem som e ironisk och vem som inte är det, hehe wink

Ford fantast
1 607 Inlägg
11 augusti 2015
#15
puttepro skrev:
Fiesta_Racing skrev:
puttepro skrev:

Bilen var helt tom smile
det var ett skämt om du inte förstod det smile men men
Finns så många nötter på forum så det e svårt och veta vem som e ironisk och vem som inte är det, hehe wink
HAHa och fler finns det på facebook big_smile tongue

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

7 349 Inlägg
14 augusti 2015
#16
Vad jag skulle kolla extra noga efter "en dag på banan" är slutväxel = pinjong och kronhjul, kardanaxel samt kardanknutar eller motsvarande.

B t w någon här som kört på Gröndal?roll

smile

1 948 Inlägg
14 augusti 2015
#17
torsen skrev:
Vad jag skulle kolla extra noga efter "en dag på banan" är slutväxel = pinjong och kronhjul, kardanaxel samt kardanknutar eller motsvarande.

B t w någon här som kört på Gröndal?roll

smile
Gröndal = Stor gocart bana...

Men visst som helt grön så är det ju bättre att öva där än på någon parkering/allmän väg

Evildan
15 augusti 2015
#18
torsen skrev:
Vad jag skulle kolla extra noga efter "en dag på banan" är slutväxel = pinjong och kronhjul, kardanaxel samt kardanknutar eller motsvarande.

B t w någon här som kört på Gröndal?roll

smile
Yopp, kör regelbundet på världens längsta bana. Ska dit en sväng i dag.

Du åker mest "utanför banan" har jag förstått? Brukar se en del skogsmullar tuffa förbi utanför "vårt" banområde.

Driftingen eller Speedwayen överlåter jag åt andra.


Sök