2558
Sök

Instruktionsbok/elschema Honda MT50 -93.

Forummoderator
18 004 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
Fick en Honda MT5 häromdagen. Sliten, inga nycklar, inga blinkers osv... Fick idag igång den efter en tjuvkoppling. Den går perfekt. Ljus, bromsljus, tändningslås fungerar givetvis inte nu. belysning i hastighetsmätare och neutrallampa fungerar. Lustigt nog började den tända efter 3-5 kickar, den har stått i 6 år... på cirka kick nummer 8 gick den igång och går som en klocka, fast jag får byta däck så kunde inte köra idag :-/

Har någon ett elschema eller annat som kan hjälpa mig?

Enligt motornummer är det en 93-95 och även enligt polisen som jag kollade med (så den inte var stulen).

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
3 oktober 2015
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp … honda-mt-5
http://www.mt5.nl/hondamt5/techniek/enlarge/98.gif

13§ Vett och etikett
Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna.

Lika bra att du låser.....

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

835 Inlägg
Forummoderator
18 004 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20130611/elproblem-pa-honda-mt-5
http://www.mt5.nl/hondamt5/techniek/enlarge/98.gif

13§ Vett och etikett
Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna.

Lika bra att du låser.....

Jaja... Off-topic är just OT... Fritt fram för allt alltså. I princip. Men jag tackar! Där fick jag ett elschema på svenska!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 oktober 2015
Är Priusen så tråkig att du måste söka kickar i mopedvärlden nuförtiden?yikes

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

835 Inlägg
3 oktober 2015
Slash skrev:
Är Priusen så tråkig att du måste söka kickar i mopedvärlden nuförtiden?yikes

cool

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Forummoderator
18 004 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
Mycket lustigt! Priusen brukas dock av tjejen, det är numera "hennes" bil. Jag kör Volvo V70 eller Chrysler 300C. Bägge är lika tråkiga men gör sitt jobb. Eftersom jag bara har strax över en km till jobbet så vore moppen perfekt. Cyklar i nuläget. Men jag blir inte klok på elen? Framljus fungerar men bakljus gör inte det. Batteriet är friskt men får inte +6 volt i kabelhärvan under tändningslås.

Det finns ett flertal kablar under detta i olika färger men jag har inget schema på just färgerna...

835 Inlägg
6 oktober 2015
Hybridsmurfen skrev:
Mycket lustigt! Priusen brukas dock av tjejen, det är numera "hennes" bil. Jag kör Volvo V70 eller Chrysler 300C. Bägge är lika tråkiga men gör sitt jobb. Eftersom jag bara har strax över en km till jobbet så vore moppen perfekt. Cyklar i nuläget. Men jag blir inte klok på elen? Framljus fungerar men bakljus gör inte det. Batteriet är friskt men får inte +6 volt i kabelhärvan under tändningslås.

Det finns ett flertal kablar under detta i olika färger men jag har inget schema på just färgerna...

Kollar man i verkstadshandboken för MB5 som man kan anta är väldigt lika i utförandet så ligger hel/halvljus på en annan spole än bakljus och batteriladdning.
Hel/halvljus matas via en vit kabel och är växelspänning medans bakljus och batteri matas via en gul kabel och för att batteriet ska kunna laddas så finns det såklart en likriktare och det finns även en 7A säkring i serie.
Vilket då ger möjliga fel:
Trasig spole
Avbrott i ledningar
Trasig likriktare
Trasig säkring

Enligt verkstadshandboken så ska systemspänningen ligga på 12V, har du 6V?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Sök