spillolja skrev:
Rostskyddsfirman i Uppsala har helt enkel gjort ett fuskjobb om dom överhuvutaget gjort något
hade jag ägt denna bil hade jag borrat 2st hål som tidigare beskrivet, dragit i det nämda rostkyddet
in och utvändigt på undersidan av tröskeln, låtit torka litet, sedan ett tjockflytande rostskydd på undersidan av tröskeln, och det hade fått vara så
materialkostnad ca 300:-
_Thor_ skrev:
+1!
Väldigt smart!
Egentligen skulle man göra detta på bilarna när dem är helt nya..
Mjo nu var det ju så att jag har varken kunskap eller utrustning för att göra detta själv, och ngt var tvunget att göra åt rosthålen annars hade bilen tagit bra mkt stryk på de 1-2 år till den står i mitt ägo. Så då känns inte 7200:- så mycket för allt det som blev gjort på bilen. Sen känns inte 7200:- sådär jätte mycket när vi kommer köpa bil för 250 000 - 400 000:- om 1-2 år och ett radhus för 3-4 miljonr om 3-5 år
Och ja, nästa bil ska bli ordentligt rostskyddat direkt efter den är köpt, oavsett om den är ny eller begagnad och sen jävligt välskött efter det. Jag ser ju hur t.ex min svärfars bil ser ut, ser fan ny ut även fast den är från 2006.
EDIT: För att klargöra det: Killen på
Rostskyddspecialisten utförde följande:
* Tre rosthål, med ny plåt. Hålen är på båda sidorna av bilen, dvs båda tröskellådorna / balkarna
* Ifyllnad med rostskydd i balken / tröskellådan, på båda sidorna.
* Slipade rent hela den plåten på tröskellådan, sedan resten av behandlingen (2k epoxygrundfärg för fartyg, målad, lackad, bilens rätta färg osv)
* Gjorde rent bucklan på balken (hade inget med ngt av rosthålen att göra), dvs slipade rent den, spacklade igen den, osv. Syns inget där nu.
* Fixade en av stänkskärmarna (den nya, inte orginalskärmen)som det började få rejäla rostskador
* Han visade mig hur jag skulle enkelt fixa de små rostskadorna enkelt, med en kniv och den köpta rätta färgen från Toyota.
* Han visade mig även de olika stänkskärmarna. Orginal stänkskärmana med hög kvalitet jämfört med den nya som hade börjat rosta ordentligt (var den han fixade)
* Visade mig även de olika färgerna på bilen, förklarade varför färgerna såg olika ut. Även visade hur skadad vissa delar av färgen var, att det var troligtvis ngn klantskalle som hade använt sandpapper för att få bort rostfläckar..
* Han ringde och berättade vad det var som rekommenderades att göra, hur mkt det skulle kosta, vad för erbjudanden han hade angående skadorna. Han mejlade över bilder med tydliga förklaringar.
Allt detta för 7200:- känns som sagt jävligt billigt. Känns som andra plåt/rost verkstäder oftast inte är i närheten av hans nivå.