4170
Sök

Köpråd V70 2,5T -01 250+ hkr Aut. Bensin

41 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#1
Köpråd,Problem vid högt miltal 38"?
full serv.bok finns
original...endast påsatt ett öppet luftfilter
Brister angående denna modell,årgång m.m m.m
Hög bensinförbrukning...eller  ?

Lite brådis..ska kolla den i em vid 17-tiden wink
Senast redigerat av staren62 (16 augusti 2015)

736 Inlägg
16 augusti 2015
#2
Miltalen behöver inte betyda så mycket men då vill man ju veta att den blivit omskött och servad. Kvitton på slitdelar mm, att växellådan blivit spolad nån gång och så. Man får ju ett intryck av säljaren om hen brytt sig om bilen förutsatt att hen ägt den ett tag. Gällande förbrukning drar de inte mer än dito utan turbo om man kör lugnt, men såklart mer om man gillar att gasa på. Min -05 har snittat 0,93 på 4k mil.

Men jag skulle spontant säga att en som gått så långt bör ligga rätt mycket lägre i pris än en jämnårig lågmilare i mina ögon...


4 822 Inlägg
16 augusti 2015
#3
staren62 skrev:
original...endast påsatt ett öppet luftfilter

hur får du ihop det med 250+ hkr som du skrevi rubriken? en V70 2,4T ´01 har 200Hk orginal , 2,5T kom ett par år senare och har 210Hk

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

41 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#4
har aldrig ägt en V70...gått efter vad säljaren sagt.
ska kolla det snart...

Tack för påpekanden o svar...

Forummoderator
18 008 Inlägg
16 augusti 2015
#5
250Hk... Nja...

Lådan ger upp vid cirka 38-44tmil. Den är på gång alltså. För det är väl den äldre lådan med två knappar på? Bilen kan hålla kanonbra men du får köra som folk och inte trycka plattan i mattan överallt.

Köper du den så byt växellådsolja omedelbart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

41 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#6
Tack för "heads upen"..ngt oseriös säljare.sad

Ska kolla en "vanlig"V70...-03:a 140 hkr o manuell 30" mil.
Klokt?
Ngt att säga om dessa/denna modell?

441 Inlägg
16 augusti 2015
#7
01 så är det 2.4t

2.5t komm först med modellår 04?
Den kan ge 250hk med steg 1 chip från typ bsr, men du får inte 40-50hk med öppet filter. Maskinellt så är det trevliga bilar men sliter bussningar i framvagnen som alla tunga bilar 2.4/2.5t, t5, har större bromsar än de mindre sugmotorerna. Dvs minst 16" fälgar. Kolla så att all el funkar, lås larm mm.


4 822 Inlägg
17 augusti 2015
#8
Hybridsmurfen skrev:
För det är väl den äldre lådan med två knappar på?

2 knappar? du tänker inte på dom som har 3 knappar (sport, ekonomi, vinter)? dom fanns bara till 98, 99 kom ju dom som man bara kunde välja vinterläge på och är 5 växlade mot tidigare 4.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
18 008 Inlägg
17 augusti 2015
#9
Christian S skrev:
Hybridsmurfen skrev:
För det är väl den äldre lådan med två knappar på?

2 knappar? du tänker inte på dom som har 3 knappar (sport, ekonomi, vinter)? dom fanns bara till 98, 99 kom ju dom som man bara kunde välja vinterläge på och är 5 växlade mot tidigare 4.

Ah! Var ett tag sedan jag hade den äldre lådan. Då så. Den 5-växlade ska tydligen vara lite tåligare, om man nu får tro min verkstad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 008 Inlägg
17 augusti 2015
#10
staren62 skrev:
Tack för "heads upen"..ngt oseriös säljare.sad

Ska kolla en "vanlig"V70...-03:a 140 hkr o manuell 30" mil.
Klokt?
Ngt att säga om dessa/denna modell?

Köpte en V70 -02 140Hk för några veckor sedan. Med automatlåda dock. Jag trodde det skulle bli jobbigt att -i mitt fall- byta ner mig. en jag kör den i princip varje dag. Trivs utmärkt. Fick tag på ett bra exemplar men tittade också på många lik först.

Framvagn slits som på andra tyngre bilar, gnissel från leder kan betyda byte av dessa. Min har rullat 30tmil men låter som ny i maskin. 140Hk är en trevlig pjäs med bra bottendrag. i backar på motorvägen känner man dock att den kräver lite varv ibland och den växlar ner men vid vanlig körning duger den gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 822 Inlägg
17 augusti 2015
#11
om man vill kan man chipa 140Hk till 180Hk då det är exakt samma motor som 170Hk motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
18 008 Inlägg
17 augusti 2015
#12
Christian S skrev:
om man vill kan man chipa 140Hk till 180Hk då det är exakt samma motor som 170Hk motorn.

Är medveten om detta jag med. 140Hk är ju en strypt maskin... Dessutom har jag en chiptrimmningsfirma ett par km från hemmet. Hmm...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

41 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
#13
Hybridsmurfen skrev:
staren62 skrev:
Tack för "heads upen"..ngt oseriös säljare.sad

Ska kolla en "vanlig"V70...-03:a 140 hkr o manuell 30" mil.
Klokt?
Ngt att säga om dessa/denna modell?

Köpte en V70 -02 140Hk för några veckor sedan. Med automatlåda dock. Jag trodde det skulle bli jobbigt att -i mitt fall- byta ner mig. en jag kör den i princip varje dag. Trivs utmärkt. Fick tag på ett bra exemplar men tittade också på många lik först.

Framvagn slits som på andra tyngre bilar, gnissel från leder kan betyda byte av dessa. Min har rullat 30tmil men låter som ny i maskin. 140Hk är en trevlig pjäs med bra bottendrag. i backar på motorvägen känner man dock att den kräver lite varv ibland och den växlar ner men vid vanlig körning duger den gott.

Hejsan,
Blev en -01 2,4t man.vxl. 25000 mil..
samma här, provkört många lik!..men denna måste jag säga:som ny bil...

det påstods att den läcker lite olja,förra ägaren fick fylla på lite var 14:e dag..
vanligt med lite läckage var?

Tack på förhand!
Senast redigerat av staren62 (29 augusti 2015)

3 173 Inlägg
29 augusti 2015
#14
Kolla mellan motor å växellådan. Kan hända att Packboxen har pajat


41 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
#15
tobzter skrev:
Kolla mellan motor å växellådan. Kan hända att Packboxen har pajat

ska göra det...
Tackar!

441 Inlägg
30 augusti 2015
#16
Även packningen till oljepumpen kan läcka.  Hade det på min så då passa jag på att byta allt när ändå kamremmen var av.


41 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#17
Vid service fann jag att kopparpackningen till oljeavtappningspluggen var i stort sett obefintlig...neutral
Ny packning o olja/filter.
Besiktigade..UA
Min blanksvarta 200 HK Pärla är jag nu MKT Nöjd med!


Sök